3041
Sök

Höga varv på 5 och trög motor

2 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Hej! Jag är ny här på Garaget och hoppas på lite hjälp. Jag blev för några dagar sedan ägare till en
Saab 9000 2.0i -95 bilen är välvårdad och har gått 26000 mil. Motorn låter helt ok men problemet är
att det känns som om jag behöver en växel till. Den ligger på för höga varv på 5an och känns tungt
lastad. Varvtalet är 2400-2500 i 80-90 och den känns trög.
Hoppas ngn har svar.
MVH Arne Manitski.
Nossebro

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
8 mars 2009
Kan vara bromsarna som ligger på antingen fram eller bak.
Om nu inte alla 9000 är sådana vill säga.

/påsen

PÅSEN RACING

4 586 Inlägg
8 mars 2009
missvisande hastighetsmätare kanske det har jag på min bil. Eller som sagt tidigare en broms som ligger på

Japan Quality
670 Inlägg
8 mars 2009
Hur menar du med trög? Du får ju i regel inte ut ngn effekt på femmans växel vid dem låga hastigheterna. Ligger bromsarna på så är ju skivorna glödheta. Tyvärr inte ngn större hjälp men ett tips kanske? Lycka till Arne...

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

2 Inlägg
8 mars 2009
Kan det vara kopplingen som slirar? Luktar det något sånt av bilen?

2 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Tack för snabba svar. Kopplingen kanske, men känner ingen lukt. Och bromsarna är ok och bilen rullar lätt. Med trög menar jag att det känns precis som om en växel saknas eller att det sitter en husvagn på draget. Det gäller nog bara 5ans växel. (svårt att känna på dom andra växlarna)
Tack för era snabba svar.
Arne M

1 353 Inlägg
9 mars 2009
2 Liter är inte särskilt stor motor, och den varvar nog så mycket för att den ska orka åka på 5'an..
desto mindre motor, desto mer måste du ju varva för att orka.

och även därför den känns trög/slö, den orkar helt enkelt inte mer smile

min 525'a med 2.5 liter ligger på 2000 varv i 100 hm/h.

There's no replacement for displacement

Sök