Jag har problem med för hög HC-halt på tomgången.
Motorn tänder inte riktigt på tomgång och enligt märkesverkstaden är problemet 2:ans cylinder. När man varvar upp till 2000 v/m så är problemet som bortblåst, jättefina avgasvärden hos BP:en.
Märkesverkstaden började med att renovera toppen, men det hjälpte inte riktigt hela vägen. De fortsatte att felsöka efter eventuella elfel mm (tog bara 7 veckor….). De lyckades få ner värdet under 100 på något sätt och bilen gick igenom BP:en. De rekommenderade mig att byta kolvringarna och så blev också gjort. Vi upptäckte då en liten rispa i 2:ans cylinder som hennades bort. Kolv och vevstaken bytes ocksp pga. att den kärvade i kolvlagret.
Vid nästa kontrollbesiktning var HC-värdet för högt igen och en annan välrenommerad bilverkstad anlitades. De felsökte, men kunde inte hitta några fel. De sa att de behövde riva ner motorn för att finna felet = höga kostnader för en något udda och gammal bil. Jag föreslog därför att vi höjer tomgången och det räckte för att få bilen igenom besiktningen….
Men vad skall jag göra nu?
Kan den renoverade toppen vara felaktig och varför i så fall fungerar det vid högre varav?
Eller kan det vara något med elektroniken ändå?