2727
Sök

Burbåge WV R32

ATM
24 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej! undrar om någon har tillgång till ritningar för en burbåge? Hel eller halv bur..
Har rivit ner inredningen men de finns inte mycket att skruva i om man vill ha den skruvad i chassit..

all hjälp är värdefull!
mvh stoffe:)


654 Inlägg
12 mars 2009
#2
Mått messigt mellan Hel och Halv är stor skillnad, Huvud bågen bör du kunna mäta till själv och välja utseendet på.
Sen beror resten på hur många stävor osv du skall ha.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ritning eller dylikt för båge till denna modell, utan ger dig bara tips som du kanske redan själv är medveten om iofs.

Kolla med Guss mfl om dom ens gjort bågar till denna modell typ.
(om inte kanske du kan få rabatt på din båge/bur om dom får behålla och använda sig av ritningen från din båge/bur)
Skiljer det något i golv - tak höjd mellan R32an och andra golf modeller? (sitter väl en kardan tunnel på R32an?!)
Gör det inte det så bör du kunna hitta en färdig båge och ev även ritning till halvbur (kanske kanske även till hel).

Mvh
Senast redigerat av Blida (12 mars 2009)

1 291 Inlägg
12 mars 2009
#3
Som sagt många mekaniska verkstäder kan nog knäcka dig en bur wink
Vad är tanken med buren? för utseende eller ska det smiskas bana?
Är det för syns skull skulle jag satsa på en skruvad bur från tyska weichers (har tyvärr ingen länk) i polerad aluminium.
Annars guss, finess, TMS eller om du har bra ekonomi att satsa på tex KBT eller IGMAB


1 059 Inlägg
13 mars 2009
#4
en bur i alu är väl inte o rekomedera?
Tror inte du får ha alu rör till bur längre.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

1 291 Inlägg
13 mars 2009
#5
racefan skrev:
en bur i alu är väl inte o rekomedera?
Tror inte du får ha alu rör till bur längre.

Nej inte något som blir godkänt att tävla med.
Men för SBP spelar det ingen roll
Det är ju mest för att vara häftig på utställningar och vid korvmojjen wink


1 059 Inlägg
13 mars 2009
#6
jo sant men cromemolly går ju o få blanka också. alu rör är ju aldrig kul om man krockar vare sig på bana eller vid korvmojen:)

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

654 Inlägg
13 mars 2009
#7
Behöver varken vara aluminium eller Croml,räcker med rostfritt i rätt dimension.
Ska du ha buren för mer än "styling" så kolla på FIA´s sida och välj mått efter krav.

Mvh

KHRacing
14 mars 2009
#8
Rostfritt är sk: NO-NO inom burar vad jag vet :-)

654 Inlägg
17 mars 2009
#9
Jaså?!
Har för mig det räcker att godset är av rätt legering/härdning och att tjockleken den lika så av rätt typ.
Kanske minns fel?

Dock är ju Cromy det bästa material valet vid bur med funktion för ev olycka osv.

KHRacing skrev:
Rostfritt är sk: NO-NO inom burar vad jag vet :-)

1 291 Inlägg
17 mars 2009
#10
Blida skrev:
Jaså?!
Har för mig det räcker att godset är av rätt legering/härdning och att tjockleken den lika så av rätt typ.
Kanske minns fel?

Dock är ju Cromy det bästa material valet vid bur med funktion för ev olycka osv.

KHRacing skrev:
Rostfritt är sk: NO-NO inom burar vad jag vet :-)


En bur som ska följa regler för tävling och byggd av privatperson ska vara gjord i sömlösa olegerade stålrör innehållande max 0,3% kol
En certifierad burbyggare har speciella regler och vad dom får och inte får kan jag inte svara på.
RF är ju i regel relativt hårt och vid en krasch är en bur som böjer sig bättre än en som går av.


9 Inlägg
18 mars 2009
#11
Fråga.

Är det tänkt att bilen ska reggas om osv?
Helfordonsgodkända bilar efter 98 går ej att besiktiga med bur.
Tex realcar 940in som var en 98.

Annars så lycka till.cool
Mvh Patrick

KHRacing
18 mars 2009
#12
volvopowe-r skrev:
Fråga.

Är det tänkt att bilen ska reggas om osv?
Helfordonsgodkända bilar efter 98 går ej att besiktiga med bur.
Tex realcar 940in som var en 98.

Annars så lycka till.cool
Mvh Patrick

inga som helst problem att regga ett helfordonsgodkändfordon om man vet hur smile

(& har en kombi/kombicupékaross)

hHelfordonsgodkännande kom inte 1998 - det kom under olika år & beroende på Tillverkare/modell.

Exempel:
Mitsubishi EVO 6 -00 är det ej
BMW M3 -96 är det
Senast redigerat av KHRacing (18 mars 2009)

ATM
24 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
#13
tack grabbar för alla tips och ideer! om det går att besiktiga bilen med bur båge så vore det kanon! bilen har massa dispanser från svenskbilprovning för vad det gäller däck dinmentioner. bilen är inte helbilsgodkänd och effektgräns finns ingen. vilket ja tycker är riktigt nice! Burbågen är till för att skydda mig när ja rullar. och ja kommer smiska runt golfen rejält nu under sommaren!

cromemolly vet ja är ett bra koncept. men ja ska höra mig för om rostfritt funkar enligt reglerna för det materialt har ja gott om i verkstaden.. mvh stoffe



Sök