2875
Sök

740 tic frågor

251 Inlägg
26 mars 2006
Trådstartare
#1
en kompis ha köpt en 740 tic 85a ska hjälpa han med litte grejor då han inte kan så mycket..

ska i med ett chipp mm i den till nästa heljen
frågorna

1: ska man köra med öppen eller återcirkulerande dump?

2: hur mycket pallar orginal btr:en med? om man ska byta vad ska man sätta i för nån?

3: sitter nån ställskruv för soppan på lmm:en åt vilket håll ska man skruva om ställer upp
    soppan? eller är den bara för tomgången?

4: sen så ska det sitta några ställskruvar i styrboxen..vad är dom för?

5: hur mycket efekt pallar orginal soppa pumpen av?

sen om ni har nått tipps mm vad som går göra på en gammal volvo

OBS: bilen skall hålla..inte bara en vecka

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

251 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
#2
ingen 740 nisse som vet nå

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

214 Inlägg
29 mars 2006
#3
sorken skrev:
en kompis ha köpt en 740 tic 85a ska hjälpa han med litte grejor då han inte kan så mycket..

ska i med ett chipp mm i den till nästa heljen
frågorna

1: ska man köra med öppen eller återcirkulerande dump?

2: hur mycket pallar orginal btr:en med? om man ska byta vad ska man sätta i för nån?

3: sitter nån ställskruv för soppan på lmm:en åt vilket håll ska man skruva om ställer upp
    soppan? eller är den bara för tomgången?

4: sen så ska det sitta några ställskruvar i styrboxen..vad är dom för?

5: hur mycket efekt pallar orginal soppa pumpen av?

sen om ni har nått tipps mm vad som går göra på en gammal volvo

OBS: bilen skall hålla..inte bara en vecka

1. Återcirkulernade för att du har LMM.
2. Den pallar nog med den effekt du tänkt.
3. Nej det sitter ingen ställskruv där.
4. Det finns inga
5. Beror på skicket, men 300 kusar på bensin är nog inga problem, byt annars till en pump från en K-jetronic bil.

Börja med 3" avgas hela vägen med racekatt och ett öppet filter av bra märke.

Avstängd
70 Inlägg
29 mars 2006
#4
börja med och chipp och ladda en 1,1 eller något med filter och 3 tum från turbon

gör som ford köp volvo

11 Inlägg
29 mars 2006
#5
Tänk på om det sitter ett b230et block i bilen så pallar det inte mer än 1,3 å sen går stakarna av.
Det palllar mer med inte en längre stund!
ha det så kul!


251 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
#6
900 power varför ha race katt när man inte behöver ha nån?? du vet att de blev lag på katt 89e.
å sen sitter det vist en ställskruv på llmen  men den va bara till för tomgången..å skruvarna i boxen kan man ställa tändningen  mm på så det finns..och varför ska man ha återcirkulerande när man ha lmm?

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

251 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
#7
det som har inhandlats nu är en lamdamätare 600kr ett kcr chipp 300kr å en malpassi proggresiv btr gratis för han viste inte om den funka

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

214 Inlägg
30 mars 2006
#8
sorken skrev:
900 power varför ha race katt när man inte behöver ha nån?? du vet att de blev lag på katt 89e.
å sen sitter det vist en ställskruv på llmen  men den va bara till för tomgången..å skruvarna i boxen kan man ställa tändningen  mm på så det finns..och varför ska man ha återcirkulerande när man ha lmm?

Varför fråga om du redan vet allting? Verkar ju väldigt dumt..

Ställskruven som sitter på LMMen som jag är mycket tveksam till om den nu sitter där, är till för CO-justering, har väldigt lite med bräsnle att göra..

Ställa tändning i boxen? Httar du några skruvar så skruva på, hoppas bara DU vet vad du gör..

Rackatt är väl trevligt, den stryper inte effekten och så är man inte ett miljösvin, jag tänkte bara på miljön, kul om fler skulle göra det..
Jag vet nog ganska exakt hur lagen är, så den behöver inte du undervisa mig i.

Varför? Ja, du släpper ut luften som LMM har mätt upp, resten kan du försöka räkna ut själv..
Visst, det kanske "funkar" på andra bilar, men sen hur bra det vet inte de va?
Det finns en anledning varför man inte bör ha det, men du vill väl inte veta..

Progressiv BTR, nu börjar du vara ute på hal is, men bäst att inte säga nått..

lastbils chaffis......
299 Inlägg
30 mars 2006
#9
kör med malpasi btr i min saab men då föar att kunna köra på etanol.... (visst är det någon som tänker på miljön...) soppan ställer du ju  upp med BTRen så varför ens bry  sig om att leta efter en justerskruv??

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

558 Inlägg
30 mars 2006
#10
Som att det är en 85:a så gissar jag på att det är en b230et med motronic?

1. Återcirkulerande eller öppen spelar ingen roll då b230et har luftmängdmätare och inte luftmassemätare det är när man har luftmassemätare man måste använda sig av återcirkulerande

2. orginal btr på b230et är inställd på ca3.0bar sätter man den i skruvstädet och trycker ihop den lite så levererar den mera tryck.

3. ställ skruv till soppan vet jag inte om då det är btr som sköter det

4. Det finns nog en liten potensiometer (stavning) i boxen som man kan ställa fram eller bak tändningen med. Minns dock inte vilket. För det är bara åt ett håll iaf. Är inte riktigt helt säker här men har för mig iaf.

Men iaf om det är b230et motor så skulle JAG inte ladda mer 1.0bar då dom stakarna är pinnsmala. För vissa funkar det med mera men om man vill vara på säkra sidan och slippa motorras så skulle jag inte köra på mer än 1.0bar iaf.
Senast redigerat av 744tic (30 mars 2006)


251 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
#11
japp den motorn

900 power: ok vad är det för nackdel med en proggresiv btr då? du som verkar veta allt!

va som ja trodde att man inte behöver återsirkulerande då man har luftmängdmätare..
japp å den potensiometern finns det 7 el 8a lägen på men vet inte hur den ställer till förhållande av dom olika lägena.

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

214 Inlägg
30 mars 2006
#12
sorken skrev:
japp den motorn

900 power: ok vad är det för nackdel med en proggresiv btr då? du som verkar veta allt!

va som ja trodde att man inte behöver återsirkulerande då man har luftmängdmätare..
japp å den potensiometern finns det 7 el 8a lägen på men vet inte hur den ställer till förhållande av dom olika lägena.

Bränslebehovet hos en ottomotor är inte direkt anpassat till en progressiv BTR, sen så kan du få väldigt högt bränsletryck.

Tänk att du har 3 bar bränsletryck, sedan laddar turbon 1 bar och då tycker den progressiva btr:en att du ska ha ännu mer bränsle.. 5 bar i bränsletryck funkar ett tag, men du får även problem att kontrollera bränslet.

251 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
#13
hopp..men vet många som ha kört med progressiva utan problem

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 mars 2006
#14
ställskruven på boxen sitter bakom en plast plutt på höger sida ifall du har kontakten mot dig, du behöver altså inte öppna boxen för att komma åt den! bara pilla bort plutten. lista över lägen på skruven...

Position               Fuel adjustent                 Ign adv adjustment
1 (stock)                      0                             0
2                               +2-4%                     0
3                               +4-7%                     0
4                               -2-4%                      0
5                               0                             -2-4 deg
6                               +2-4%                     -2-4 deg
7                               +4-7%                     -2-4 deg
8                               -2-4%                      -2-4 deg
Senast redigerat av Xoff (30 mars 2006)


251 Inlägg
31 mars 2006
Trådstartare
#15
ok vad menas med + , - och % då?

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

10 287 Inlägg
31 mars 2006
#16
Det står ju i tabellen...

/Göran

sorken skrev:
ok vad menas med + , - och % då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

214 Inlägg
31 mars 2006
#17
sorken skrev:
hopp..men vet många som ha kört med progressiva utan problem

Vad menar du med "utan problem", funka det när de vred på nyckeln och körde runt kvarteret?
Är tex. lambdavärdet kontollerat med BB-lambda?

Funkar de klockrent i alla varvtalsregioner och har gjort det i 10.000mil?

Alltså, utan problem är en fras som tål att diskuteras, jag vet oxå flera som kör på det..
Men jag skulle inte vilja ha det i min bil, vill heller itne ha pysventil, men det ska vi absolut inte gå in på..

Skruva lite du i boxen och sätt dit de tycker och tror är bra, så ska du se att det blir tillräckligt med drag.. ett tag.. Mycket vill ha mer smile

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
31 mars 2006
#18
Alltså sorken.. Varför i helvete frågar du nått om du bara ska tjaffsa emot om någon säger nått annat och sen helt plötsligt vet du hur man ska göra enligt dej?? såna som dej borde inte få ställa frågor och sen trimma sönger era jävla bilar

10 287 Inlägg
31 mars 2006
#19
Jag bland annat. Med chip som var avsedda för det....

Frågan är alltså om det chip du har fixat är avsedd för progressiv soppatrycksregulator.

Annars skall man köra med orginal linjär.

/Göran

sorken skrev:
hopp..men vet många som ha kört med progressiva utan problem

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

251 Inlägg
1 april 2006
Trådstartare
#20
jo det står i tabellen men förstår inte vad som menas med + - å %?? nej då inte bara sådä..utan han som sålde chippet å btr:en ha kört med det i 2sesånger nu utan krångel..jag frågar för jag är inte helt 100 på de så ja vill ha litte saker bekräftat..pysventil förstår jag varför du inte vill ha å det ska inte på bilen hellre

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a


Sök