3748
Sök

Saab 9-3 SS Beteer sig konstigt vid full gas.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#1
Tja!


Saaben har börjat gå konstigt nyligen men vet inte vad de kan bero på.
När jag gasar fullt så går den lite ryckigt. Svårt att förklara men de är som att att köra en automatväxlad.
Vid full gas så känns de lika som när bilen växlar med en automat. Den liksom sackar efter lite innan den tar fart igen. Problemet var innan 3" systemet kom på så de kan inte bero på de.  Någon som har nån aning?


Mvh

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

517 Inlägg
6 mars 2009
#2
Ser du om den tappar laddtryck när den hackar ?


369 Inlägg
6 mars 2009
#3
Usch låter inge kul... Det kan inte vara som kopplingen slirar? Har du haft koll på varvmätaren hur den beter sig när bilen "hackar"..? Mvh

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#4
ErikAxelsson skrev:
Ser du om den tappar laddtryck när den hackar ?

Nej har tyvär ingen laddtrycksmätare men de känns ju som de.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

26 Inlägg
6 mars 2009
#5
låter nästan som att turbon är på väg att ge upp. den tycker inte ovanligt mycket vit lr blåt?


LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#6
RobinNilsson skrev:
Usch låter inge kul... Det kan inte vara som kopplingen slirar? Har du haft koll på varvmätaren hur den beter sig när bilen "hackar"..? Mvh

Har för mig att den går lite uppåt och sen ligger kvar. De låter faktiskt som att nånting slirar.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#7
Jens_N skrev:
låter nästan som att turbon är på väg att ge upp. den tycker inte ovanligt mycket vit lr blåt?

De ryker ingenting faktiskt.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

26 Inlägg
6 mars 2009
#8
golfarn_nr1 skrev:
Jens_N skrev:
låter nästan som att turbon är på väg att ge upp. den tycker inte ovanligt mycket vit lr blåt?

De ryker ingenting faktiskt.

okej behöver inte rycka på en gång, men e det turbon så märker du det inom en snar framtid.


8 883 Inlägg
6 mars 2009
#9
Säger bara LMM och JR Sportluftfilter....

Fotograf på tierpidag.se

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#10
Jens_N skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Jens_N skrev:
låter nästan som att turbon är på väg att ge upp. den tycker inte ovanligt mycket vit lr blåt?

De ryker ingenting faktiskt.

okej behöver inte rycka på en gång, men e det turbon så märker du det inom en snar framtid.

Hur märks de då??

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#11
Hamilton skrev:
Säger bara LMM och JR Sportluftfilter....

Och de är inge bra??

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

26 Inlägg
6 mars 2009
#12
golfarn_nr1 skrev:
Jens_N skrev:
golfarn_nr1 skrev:

De ryker ingenting faktiskt.

okej behöver inte rycka på en gång, men e det turbon så märker du det inom en snar framtid.

Hur märks de då??

vet att när min började så gick den ryckit som satan ibland orkeslös och sen kunde det bara komma alla kraft på en gång. först rök det inget men efter ett lite tag så började det komma blåa måln bakom bilan varje gång jag släppte gasen


8 883 Inlägg
6 mars 2009
#13
Sätt på originalfiltret, kolla upp LMM och byt stift så ska du se att den börjar fungera som vanligt i gen
En ny LMM till din kostar ca 8-900:-

Fotograf på tierpidag.se

369 Inlägg
6 mars 2009
#14
golfarn_nr1 skrev:
RobinNilsson skrev:
Usch låter inge kul... Det kan inte vara som kopplingen slirar? Har du haft koll på varvmätaren hur den beter sig när bilen "hackar"..? Mvh

Har för mig att den går lite uppåt och sen ligger kvar. De låter faktiskt som att nånting slirar.

Okej låter det som någonting slirar så kan det ju vara kopplingen, men först hade jag som någon annan nämnt provat att sätta på orginal filtret och byta Luftmassamätaren för att om det kan vara det.. Öppet filter kan få lmm:n att flippa ur och då går bilen inte som den ska.. Har du tillgång till en dator som kan kolla upp felkoderna på din bil så är det att rekomendera först innan du lägger ner tid som kanske är totalt onödig!  är det lmm:n så bör datorn isåfall visa detta.. Mvh Robin!

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#15
Har satt i orginalfiltret igen nu men de gjorde ingen skillnad. Ibland när man trycker på fullt så märks de ingenting. De händer bara ibland.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
7 mars 2009
#16
om den bara beter sig dumt ibland så kan det mycket väl vara LMM som sjunger på sista versen. min gamla 9000 betedde sig lika dant när LMM höll på att paja. inte alls samma bil, jag vet, men problemet var liknande.

om motorvarningslampan lyser så rekomenderar jag att du åker till någon verkstad som kan läsa av felkoderna, det spar du en himla massa tid på. och kanske tillochmed pengar.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
#17
_tedde88_ skrev:
om den bara beter sig dumt ibland så kan det mycket väl vara LMM som sjunger på sista versen. min gamla 9000 betedde sig lika dant när LMM höll på att paja. inte alls samma bil, jag vet, men problemet var liknande.

om motorvarningslampan lyser så rekomenderar jag att du åker till någon verkstad som kan läsa av felkoderna, det spar du en himla massa tid på. och kanske tillochmed pengar.

Motorlampan lyser inte. Gjorde de förut men då släckte dom den.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

leo_m83
7 mars 2009
#18
gör ren din LMM.Kör lmm rengörnings spray och gör den ordentligt ren. Gissar på LMM jag med. Hade många bilar med de symptomen och det har varit lmm eller stiften. Inte heller fel att byta stiften när du ändå är på gång...

En annan gisning kan också vara soppa trycket. Kolla också soppa filtret och soppa pumpen.
Senast redigerat av leo_m83 (7 mars 2009)

Personbilsmekaniker
6 Inlägg
7 mars 2009
#19
Det kan inte vara så att den spikar?
För då svajar laddtrycket oftast .... Hade så på min bil innan, Detta var FÖRE den trimmades hos MapTun !!
Jag hade provat och plockat bort bsr's ppc trim ! Känns som 60 hk med bara ny mjukvara är lite väl mycket för en 1,8 .... 

Mvh Markus


32 Inlägg
7 mars 2009
#20
Har en saab 9-5 -04 och körde ett test med etanolblandning på drygt 50%

Exakt samma sak som du beskriver hände mig. Det som gjordes var att bensinpumpen bak byttes ut och sedan gjordes det något mer, tyvärr, så minns jag inte vad det var.

Varför det blev så är för att blandningen inte blev rätt och då lyste motorlampan och detta hände 3 ggr vid snabb acceleration under omkörning.

Vet inte om detta kan vara något, men kanske värt att kontrollera?

Lycka till



Sök