2736
Sök

PureVtec Honda Prelude VTI Turbo projekt.

37 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#1
Tja.
Började med mitt turboprojekt för ca en månad sedan nu. tänkte att jag börjar min tråd lite smått.

Anledningen till att det inte redan är klart är SENA LEVERANSER!

Min setup består av:
* Turbonetics T3/T4 Hybrid turbo
* Turbonetics Evolution wastegate
* Greddy Type RS dump (Äkta)
* Treadstone's "Gjutna limpa" Grenrör
* Treadstone TR8 intercooler
* 2.5" Polerade aluminum tryckrör
* 2.5" Downpipe
* Treadstone Oljekit
* Slangar och klämmor från bla BTracing, treadstone m.m
* Treadstone torrfilter
* RC550cc spridare
* OBD1 spridarclips
* Chippad p28 ecu mappad med crome
* OBD2a -> OBD1 Boomslang kabelhärva
* Oljemacka
* wallbro 255 soppapump
* Avgasbandage runt de mesta
* 2.5" Megan Catback rostfritt
* Neuspeed Shortshifter samt kortad pinne
* 100cells Katt
* Vtec, A/F, RPM, Tourque controller (Dock med urkopplad Vtec controller)
* Mätare Turbo och laddtryck
* Den snygga vxl knoppen big_smile




Det började med demontering av orginalprylar, front, och mitt kära AEM V2 (sålt till Frebba_)

Första bilden utan front:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590175_l0weii.jpg


Utan AEM V2:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590176_5b9lpd.jpg


Tyckte det verkade roligt att provmontera det nya tryckröret. så det blev det första jag satte dit.
Passade som en smäck!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590177_cgn3j0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590178_s6kqla.jpg


Efter detta blev det demontering av mitt Megan extraktorgrenrör (sålt till Godspeaker)
Och på med den "gjutna mackan" Anledningen till att jag valde ett sådant var att jag kunde behålla min orginalkylare och AC. AC FTMFW!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590179_neaubo.jpg


Provmonterade turbon, men märkte att den tog i lite varstans. så dags o småmodda.
Kylarfästen fick slipas lite på
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590180_oizd1s.jpg

Även fläkten
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590181_wvdh3t.jpg


Fritt o gott om utrymme, dags att provmontera turbon och wastegaten
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590182_no6577.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590183_on1t2q.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590184_rc5g29.jpg


Nästa steg blev att montera på "Mr.LoveSound"
Greddy Type RS (Äkta)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590185_5k0y83.jpg
och en liten översikt
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590186_8jl6wc.jpg



Det nästa kommande problemet var att få dit det övre tryckröret. Jag ville ha det under turbon, men det gick tyvärr inte. För mycket slangar o shit + att generatorn var i vägen. så det blev att slita loss spolarvätskebehållaren hmm
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590187_n1bvwb.jpg
Vända på kompressorhuset:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590188_0if7y8.jpg

För att få dit det övre reyckröret genom hålet där vätskebehållarn satt fick jag slipa upp som F*N. hålet var alldeles för litet, har dock ingen bild på just det, men här är iaf tryckröret på plats.
Märkte här att både samcoslangen + tryckröret behövdes moddas lite, men det kom senare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590189_8gqwik.jpg
Nedre högra delen:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590190_vg07do.jpg
Nedre vänstra:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590191_6dz5ig.jpg


Märkte nu att tryckröret sitter o gnider på min wastegate yikes Detta blev åtgärdat senare.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590193_fivxfr.jpg

Bild på snigeln igen:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590194_5ur6l2.jpg


Nästa roliga pryl var ju såklart laddtrycksmätaren. alla vet la hur en sådan kopplas in, så jag slänger bara upp en bild på det färdiga resultatet. (Köpt av BT Racing)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590195_ib01kg.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590196_m5mwu3.jpg


Nu till det roliga! Min polare "Rosengren" här på garaget fick äran att svetsa lite wink
Fick banga dit ett par nya fästen till intercoolern, lite bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590197_md24q9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590198_esu9vt.jpg
Som ni säkert redan lagt märke till, Högra nedre tryckröret är för kort. typiskt... Dock lätt att ordna med en längre samcoslang
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590199_cgtpk6.jpg
Efter den nya slangen:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590202_ebvd9x.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590201_d0auob.jpg


Nu dags för en Downpipe, Tyvärr vart jag tvungen att sätta en 90 böj pga trångt o placeringen av snurrbon. men det funkar endå.
Bilden på den första downpipen lindad och klar
Denna kommer dock inte användas alls. kommer skäras ner och göras om helt!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590203_j3gtgv.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590204_n06nua.jpg



Dags för förlängning av övre tryckröret, blev en lätt variant med kapat rör + samcoslag.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590207_id3nsv.jpg


Nu till oljetråget, demonteringen gick la ganska lätt, satt som fan bara o krävde att bankas på. kom tillslut loss. Enligt folk jag snackat med skulle det vara av plåt, YEY tänkte jag. men kollade närmare på det. det var absolut inte av plåt. Det är av aluminium yikes Yeye, som tur va kunde en polare skicka iväg de till en svetsare som ordnar detta år mig (väntar på det fortfarande, men får det antagligen imorgon med svetsad oljeretur)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590208_77kwek.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590210_5o2bu7.jpg
Nippeln som ska svetsas på:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590211_5hv6of.jpg


Nu har jag fått vänta på mitt bränslesystem och oljetråg i flera veckor! innan dess kan jag inte komma mycket längre. Leveranser sker dock denna veckan eller början på nästa. Kommer mera bilder och info om det senare

Under tiden köpte ja lite andra småsaker.
en ny knopp, jävligt snygg enligt mig, samt redigt go!
Passade även på att ta bort aluminiumramarna som tidigare satt runt luftkanalerna, klockan, ja runt allt!
Gjorde även en skojjig mod med min shiftlight. den åkte in i luftkanalen på förarsidan big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590212_v7j8y6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590214_ynzbww.jpg
Shiftlighten syns lite till vänster i fläktkanalen, en blå liten sak lol
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590213_6z8pzx.jpg


Efter detta blev det en ny mätare, även från BT racing. Oljetryck!
Har dock ingen bild monterad på den så denna får duga. likadan som den andra fast oljetryck då...
http://www.hova.com/pub_images/large/500342b_1752.jpg
http://www.hova.com/pub_images/large/matarealla_1746.jpg


Nu till det sista jag gjort. Demonterade min fuelrail och spridare. detta för en snabb och smärt montering av de nya RC 550 spridarna. har även här bara bilden demonterat tyvärr,
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590215_dsptpd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590216_9zs0yi.jpg
en styck bränslekanal!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590217_pcbb8w.jpg
ytterligare en styck bränslekanal tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590218_0cntha.jpg
Och såklart clipsen till spridarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590219_ndredt.jpg
Här är min Fuel rail och spridarna. städade och fina. dock kommer spridarna åka ur senare då finfina RC spridare ska in!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590220_ik2wwe.jpg
En styck OEM spridare? Nej tack lol
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590221_jgko86.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590222_axuppy.jpg




Detta var allt jag hade för tillfället. Mer kommer, tro mig. Väntar som sagt bara på leveranser!

Min Projekttråd Prelude VTI Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124441

1 255 Inlägg
10 mars 2009
#2
Ser kalas ut! ser fram emot en åktur sen i sommar du är skyldig mig än tongue

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

180 Inlägg
10 mars 2009
#3
Hoppas grejjerna du väntar på kommer snart då.
Ett litet frågetecken bara, ringen som nippeln ska skruvas fast i är väll inte i aluminium?
Du kan inte svetsa ihop stål och aluminium, kanske därför du inte fått tillbaka ditt tråg sad.
Annars verkar allt se ok ut smile

Viktorsson, Borås
Mustang 1967 Projekttråd

347 Inlägg
10 mars 2009
#4
fan va coolt är det samma motor som sitter i Honda civic type R eller?

Patrick^^

37 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#5
Anubis skrev:
Ser kalas ut! ser fram emot en åktur sen i sommar du är skyldig mig än tongue

Haha självklart lol


Viktorsson skrev:
Hoppas grejjerna du väntar på kommer snart då.
Ett litet frågetecken bara, ringen som nippeln ska skruvas fast i är väll inte i aluminium?
Du kan inte svetsa ihop stål och aluminium, kanske därför du inte fått tillbaka ditt tråg sad.
Annars verkar allt se ok ut smile

Mitt sista paket skickades från USA i måndags (enligt honom) men han har ju vart så jäkla seg så man vet aldrig. får hoppas på det bästa bara!
Säker på det? funkar la bra om man använder TIG? aja hursom, lämnade in det till en polare som jobbar med detta, får se vad han säger smile

patrick_90 skrev:
fan va coolt är det samma motor som sitter i Honda civic type R eller?

Nej det är det inte, en civic type r har en 2.0i VTEC motor K20. Den jag har i heter H22, 2.2L VTEC big_smile

Min Projekttråd Prelude VTI Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124441

180 Inlägg
10 mars 2009
#6
PureVtec skrev:
Viktorsson skrev:
Hoppas grejjerna du väntar på kommer snart då.
Ett litet frågetecken bara, ringen som nippeln ska skruvas fast i är väll inte i aluminium?
Du kan inte svetsa ihop stål och aluminium, kanske därför du inte fått tillbaka ditt tråg sad.
Annars verkar allt se ok ut smile

Mitt sista paket skickades från USA i måndags (enligt honom) men han har ju vart så jäkla seg så man vet aldrig. får hoppas på det bästa bara!
Säker på det? funkar la bra om man använder TIG? aja hursom, lämnade in det till en polare som jobbar med detta, får se vad han säger smile

A de går väll ordna en ring i aluminium annars.
Du verkar ha haft de ganska mkt lättare än mig att få ner tråget?
Ja fick ju lyfta hela motorn.

Viktorsson, Borås
Mustang 1967 Projekttråd

74 Inlägg
10 mars 2009
#7
Jadu korre, nu kommer det kokas mycket ris till sushin snart smile
Blir bra detta, en provtur ska jag ha så äre bara tongue

37 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#8
Viktorsson skrev:
A de går väll ordna en ring i aluminium annars.
Du verkar ha haft de ganska mkt lättare än mig att få ner tråget?
Ja fick ju lyfta hela motorn.

Hehe ja, jag hade aningen lättare då ja tongue

TOOMPAA skrev:
Jadu korre, nu kommer det kokas mycket ris till sushin snart 
Blir bra detta, en provtur ska jag ha så äre bara

Det kan vi nog ordna tongue

Min Projekttråd Prelude VTI Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124441

37 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#9
Fick iaf hem mina spridarclips idag. alltid nått smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590326_e3gobk.jpg

Min Projekttråd Prelude VTI Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124441

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
10 mars 2009
#10
Ser riktigt bra ut! En Prelude med turbo, de e grejer big_smile


1 255 Inlägg
10 mars 2009
#11
Se till o skaffa ett par riktigt feta R-däck fram nu med så du får någotlunda fäste smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

6 Inlägg
10 mars 2009
#12
Schyst bygge!
En till projekttråd att prenumerera på wink


37 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#13
JDMy00 skrev:
Ser riktigt bra ut! En Prelude med turbo, de e grejer big_smile

Tackar! haha ja får hoppas det blir bra bara smile

Anubis skrev:
Se till o skaffa ett par riktigt feta R-däck fram nu med så du får någotlunda fäste smile

Ja det hade inte vart fel, dock kör jag inte så mkt stripp m.m. en hjulinställning behövs dock! märkte på mina gamla sulor, endast 3-4cm av innersidorna har markkontakt haha tongue

Thome skrev:
Schyst bygge!
En till projekttråd att prenumerera på wink

Tackar! varsågod, det är gratis winklol

Min Projekttråd Prelude VTI Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124441

37 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#14
Kom precis hem från u-hamn nu. Varit hos en polare, tjötat, drack kaffe och käkade. efter det drog vi vidare till garaget o glodde lite film. ungefär vid 01.00 drog vi vidare till "skägget" som fixade mitt oljetråg.
"skägget" ordnade en specialgrej då inte nippeln funkade värst bra att svetsa dit. han drog fram en bit alu-stav, borrade hål och svarvade till den i perfekt storlek och längd. efter det svetsade han dit den från insidan. blev jääävligt bra! det var ju bara råmaterial, och han gjorde en BÄTTRE variant av nippeln jag hade med mig yikes Grymt skillad, och snabbt gick de!

Svetsningen från insidan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590907_18v34j.jpg

nippeln:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/590908_8hi4ow.jpg

Är så grymt tacksam för detta! så TACK åter igen!!!

Min Projekttråd Prelude VTI Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124441

AJA Motorsport
450 Inlägg
11 mars 2009
#15
Läst igenom tråden och detta verkar blir riktigt grymt! big_smile ska följas .

Mvh

AJA Motorsport / don't like how we drive?
Email us at: eatshit@gofuckyourself.com

got stance?
546 Inlägg
11 mars 2009
#16
nice!! Alla honda projekt är bra projekt

夢の力

180 Inlägg
11 mars 2009
#17
PureVtec skrev:
Kom precis hem från u-hamn nu. Varit hos en polare, tjötat, drack kaffe och käkade. efter det drog vi vidare till garaget o glodde lite film. ungefär vid 01.00 drog vi vidare till "skägget" som fixade mitt oljetråg.
"skägget" ordnade en specialgrej då inte nippeln funkade värst bra att svetsa dit. han drog fram en bit alu-stav, borrade hål och svarvade till den i perfekt storlek och längd. efter det svetsade han dit den från insidan. blev jääävligt bra! det var ju bara råmaterial, och han gjorde en BÄTTRE variant av nippeln jag hade med mig yikes Grymt skillad, och snabbt gick de!

Är så grymt tacksam för detta! så TACK åter igen!!!

Behöver ja säga vad var det jag sa cool

Viktorsson, Borås
Mustang 1967 Projekttråd

37 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#18
Tackar big_smile

Nej det behöver du nog inte, mr.viktorsson ;D

Min Projekttråd Prelude VTI Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124441

37 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
#19
btw. fick på mitt oljetråg o returen idag. är även 90% klar med den nya downpipen. har dock min WG pipe kvar, hälften kvar på den. blir klart imorgon, bilder kommer.

stay tuned wink

Min Projekttråd Prelude VTI Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124441

37 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#20
Dagen/gårdagens update.

Nya downpipen klar, blev redigt mkt bättre än den gamla, dåliga bilder dock, endast provmonterad.
Skall lindas in i avgasbandage senare med,
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/593084_89pm50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/593085_gw442r.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88919/593086_4r75uf.jpg

Mobilbilder tyvärr, men man ser ju lite iaf smile

Min Projekttråd Prelude VTI Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124441


Sök