Har en bmw 320i e46 -04 och batteriet dog idag, lämnade nyckeln i det läge precis innan motorn startar, jag hade stol värme och sterio på och efter 15 min när jag skulle åka iväg så´starta bilen inte(hade strålkastarna och bakljusen avstängda)....e de normalt eller???
Nja, nog borde batteriet räcka längre än så, fast det beror ju också på hur stor stereoanläggning du har. Nu vet jag inte hur stort batteri det sitter i bilen, men det bör iaf ligga på minst 70-75 Ah enligt tabell hos Tudor.
Vad har du för stereogrejor och hur hög volym hade du (typ nästan på max eller så)?
I vilket fall som helst så bör du ladda upp batteriet med en batteriladdare tills laddaren säger att batteriet är fulladdat.
ett 5 år gammalt batteri kan det ju vara dags att byta, bara prova att ladda det och se om det repar sig. En kall vinter och många korta turer gör att batteriet kanske inte hinner laddas upp.
Visst kan batteriet vara slitet, helt klart. Om man kör mycket kortkörning så blir det dels dålig laddning och dels många starter, sånt sliter extra mycket på batteriet.
När bilen mest körs korta sträckor, då är det en klar fördel att med jämna mellanrum koppla in en batteriladdare över natten och underhållsladda batteriet. Exempelvis en gång i månaden kan räcka, men om man gör spänningsmätningar på batteriet (efter att bilen har stått orörd i åtminstone 8 timmar) så ser man när det börjar bli dags.