3581
Sök

Ej bytt vtnpump på Passat -01

2 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#1
Hoppas ni kan hjälpa mig med detta!

Sitter med en Passat-01 som gått ca 18000mil och nu var det dax för stor service. Upptäcker då att kamremmen redan är bytt av föregående ägare vid ca 12000mil. Däremot har de inte bytt vattenpumpen.

Hur viktigt är det egentligen att den blir bytt nu? Känns som att jag får lite olika bud från alla håll. Vissa säger att den absolut behöver bytas, annars kan den orsaka lika stora problem som en obytt kamrem. Andra säger att det inte finns någon serviceintervall på den och varför byta om jag int ehar några problem.

Känns som att jag sitter här och kliar mig i huvudet, vet varken ut eller in. Tillråga på alla så är det ju en ganska kostsam historia att få den bytt.

Hur skulle ni göra, byta eller inte byta det är frågan...

Mvh
Alice

508 Inlägg
2 mars 2009
#2
det blir ännu dyrare om den skär ihop, om jag var du skulle jag ha fått den bytt.. man har ju inte nån lust med att vattenpumpen orsakar något dyrt..

10 287 Inlägg
2 mars 2009
#3
Jag skulle inte drömma om att byta kamrem utan att ta pumpen samtidigt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 586 Inlägg
2 mars 2009
#4
du åker på att byta vattenpumpen du ska vara glad att det fortfarande fungerar


169 Inlägg
2 mars 2009
#5
Bara bita ihop och upp med stora plånboken.. om du inte kan göra det själv dvs, nån vän som kan eller liknande smile


Allfixare
1 475 Inlägg
2 mars 2009
#6
byt den nu. å passa på att byta kamremmen igen oxå när du har allt isär. det är det värt. hur många år sen är det kamremmen är bytt?? jag vet att den byttes vid 12000 men jag vill veta året.


2 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#7
Kamremmen byttes -06. Förra ägaren var en riktig pedant och har sparat kvitton på allt, och då menar jag verkligen allt! Pratade med honom igår och han trodde att allt gjordes som det skulle på en vag verkstad o.s.v. Han bytte ju t o m remmen mer än 6000mil innan det behövs en vw själva. Bara för att han ville ta hand om bilen ordentligt.

Vag verkstaden som gjorde det förstår inte heller varför inte vtnpumpen är bytt. De säger att de alltid gör det. Så hela grejen känns minst sagt skum. Varför göra sig besväret att serva bilen för över 10.000, plocka ur kamrem och sedan inte byta vtnpumpen bakom.

Det är också en vag verkstad som sagt att vtnpumpen inte är en "slitage"del, vad ska man tro?

Fish, varför ska jag byta en kamrem som är ca 2 år och suttit i bilen 6000mil? Speciellt om vag säger att de kan sitta i 18000. Kan ioförsig förstå att det är smart när man ändå plockar bort den, men det är några xtra tusenlappar.

//Alice


Sök