Är det något man måste tänka på när man ska byta ratt på en bil som har krockuddar?? Vore bra å veta innan man blåst upp den=) ??? Tack på förhand!! Robbanrsi
Innan du tar bort airbagen ska du ta loss batteripolerna och låta bilen stå över natten med batteriet bortkopplat så ingen olycka händer. Jag var själv in till vår toyota handlare och fick det rådet och allt gick bara bra när jag tog bort min. En airbag har en otrolig kraft när den utlöses, har sett ett videoklipp där dom placerade ett vanligt bildäck på airbagen och sen utlöste dom airbagen på marken och däcket flög säkert 10 meter upp i luften...
Ja airbag har en riktig kraft. KOmmer ihåg när jag gick i högstadiet. Då hade vi en första hjälpen dag. Och nissen som var med och ledde oss påstog att kraften när en airbag utlöses är samma som att hålla en granat i handen, ganska bra kraft alltså. Inge man skulle leka med..
Innan du tar bort airbagen ska du ta loss batteripolerna och låta bilen stå över natten med batteriet bortkopplat så ingen olycka händer. Jag var själv in till vår toyota handlare och fick det rådet och allt gick bara bra när jag tog bort min. En airbag har en otrolig kraft när den utlöses, har sett ett videoklipp där dom placerade ett vanligt bildäck på airbagen och sen utlöste dom airbagen på marken och däcket flög säkert 10 meter upp i luften...
De där är bara skit snack! airbag systemet är uppladdat av kondensatorer som håller kvar tillräckligt me ström för att utlösa airbagen även om du tar bort batteri kablarna!! just för att den ska kunna utlösa vid krockar där batteri kablarna går av eller liknande!!
Svar på din fråga: de e bara byta ratt! behöver inte göra nåt! bara lossa kontakten och sätta dit den nya! om du nu har en ny ratt med airbag! lampan lyser ändast om de är något fel på systemet! men va försiktig med airbag:arna lägg dom aldrig upp och ner!
gemini78 skrev:
ja se verkligen till att baterit är urkopplat.. fick en airbag utlöst på mej en gång.. fy fan... jag har blivit nersparkat av ett gäng på 6 st oxå, det sistnämda är att föredra..
en kompis som bytte på sin bil tog bara bort batteri polerna och sen tog han bort kudden ur ratten och bytte ratt..men han visste väl inte bättre men det gick bra den gången iaf
"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"
Din händelse har nog ingenting å göra me att du inte tog bort batteri kablarna!! hur ska airbagen kunna lösa ut utan ström?? därimot så behövs de inte mycket ström för att den ska lösa ut...så den kan (om man har väldig otur)lösa ut pga statisk elektrisitet.. men som jag sa.. har inget me batteri kablar att göra!!
diforce skrev:
ja se verkligen till att baterit är urkopplat.. fick en airbag utlöst på mej en gång.. fy fan... jag har blivit nersparkat av ett gäng på 6 st oxå, det sistnämda är att föredra..