Tja.
Började med mitt turboprojekt för ca en månad sedan nu. tänkte att jag börjar min tråd lite smått.
Anledningen till att det inte redan är klart är SENA LEVERANSER!
Min setup består av:
* Turbonetics T3/T4 Hybrid turbo
* Turbonetics Evolution wastegate
* Greddy Type RS dump (Äkta)
* Treadstone's "Gjutna limpa" Grenrör
* Treadstone TR8 intercooler
* 2.5" Polerade aluminum tryckrör
* 2.5" Downpipe
* Treadstone Oljekit
* Slangar och klämmor från bla BTracing, treadstone m.m
* Treadstone torrfilter
* RC550cc spridare
* OBD1 spridarclips
* Chippad p28 ecu mappad med crome
* OBD2a -> OBD1 Boomslang kabelhärva
* Oljemacka
* wallbro 255 soppapump
* Avgasbandage runt de mesta
* 2.5" Megan Catback rostfritt
* Neuspeed Shortshifter samt kortad pinne
* 100cells Katt
* Vtec, A/F, RPM, Tourque controller (Dock med urkopplad Vtec controller)
* Mätare Turbo och laddtryck
* Den snygga vxl knoppen
Det började med demontering av orginalprylar, front, och mitt kära AEM V2 (sålt till Frebba_)
Första bilden utan front:
Utan AEM V2:
Tyckte det verkade roligt att provmontera det nya tryckröret. så det blev det första jag satte dit.
Passade som en smäck!
Efter detta blev det demontering av mitt Megan extraktorgrenrör (sålt till Godspeaker)
Och på med den "gjutna mackan" Anledningen till att jag valde ett sådant var att jag kunde behålla min orginalkylare och AC. AC FTMFW!
Provmonterade turbon, men märkte att den tog i lite varstans. så dags o småmodda.
Kylarfästen fick slipas lite på
Även fläkten
Fritt o gott om utrymme, dags att provmontera turbon och wastegaten
Nästa steg blev att montera på "Mr.LoveSound"
Greddy Type RS (Äkta)
och en liten översikt
Det nästa kommande problemet var att få dit det övre tryckröret. Jag ville ha det under turbon, men det gick tyvärr inte. För mycket slangar o shit + att generatorn var i vägen. så det blev att slita loss spolarvätskebehållaren
Vända på kompressorhuset:
För att få dit det övre reyckröret genom hålet där vätskebehållarn satt fick jag slipa upp som F*N. hålet var alldeles för litet, har dock ingen bild på just det, men här är iaf tryckröret på plats.
Märkte här att både samcoslangen + tryckröret behövdes moddas lite, men det kom senare
Nedre högra delen:
Nedre vänstra:
Märkte nu att tryckröret sitter o gnider på min wastegate Detta blev åtgärdat senare.
Bild på snigeln igen:
Nästa roliga pryl var ju såklart laddtrycksmätaren. alla vet la hur en sådan kopplas in, så jag slänger bara upp en bild på det färdiga resultatet. (Köpt av BT Racing)
Nu till det roliga! Min polare "Rosengren" här på garaget fick äran att svetsa lite
Fick banga dit ett par nya fästen till intercoolern, lite bilder:
Som ni säkert redan lagt märke till, Högra nedre tryckröret är för kort. typiskt... Dock lätt att ordna med en längre samcoslang
Efter den nya slangen:
Nu dags för en Downpipe, Tyvärr vart jag tvungen att sätta en 90 böj pga trångt o placeringen av snurrbon. men det funkar endå.
Bilden på den första downpipen lindad och klar
Denna kommer dock inte användas alls. kommer skäras ner och göras om helt!
Dags för förlängning av övre tryckröret, blev en lätt variant med kapat rör + samcoslag.
Nu till oljetråget, demonteringen gick la ganska lätt, satt som fan bara o krävde att bankas på. kom tillslut loss. Enligt folk jag snackat med skulle det vara av plåt, YEY tänkte jag. men kollade närmare på det. det var absolut inte av plåt. Det är av aluminium Yeye, som tur va kunde en polare skicka iväg de till en svetsare som ordnar detta år mig (väntar på det fortfarande, men får det antagligen imorgon med svetsad oljeretur)
Nippeln som ska svetsas på:
Nu har jag fått vänta på mitt bränslesystem och oljetråg i flera veckor! innan dess kan jag inte komma mycket längre. Leveranser sker dock denna veckan eller början på nästa. Kommer mera bilder och info om det senare
Under tiden köpte ja lite andra småsaker.
en ny knopp, jävligt snygg enligt mig, samt redigt go!
Passade även på att ta bort aluminiumramarna som tidigare satt runt luftkanalerna, klockan, ja runt allt!
Gjorde även en skojjig mod med min shiftlight. den åkte in i luftkanalen på förarsidan
Shiftlighten syns lite till vänster i fläktkanalen, en blå liten sak
Efter detta blev det en ny mätare, även från BT racing. Oljetryck!
Har dock ingen bild monterad på den så denna får duga. likadan som den andra fast oljetryck då...
Nu till det sista jag gjort. Demonterade min fuelrail och spridare. detta för en snabb och smärt montering av de nya RC 550 spridarna. har även här bara bilden demonterat tyvärr,
en styck bränslekanal!
ytterligare en styck bränslekanal
Och såklart clipsen till spridarna
Här är min Fuel rail och spridarna. städade och fina. dock kommer spridarna åka ur senare då finfina RC spridare ska in!
En styck OEM spridare? Nej tack
Detta var allt jag hade för tillfället. Mer kommer, tro mig. Väntar som sagt bara på leveranser!
Började med mitt turboprojekt för ca en månad sedan nu. tänkte att jag börjar min tråd lite smått.
Anledningen till att det inte redan är klart är SENA LEVERANSER!
Min setup består av:
* Turbonetics T3/T4 Hybrid turbo
* Turbonetics Evolution wastegate
* Greddy Type RS dump (Äkta)
* Treadstone's "Gjutna limpa" Grenrör
* Treadstone TR8 intercooler
* 2.5" Polerade aluminum tryckrör
* 2.5" Downpipe
* Treadstone Oljekit
* Slangar och klämmor från bla BTracing, treadstone m.m
* Treadstone torrfilter
* RC550cc spridare
* OBD1 spridarclips
* Chippad p28 ecu mappad med crome
* OBD2a -> OBD1 Boomslang kabelhärva
* Oljemacka
* wallbro 255 soppapump
* Avgasbandage runt de mesta
* 2.5" Megan Catback rostfritt
* Neuspeed Shortshifter samt kortad pinne
* 100cells Katt
* Vtec, A/F, RPM, Tourque controller (Dock med urkopplad Vtec controller)
* Mätare Turbo och laddtryck
* Den snygga vxl knoppen
Det började med demontering av orginalprylar, front, och mitt kära AEM V2 (sålt till Frebba_)
Första bilden utan front:
Utan AEM V2:
Tyckte det verkade roligt att provmontera det nya tryckröret. så det blev det första jag satte dit.
Passade som en smäck!
Efter detta blev det demontering av mitt Megan extraktorgrenrör (sålt till Godspeaker)
Och på med den "gjutna mackan" Anledningen till att jag valde ett sådant var att jag kunde behålla min orginalkylare och AC. AC FTMFW!
Provmonterade turbon, men märkte att den tog i lite varstans. så dags o småmodda.
Kylarfästen fick slipas lite på
Även fläkten
Fritt o gott om utrymme, dags att provmontera turbon och wastegaten
Nästa steg blev att montera på "Mr.LoveSound"
Greddy Type RS (Äkta)
och en liten översikt
Det nästa kommande problemet var att få dit det övre tryckröret. Jag ville ha det under turbon, men det gick tyvärr inte. För mycket slangar o shit + att generatorn var i vägen. så det blev att slita loss spolarvätskebehållaren
Vända på kompressorhuset:
För att få dit det övre reyckröret genom hålet där vätskebehållarn satt fick jag slipa upp som F*N. hålet var alldeles för litet, har dock ingen bild på just det, men här är iaf tryckröret på plats.
Märkte här att både samcoslangen + tryckröret behövdes moddas lite, men det kom senare
Nedre högra delen:
Nedre vänstra:
Märkte nu att tryckröret sitter o gnider på min wastegate Detta blev åtgärdat senare.
Bild på snigeln igen:
Nästa roliga pryl var ju såklart laddtrycksmätaren. alla vet la hur en sådan kopplas in, så jag slänger bara upp en bild på det färdiga resultatet. (Köpt av BT Racing)
Nu till det roliga! Min polare "Rosengren" här på garaget fick äran att svetsa lite
Fick banga dit ett par nya fästen till intercoolern, lite bilder:
Som ni säkert redan lagt märke till, Högra nedre tryckröret är för kort. typiskt... Dock lätt att ordna med en längre samcoslang
Efter den nya slangen:
Nu dags för en Downpipe, Tyvärr vart jag tvungen att sätta en 90 böj pga trångt o placeringen av snurrbon. men det funkar endå.
Bilden på den första downpipen lindad och klar
Denna kommer dock inte användas alls. kommer skäras ner och göras om helt!
Dags för förlängning av övre tryckröret, blev en lätt variant med kapat rör + samcoslag.
Nu till oljetråget, demonteringen gick la ganska lätt, satt som fan bara o krävde att bankas på. kom tillslut loss. Enligt folk jag snackat med skulle det vara av plåt, YEY tänkte jag. men kollade närmare på det. det var absolut inte av plåt. Det är av aluminium Yeye, som tur va kunde en polare skicka iväg de till en svetsare som ordnar detta år mig (väntar på det fortfarande, men får det antagligen imorgon med svetsad oljeretur)
Nippeln som ska svetsas på:
Nu har jag fått vänta på mitt bränslesystem och oljetråg i flera veckor! innan dess kan jag inte komma mycket längre. Leveranser sker dock denna veckan eller början på nästa. Kommer mera bilder och info om det senare
Under tiden köpte ja lite andra småsaker.
en ny knopp, jävligt snygg enligt mig, samt redigt go!
Passade även på att ta bort aluminiumramarna som tidigare satt runt luftkanalerna, klockan, ja runt allt!
Gjorde även en skojjig mod med min shiftlight. den åkte in i luftkanalen på förarsidan
Shiftlighten syns lite till vänster i fläktkanalen, en blå liten sak
Efter detta blev det en ny mätare, även från BT racing. Oljetryck!
Har dock ingen bild monterad på den så denna får duga. likadan som den andra fast oljetryck då...
Nu till det sista jag gjort. Demonterade min fuelrail och spridare. detta för en snabb och smärt montering av de nya RC 550 spridarna. har även här bara bilden demonterat tyvärr,
en styck bränslekanal!
ytterligare en styck bränslekanal
Och såklart clipsen till spridarna
Här är min Fuel rail och spridarna. städade och fina. dock kommer spridarna åka ur senare då finfina RC spridare ska in!
En styck OEM spridare? Nej tack
Detta var allt jag hade för tillfället. Mer kommer, tro mig. Väntar som sagt bara på leveranser!
Min Projekttråd Prelude VTI Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124441
0
0
0
0