2910
Sök

Godkänner bilprovningen Hydraulisk handbroms?

1 785 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Godkänner bilprovningen Hydraulisk handbroms? Eller måste det vara vajrar?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

356 Inlägg
8 mars 2009
Vajrar.

Är jag Medlem?
125 Inlägg
8 mars 2009
det måste vara mekanisk handbroms.. pga att hydralisk tappar lätt tryck om den står i dragen i flera timmar..

Gillar Merca

4 506 Inlägg
8 mars 2009
Det var svårare att få igenom det förr,  Men nu kan det gå med en del
snack, Då bilar byggs idag med hydralisk handbroms orginal m,m.
Så det går att få igenom hoss vissa iafa. Men det är nog lika bra att åka
och prata med SBP innan du börjar bygga om. Och ge dig inte för lätt tongue

Kan du andas kan du dö.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
8 mars 2009
Ursäkta om jag lånar tråden en sekund smile De som kör med hydraulisk handbroms vid drifting, har dom kopplat bromsen till klossarna eller backarna??

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

1 291 Inlägg
8 mars 2009
Evil_90 skrev:
Ursäkta om jag lånar tråden en sekund smile De som kör med hydraulisk handbroms vid drifting, har dom kopplat bromsen till klossarna eller backarna??

En hydrauliskl handbroms kopplas på färdbromsen, dvs oken om du har skivbromsar.

Med lem
1 127 Inlägg
8 mars 2009
Det är tillåtet att ha en hydraulisk handbroms om man har den mekaniska kvar.

"Färdbroms" och parkeringsbroms får inte gå på samma system..

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 mars 2009
du får ha hydralisk handbroms.

Men ett krav då en handbroms även ska kunna fungera som nödbroms är att den måste vara HELT skiljd från vanliga bromssystemet.  Dvs inga gemensamma rör eller ok.

En ide för dom som har skivor med liten trumma för handbromsen kan ju vara att byta det mekaniska mot en hydraulisk kolv från valfri annan bilmodell med hydraulisk bromstrumma.
Eller montera dubbla OK vilket jag sett på bland annat rs4or

Edit: Är bilen helbilsgodkänd så får du inte ändra något alls på broms-systemet.
Senast redigerat av myran (8 mars 2009)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 mars 2009
inline_90 skrev:
det måste vara mekanisk handbroms.. pga att hydralisk tappar lätt tryck om den står i dragen i flera timmar..

Enda anledningen att den skulle tappa tryck skulle vara att det är dåligt luftat eller läcker hydralolja.  Var skulle annars trycket ta vägen?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 mars 2009
myran skrev:
inline_90 skrev:

Enda anledningen att den skulle tappa tryck skulle vara att det är dåligt luftat eller läcker hydralolja.  Var skulle annars trycket ta vägen?

Du har alltid läckage i ett hydraulsystem.
Inte mycket, men läckage icke desto mindre.

Då syftar jag på interna läckage, i systemets delar.
Det är så packboxar till t.ex. hydraulkolvar får sin smörjning, och stoppen i änden av kolven inte repar loppet i cylindern, är tack vare oljan som sipprar igenom.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 758 Inlägg
8 mars 2009
Enligt SFRO får man ha enbart hydraulisk handbroms om det inte går att använda wire. Och det gör det så gott som alltid, så svaret är i princip alltid nej. Dock beror det ju mycket på besiktningsmannen!

KHRacing
8 mars 2009
schnauz skrev:
Enligt SFRO får man ha enbart hydraulisk handbroms om det inte går att använda wire. Och det gör det så gott som alltid, så svaret är i princip alltid nej. Dock beror det ju mycket på besiktningsmannen!

& ett svar från SFRO är om man frågar en andra gång att DET ALLTID ÄR OK.

kristian - som snart skall SFRO-besiktiga

42 Inlägg
18 januari 2014
Vet om två stycken som har besiktigad med hydraulisk handbroms. ena gick igenom men inte den andra fast båda hade kvar sin originala handbroms.   Tror det är mycket från besiktnings man till besiktnings man.

Citat : Name one thing that haven´t been delivered by a truck !

3 295 Inlägg
18 januari 2014
945_markaryd skrev:
Vet om två stycken som har besiktigad med hydraulisk handbroms. ena gick igenom men inte den andra fast båda hade kvar sin originala handbroms.   Tror det är mycket från besiktnings man till besiktnings man.

Årets trådbump?

42 Inlägg
18 januari 2014
Vill du utveckla det ?

3 295 Inlägg
18 januari 2014
Ah. Jag tror dom löst problemet med tanke på att senaste inlägget var 2009-03....

42 Inlägg
18 januari 2014
Haha det såg jag nu när du skrev det. Aja smile

KHRacing
18 januari 2014
Fortfarande inte lagligt på fordon nyare än 1976 typ.

SFRO tillåter det inte längre

Det heter inte nödbromsi Sverige . det heter parkeringsbroms & skall enbart behöva fungera som just detta.
alltså INTE som nödbroms som det gör i andra länder. Väl värt att se skillnad på

Sök