2237
Sök

Audi 2,5 Tdi-99 vitryker

4 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej
Har en diesel som gått 18 000 mil, servad enligt servicebok.
Kamkedjan är bytt vid 13 000 mil.
Nu har den börjat ryka ganska mycket och avgaserna luktar bränt, tror det är bränd olja det luktar.
För några år sen byttes turboaggregat och luftmassegivare.
Motorn går bra för övrigt, dvs. märker ingen skillnad på effekt och jag uppfattar inget annat fel förutom att det luktar och ryker mer än vanligt.

När jag lyfter av oljepåfyllningslocket när motorn går märker man att det är ganska högt tryck där, det pyser som av ett övertryck. Men det kanske ska vara så. Motorn förbrukar inget kylvatten, och oljan är inte missfärgad.

Nån som har en hint om vad det kan vara för fel?
Senast redigerat av Ufo4 (9 mars 2009)

562 Inlägg
9 mars 2009
#2
Det kan inte va så att vevhusventilationen är igentäppt och motorn trycker ur sig extra mycket olja, därav röken... Du kan ju kolla efter utvändiga läckage också.

9-5 Aero Sedan -05

4 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#3
Låter ju vettigt!
Har du direkt koll på vad den sitter. Är det en slang eller ett rör?
Går den upp i luftburken?

562 Inlägg
9 mars 2009
#4
Har tyvärr ingen koll på vad den sitter på just din bil men beroende på modell så är det ju slang till luftburk och till oljefälla osv, skulle ju vara bra om någon hade en sprängskiss!

9-5 Aero Sedan -05

184 Inlägg
9 mars 2009
#5
registrera dig på vagcat.com där finns sprängskisser på allt. smile

Audi Freak :)

4 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#6
Tack för all hjälp. Ska regga mig på vagcat.com!

562 Inlägg
10 mars 2009
#7
Bra sida och så, men BMW:s http://www.realoem.com/bmw/ är snäppet vassare:P

9-5 Aero Sedan -05

4 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
#8
Det var avluftningen från vevhuset som strulade.
Tydligen sitter det en ventil som hänger sig.
Fick åtgärda det på verkstad. 6 500,- kostade det...


Sök