3407
Sök

Kökort indraget p.g.a krossad ruta?

Random Hero
4 047 Inlägg
11 mars 2009
Svenss0n skrev:
DusanMandick skrev:
r-ted skrev:

vad polisen anser har inget med körkortet att göra.

länsstyrelsen är det som avgör  om man skall få ha sitt körkort eller ej.

besserwisser mescherscmidt !

jävla stor skillnad så jag förstår varför han rättar dig!

det är ändå lagens långa arm ! tongue

Dog food lid. Backwards

5 198 Inlägg
11 mars 2009
Hamilton skrev:
Eftersom det inte är frågan om något trafikbrott så kan han heller inte bli av med körkortet, fattar inte vart folk får allt ifrån då dom "tror".

Tror... är garagets ordspråk cool

4 005 Inlägg
11 mars 2009
Punkt 5.

Körkortet återkallat av länsstyrelsen

Länsstyrelsen kan besluta att återkalla ditt körkort av dessa anledningar:

1. Du har gjort dig skyldig till rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik, till exempel kört bil när du har varit påverkad av droger eller alkohol.
   2. Du har smitit från en trafikolycka som du har varit inblandad i. Det gäller även om du inte har haft någon skuld i trafikolyckan.
   3. Du har gjort dig skyldig till flera trafikförseelser, till exempel mindre hastighetsöverträdelser.
   4. Du har brutit mot en viktig trafikregel, till exempel har kört för fort, kört mot rött ljus, kört om på ett övergångsställe, kört om när du haft möte, haft för kort avstånd till bilen framför dig eller inte stannat vid stopplikt.
   5. Du är opålitlig i nykterhetshänseende, till exempel om polisen har tagit hand om dig för berusning vid ett antal tillfällen.
   6. Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott, som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till  exempel grov misshandel eller narkotikabrott.
   7. Du har en sjukdom som gör att du inte uppfyller de medicinska krav som ställs för att få ha körkort.
   8. Du lämnar inte in ett läkarintyg trots att länsstyrelsen kräver det eller lämnar inte in ett bevis om godkänt förarprov.

Vid återkallelse enligt punkterna 1-6 beslutar länsstyrelsen om en spärrtid på lägst en månad och högst tre år. Vid grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik ska spärrtiden vara lägst ett år. Länsstyrelsen beslutar även om en spärrtid om du på grund av dina personliga förhållanden får avslag på en ansökan om körkortstillstånd.

Ett körkort kan återkallas tills vidare om det är sannolikt att det kommer att återkallas vid länsstyrelsens slutliga prövning. Det blir aktuellt framför allt när återkallelsen beror på ett brott och den straffrättsliga prövningen av ett brott inte är klar.

Du kan i vissa fall få ditt körkort villkorligt återkallat om du blir tagen för rattfylleri eller grovt rattfylleri. Det innebär bland annat att du får behålla ditt körkort men på villkor att du kör ett fordon som är utrustat med alkolås.
Villkoret gäller i två år.

Ett körkort är ogiltigt om det är eller har varit återkallat. Du kan alltså inte använda ett borttappat återkallat körkort som blir återfunnet.

Du kan överklaga länsstyrelsens beslut om körkortsåterkallelse till länsrätten. Överklagandet ska ske inom tre veckor från dagen då du fick del av länsstyrelsens beslut.

Körkortslagen, 1998:488 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm

Körkortsförordningen, 1998:980 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980980.htm

Avstängd
135 Inlägg
11 mars 2009
Hamilton skrev:
Eftersom det inte är frågan om något trafikbrott så kan han heller inte bli av med körkortet, fattar inte vart folk får allt ifrån då dom "tror".

jo då

5. Du är opålitlig i nykterhetshänseende, till exempel om polisen har tagit hand om dig för berusning vid ett antal tillfällen.

Jag TROR INTE  jag känner folk som blivit av med lappen fast dom inte haft trafik-relaterat brott eller kört onykter, ändå har dom blivit av med lappen pga droger och alkohol inblandat tex när man slåss och åker på häkte för ofta för problem som har inte med trafik att ens göra  DU ÄR INTE PÅLITLIG I NYKTER BLA BLA lappen ryker adios !
EN GÅNG ÄR INGEN FARA ! men om det händer 6-7 gånger på ett år kan det bli att dom inte pallar mer, du anses inte lämplig , du anses crazy när du super , du kan ta till vad som helst, köra bil eller så, man får inte ha KK kvar ,
körkort är inga rättigheter , det är skyldigheter bara .. uppfyller man inte skyldigheter som vara anpassad människa utan anses missbruka grejjer och gör galna saker för ofta så ryker lappen rakt av !
Senast redigerat av AutoCare (11 mars 2009)

typ..eh..va?
582 Inlägg
11 mars 2009
expect1991 skrev:
AutoCare skrev:
jag har ett par vänner som har problem med lagen . MKT fight och skit ofta i fyllan osv. Dessa har blivit av med lappen då dom inte anses pålitliga i trafiken. OBS dom har aldrig åkt fast för rattfylla !

Även om du ofta hamnar i fyllocell pga just fylla kan lappen ryka. Kan man inte dricka måttligt ser jag inte hur man skulle kunna köra säkert.

Fattar inte varför man inte skulle kunna vara en bra förare bara för att man dricker mycket? Spelar väl ingen roll hur mycket man fester på fredagskvällen, så länge man inte kör bil på fredag, lördag och ja kanske söndagen oxå för den delen...
Men att säga "du super för mycket, du borde inte får ha körkort" tycker iaf inte jag hänger ihop...

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

8 883 Inlägg
11 mars 2009
AutoCare skrev:
Hamilton skrev:

jo då

Jag TROR INTE  jag känner folk som blivit av med lappen fast dom inte haft trafik-relaterat brott eller kört onykter, ändå har dom blivit av med lappen pga droger och alkohol inblandat tex när man slåss och åker på häkte för ofta för problem som har inte med trafik att ens göra  DU ÄR INTE PÅLITLIG I NYKTER BLA BLA lappen ryker adios !
EN GÅNG ÄR INGEN FARA ! men om det händer 6-7 gånger på ett år kan det bli att dom inte pallar mer, du anses inte lämplig , du anses crazy när du super , du kan ta till vad som helst, köra bil eller så, man får inte ha KK kvar ,
körkort är inga rättigheter , det är skyldigheter bara .. uppfyller man inte skyldigheter som vara anpassad människa utan anses missbruka grejjer och gör galna saker för ofta så ryker lappen rakt av !

Ja du hänvisar till 5 kap. 3 § 5 körkortslagen (1998:488) och har rätt i att Länsstyrelsen kan återkalla körkortet, men här var det frågan om vandalisering och inte opålitlighet i nykterhetshänseende
Vandalisering kan inte ens med godvilja apliseras i trafikförordningen på samma sätt som nykterhet, blir ju som att jämnföra Äpplen med Päron
Senast redigerat av Hamilton (11 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
11 mars 2009
Roz-104 skrev:
Fattar inte varför man inte skulle kunna vara en bra förare bara för att man dricker mycket? Spelar väl ingen roll hur mycket man fester på fredagskvällen, så länge man inte kör bil på fredag, lördag och ja kanske söndagen oxå för den delen...
Men att säga "du super för mycket, du borde inte får ha körkort" tycker iaf inte jag hänger ihop...

Jag tycker det hänger ihop. Jag har också varit med om att en bekant åkt dit för fylleri några gånger (tre om jag minns rätt) och därefter förlorade körkortet i ... var det ett halvår? Handlade enbart om att han inte ansågs ha det omdöme som krävs för att inneha ett körkort.

Har man något sånär omdöme och vett blir man inte så full att man gör upprepade dumheter på fyllan heller. Då har man antingen alkoholproblem eller uruselt omdöme, och är hur som helst inte lämpad att vara i trafiken. Om omdömet ryker med alkoholen, hur kan man då vara säker på att personen i fråga inte tar bilen för tidigt dagen efter?

För min del anser jag att det är lika bra att personer som inte kan kontrollera sitt drickande heller inte tillåts köra bil.

Är jag en rabiat nykterist nu?! tongue Bjuder på det i så fall... smile

Puss / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
11 mars 2009
Hamilton skrev:
Ja du hänvisar till 5 kap. 3 § 5 körkortslagen (1998:488) och har rätt i att Länsstyrelsen kan återkalla körkortet, men här var det frågan om vandalisering och inte opålitlighet i nykterhetshänseende
Vandalisering kan inte ens med godvilja apliseras i trafikförordningen på samma sätt som nykterhet, blir ju som att jämnföra Äpplen med Päron

Men nu skrev han ju i första inlägget att det var på fyllan? smile

Puss / E smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

1 024 Inlägg
11 mars 2009
vad är det för en idiot till kommpis du har som håller på med sånt!?

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
11 mars 2009
Han kommer få ett brev från socialen, tar dom kommer nog fråga om hans drycke vanor. Och blir det rättegång och han får villkorligt, så blir de Frivård hos Kriminalvården, kanske en övervakare och en kurs i ART, Aggression Replacement Training.

Har själv gått ART kursen via Frivård.

Lev livet, det kan ta slut fort

typ..eh..va?
582 Inlägg
11 mars 2009
Vivendi skrev:
Roz-104 skrev:

Jag tycker det hänger ihop. Jag har också varit med om att en bekant åkt dit för fylleri några gånger (tre om jag minns rätt) och därefter förlorade körkortet i ... var det ett halvår? Handlade enbart om att han inte ansågs ha det omdöme som krävs för att inneha ett körkort.

Har man något sånär omdöme och vett blir man inte så full att man gör upprepade dumheter på fyllan heller. Då har man antingen alkoholproblem eller uruselt omdöme, och är hur som helst inte lämpad att vara i trafiken. Om omdömet ryker med alkoholen, hur kan man då vara säker på att personen i fråga inte tar bilen för tidigt dagen efter?

För min del anser jag att det är lika bra att personer som inte kan kontrollera sitt drickande heller inte tillåts köra bil.

Puss / Ellen smile

Hmm, vet inte riktigt...men men, inget som säger att jag har rätt tongue

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

3 059 Inlägg
11 mars 2009
ChevLT1 skrev:
tjenare

blir körkortet indraget om man t.ex på fyllan råkar tar sönder ett skyltfönster på en affär?
och blir ertappad av snuten? personen i fråga har aldrig blivit straffbelagd mer än kanske nån böter på 400:- för trasigt cykel-lyse. roll

( inte jag, utan var med när polaren torska och fick sitta fyllecell resten av natten för att sedan vänta på att få ett vackert brev hem ) tongue

mvh

Du ska nog förtydliga dig lite.

Hur vet du att du ska få ett vackert brev om just körkortet?
Vem har sagt det till dig?
Eller har du redan fått hem brevet om körkortet?

Sen å andra sidan så "råkar" man inte ta sönder ett skyltfönster.. dessa kräver trots allt lite kraft för att slå sönder..

95 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Smajly skrev:
ChevLT1 skrev:
tjenare

blir körkortet indraget om man t.ex på fyllan råkar tar sönder ett skyltfönster på en affär?
och blir ertappad av snuten? personen i fråga har aldrig blivit straffbelagd mer än kanske nån böter på 400:- för trasigt cykel-lyse. roll

( inte jag, utan var med när polaren torska och fick sitta fyllecell resten av natten för att sedan vänta på att få ett vackert brev hem ) tongue

mvh

Du ska nog förtydliga dig lite.

Hur vet du att du ska få ett vackert brev om just körkortet?
Vem har sagt det till dig?
Eller har du redan fått hem brevet om körkortet?

Sen å andra sidan så "råkar" man inte ta sönder ett skyltfönster.. dessa kräver trots allt lite kraft för att slå sönder..

tyckte jag var tillräckligt konkret i mitt inlägg?
har stor förståelse för att mitt inlägg får folk att börja bli nyfikna av händelseförloppet, men det hör inte till den sakliga frågan, utan hur vida efterföljderna blir.

sen angående frågan om hur HAN har fått reda på att körkortet kan vara på riskzonen så var det jag som sa det, och han käftade flitigt emot, så jag gick hit å frågade alla gorgare istället smile men verkar som jag fått de fått svar på det mesta nu och gjort min insatts.

mvh

Teddan
2 495 Inlägg
12 mars 2009
Vivendi skrev:
Roz-104 skrev:

Puss / Ellen smile

men en person som kan köra full gör nog det även om körkortet är indraget wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

526 Inlägg
12 mars 2009
Upprepade fyllebråk mm som du åker dit för eller typ in i fyllecellen kan absolut leda till indraget körkort..
Fick iaf jag lära mig när jag tog körkort..

med lem
63 Inlägg
12 mars 2009
Hamilton skrev:

Om du sitter ofta i fyllecell så kan du bli av med vapen licenser, så varför skulle du inte kunna bli av med körkortet?

8 883 Inlägg
12 mars 2009
JLilja skrev:
Hamilton skrev:

Om du sitter ofta i fyllecell så kan du bli av med vapen licenser, så varför skulle du inte kunna bli av med körkortet?

och av samma anledning (upprepad fylla) kan man bli av med vårdnaden av barn.....
Vart vill du komma med din off topic frågan?

För att överhuvudtaget kunna bli av med körkortet som inte är trafikrelaterat (upprepad fylla) så krävs det rätt mycket, räcker inte med 4-5 gånger och det krävs även läkarutlåtande... Transportstyrelsen drar ju inte körkortet endast på grund av det Polisen har utan gör egna efterforskningar.

Av inlägg i tråden kan man få intrycket att det räcker med 1-2 gånger.....
Senast redigerat av Hamilton (12 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se

631 Inlägg
12 mars 2009
DusanMandick skrev:
Arradin skrev:
Umm, Körkort har ju inget med brott att göra på det sättet...

Om " kompisen " dock har varit massa gånger i fyllecell, osv så finns ju chansen dock..
Det är ju från fall till fall...

körkortet kan bli indraget för en hel del andra grejer än trafikrelaterade saker, som här tex har han vart full o inte behärksat sig, anser då polisen att man inte borde har körkort så e de de som gäller

det var ju precis det jag skrev smile

Frågan var ju om krossad ruta = indraget körkort, och rätt och slätt måste ju svaret på det vara NEJ .

627 Inlägg
12 mars 2009
Hamilton skrev:

Det stämmer ju inte riktigt. Anses du inte vara mogen/passande/"kalla-de-va-man-vill" så kan körkortet bli indraget. Har du många brott i ryggsäcken (även icke trafikrelaterade brott) så kan kortet ryka.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
12 mars 2009
Att överhuvudtaget hamna i fyllecell EN ENDA GÅNG borde få varningsklockor att börja ringa, dvs man borde fan aldrig hamna där TVÅ gånger. Då har man ju uppenbart problem med alkoholen.

Sök