3660
Sök

Avgasbandage på sugis!?

27 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej! Har monterat ett exctraktor-grenrör på min Primera och funderar på att linda det med avgasbandage för att mina kylarfläktar blåser stark vind rakt på grenröret. Är det lönt att linda det? Man får ju ned temperaturen lite i motor-rummet och värmen ökar i grenröret vilket medför mer flöde... men som sagt är det lönt på min 2.0liters 4:a? (SR20DE)
tacksam för svar tongue

12 086 Inlägg
9 mars 2009
#2
Jag tvivlar.. men de är ju snyggt smile

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
9 mars 2009
#3
Det är alltid värt att linda grenrör.
Som du säger så höjjer man avgastempen i grenröret och det ökar avgasflödet, vilket aldrig är fel.
Och man sänker ju som sagt tempen i motorrummet lite också.

/Påsen

PÅSEN RACING

10 287 Inlägg
9 mars 2009
#4
För varje förbränningscykel har du en viss given gasmassa som skall ut ur cylindern, låt oss kalla den för "n".

Enligt allmänna gaslagen : pV = nRT så tar en viss given gasmassa, n, större volym i anspråk desto högre temperaturen är.

Så om man ökar temperaturen i grenröret så tar gasmassan större volym i anspråk vilket höjer trycket i grenröret.

På vilket sätt är det bättre för en sugis?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
9 mars 2009
#5
Sharky skrev:
För varje förbränningscykel har du en viss given gasmassa som skall ut ur cylindern, låt oss kalla den för "n".

Enligt allmänna gaslagen : pV = nRT så tar en viss given gasmassa, n, större volym i anspråk desto högre temperaturen är.

Så om man ökar temperaturen i grenröret så tar gasmassan större volym i anspråk vilket höjer trycket i grenröret.

På vilket sätt är det bättre för en sugis?

/Göran

Jag kan inte det här med uträkningar och sådant.
Men vad jag alltid fått förklarat för mig och läst så transporteras/rör sig varma avgaser fortare än kalla så att säga.
Jag kan inte svära till 100% att detta stämmer, det är bara som jag har läst hört.
Alla jag känner som kör rally (VOC och Grp. H) t.ex. kör med avgasbandage på sina grenrör, även många av dem jag känner som kör folkrace gör det.

/Påsen

PÅSEN RACING

10 287 Inlägg
9 mars 2009
#6
Hmm..

Undrar varför inte F1 kör med avgasbandage.

(Jag blir bara fundersam, jag säger inte att det är fel men jag förstår inte exakt vari vinsten ligger och varför man i så fall inte har det i tex F1).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

832 Inlägg
9 mars 2009
#7
Sharky skrev:
Hmm..

Undrar varför inte F1 kör med avgasbandage.

(Jag blir bara fundersam, jag säger inte att det är fel men jag förstår inte exakt vari vinsten ligger och varför man i så fall inte har det i tex F1).

/Göran

Det finns ju andra saker som tex färg som håller värmen. Vet inte men dom kanske blir så pass varma så det inte har någon större effekt. Bara en liten fundering.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

872 Inlägg
9 mars 2009
#8
Sharky skrev:
Hmm..

Undrar varför inte F1 kör med avgasbandage.

(Jag blir bara fundersam, jag säger inte att det är fel men jag förstår inte exakt vari vinsten ligger och varför man i så fall inte har det i tex F1).

/Göran

vild gissning här men, vikten blir väll lägre om man har rätt storlek på rören från börgan så man slipper bandage.

If its too loud you are too old!

287 Inlägg
9 mars 2009
#9
Sharky skrev:
Hmm..

Undrar varför inte F1 kör med avgasbandage.

(Jag blir bara fundersam, jag säger inte att det är fel men jag förstår inte exakt vari vinsten ligger och varför man i så fall inte har det i tex F1).

/Göran

F1 Bilarna har väl någon legering vilket jag inte kan namnet på som dom kör med?

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 mars 2009
#10
Sharky skrev:
Hmm..

Undrar varför inte F1 kör med avgasbandage.

(Jag blir bara fundersam, jag säger inte att det är fel men jag förstår inte exakt vari vinsten ligger och varför man i så fall inte har det i tex F1).

/Göran

Det är väl lite äpple/banan jämförelse? F1 bilarna väger ju in faktorer som vikt. Röret är väl säkert tillverkat i något dyrare än 18/8 också kan jag tänka mig och diametrar optimerade. Det går ju att kompensera flödet med diameter. Dessutom behöver de inte fundera på temperaturvinst iom att luften tas in utanför bilen.

Alla bäckar små. Men bandage finns i olika kvalitéer, och som vanligt stämmer tesen "man får vad man betalar för."

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Fullständigt galen
319 Inlägg
9 mars 2009
#11
jag har hört/sett någon stans att med avgasbandage kan man få upp till 10 hk mer...
sen så har ja hört att man kan fixa någon keramik legering tror ja de heter, vilket gör att när du har stängt av motorn så kan du röra gren röret efter 20 sekunder utan att bränna dig

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
9 mars 2009
#12
Chevrolet_racing skrev:
jag har hört/sett någon stans att med avgasbandage kan man få upp till 10 hk mer...
sen så har ja hört att man kan fixa någon keramik legering tror ja de heter, vilket gör att när du har stängt av motorn så kan du röra gren röret efter 20 sekunder utan att bränna dig

Ironi? För det stämmer inte alls lol
Kanske, men bara KANSKE på en riktigt fint byggd turbomaskin, men då ligger det mycket pengar på allt annat också. Och lägg märke till KANSKE tongue

Kermiken som ni kallar det heter/kallas för Coating och det har ungefär samma egenskaper som avgasbandage, att det stänger in värmen alltså.
Sen om man kan röra grenröret efter 20sek det har jag ingen aning om, men jag tvivlar faktiskt på det.

/Påsen

PÅSEN RACING

110 Inlägg
9 mars 2009
#13
Måste fixa avgasbandage till toyotan blir fint med 126 Hk på den (10 Hk ) mmmmmmmm

66 Inlägg
9 mars 2009
#14
lindade in mitt extraktorgrenrör på b20 volvon för att jag inte skulle koka sönder flottörhusen som sitter ca 15cm ifrån, före jag lindade in rören så blev det varmt så man ville dra bort handen på ca 25 cm ifrån rören när maskinen hade gått för fullt och plasten på utsidan av flottörhusen smälte, efter jag satt dit bandaget så kan man hålla händerna 5cm från rören och det är ju varmt men man vill inte dra bort händerna, det där med att man kan ta på rören efter 20 sek stämmer inte för själva bandaget är svin varmt
det där som f1 bilar har, tror jag heter ceramik coating? och är något som NASA uppfann och det ska också stänga in värme


Fullständigt galen
319 Inlägg
9 mars 2009
#15
påsen skrev:
Chevrolet_racing skrev:
jag har hört/sett någon stans att med avgasbandage kan man få upp till 10 hk mer...
sen så har ja hört att man kan fixa någon keramik legering tror ja de heter, vilket gör att när du har stängt av motorn så kan du röra gren röret efter 20 sekunder utan att bränna dig

Ironi? För det stämmer inte alls lol
Kanske, men bara KANSKE på en riktigt fint byggd turbomaskin, men då ligger det mycket pengar på allt annat också. Och lägg märke till KANSKE tongue

Kermiken som ni kallar det heter/kallas för Coating och det har ungefär samma egenskaper som avgasbandage, att det stänger in värmen alltså.
Sen om man kan röra grenröret efter 20sek det har jag ingen aning om, men jag tvivlar faktiskt på det.

/Påsen

jag kommer väll ihåg fel då wink, för jag har för mig att det då det skulle bli på grund av att gren rören inte fick sot beläggningar plus att avgasflödet skulle öka.

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
9 mars 2009
#16
boffe_racing skrev:
lindade in mitt extraktorgrenrör på b20 volvon för att jag inte skulle koka sönder flottörhusen som sitter ca 15cm ifrån, före jag lindade in rören så blev det varmt så man ville dra bort handen på ca 25 cm ifrån rören när maskinen hade gått för fullt och plasten på utsidan av flottörhusen smälte, efter jag satt dit bandaget så kan man hålla händerna 5cm från rören och det är ju varmt men man vill inte dra bort händerna, det där med att man kan ta på rören efter 20 sek stämmer inte för själva bandaget är svin varmt
det där som f1 bilar har, tror jag heter ceramik coating? och är något som NASA uppfann och det ska också stänga in värme

Det är med coatingen som han hört att man kan lägga handen på efter ca. 20sek, men jag tvivlar på att det går, har dock aldrig testat själv tongue

/Påsen

PÅSEN RACING

Civ.Ing.
70 Inlägg
9 mars 2009
#17
Sharky skrev:
För varje förbränningscykel har du en viss given gasmassa som skall ut ur cylindern, låt oss kalla den för "n".

Enligt allmänna gaslagen : pV = nRT så tar en viss given gasmassa, n, större volym i anspråk desto högre temperaturen är.

Så om man ökar temperaturen i grenröret så tar gasmassan större volym i anspråk vilket höjer trycket i grenröret.

På vilket sätt är det bättre för en sugis?

/Göran

Dessutom:

Till skillnad från vätskor så stiger dessutom viskositeten hos en gas med ökad temperatur.

Sedan har vi det där med avstämning också....ljudets hastighet varierar med temperaturen.


10 287 Inlägg
9 mars 2009
#18
Turbo är en helt annan sak. Då vill du ha kvar värmen eftersom värme = energi och du vill maximera energin för att driva turbinen.

/Göran

påsen skrev:
Chevrolet_racing skrev:
jag har hört/sett någon stans att med avgasbandage kan man få upp till 10 hk mer...
sen så har ja hört att man kan fixa någon keramik legering tror ja de heter, vilket gör att när du har stängt av motorn så kan du röra gren röret efter 20 sekunder utan att bränna dig

Ironi? För det stämmer inte alls lol
Kanske, men bara KANSKE på en riktigt fint byggd turbomaskin, men då ligger det mycket pengar på allt annat också. Och lägg märke till KANSKE tongue

Kermiken som ni kallar det heter/kallas för Coating och det har ungefär samma egenskaper som avgasbandage, att det stänger in värmen alltså.
Sen om man kan röra grenröret efter 20sek det har jag ingen aning om, men jag tvivlar faktiskt på det.

/Påsen

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
9 mars 2009
#19
Sharky skrev:
Turbo är en helt annan sak. Då vill du ha kvar värmen eftersom värme = energi och du vill maximera energin för att driva turbinen.

/Göran

påsen skrev:
Chevrolet_racing skrev:
jag har hört/sett någon stans att med avgasbandage kan man få upp till 10 hk mer...
sen så har ja hört att man kan fixa någon keramik legering tror ja de heter, vilket gör att när du har stängt av motorn så kan du röra gren röret efter 20 sekunder utan att bränna dig

Ironi? För det stämmer inte alls lol
Kanske, men bara KANSKE på en riktigt fint byggd turbomaskin, men då ligger det mycket pengar på allt annat också. Och lägg märke till KANSKE tongue

Kermiken som ni kallar det heter/kallas för Coating och det har ungefär samma egenskaper som avgasbandage, att det stänger in värmen alltså.
Sen om man kan röra grenröret efter 20sek det har jag ingen aning om, men jag tvivlar faktiskt på det.

/Påsen


Det är de jag syftar på.
Kanske att på en turbobil som är välbyggd kan avgasbandage göra en del i effekt men på en sugmotor så gör det inte lika mycket.

/Påsen

PÅSEN RACING

654 Inlägg
11 mars 2009
#20
På en sugmotor fyller inte avgasbandage någon jätte funktion.
Detta då det inte blir lika varma avgaser som på en turbo motor och värme skador i motorrummet inte är lika påtagligt.
Okej att man sänker temperaturen en aning i själva motorrummet för ev filter,men det är inte ens värt att diskutera då det är så markant gentemot övriga värmen motorn utvecklar kontra luften som blir uppvärmd då.

Har du ett grenrör i kombination med ett avgassys som är avstämt för en "viss" hastighet och du sen kanske gjort någon modifiering så kan man fundera på detta med bandage för att på så sätt öka hastigheten något mer på gaserna i hopp om att rören inte blir för små pga avgasernas expandering.
Men detta är överkurs som fan.

Bandaget ökar värmen på avgaserna i röret, när värmen ökar så expanderar avgaserna och har man för små rör så stannar hastigheten upp på avgaserna iom att dom fyller ut mera.

Skit samma vad som händer eller vad göra.
På en vanlig "normal" bil (sug motor) som inte trimmas av ingenjörer till gränsen så fyller inte bandage någon funktion i princip då väldigt få kör med rör som är helt avstämda efter motorns gas flöde den genererar.


Sök