torpis skrev:
Android skrev:
schnauz skrev:
Japp och har man 449 hk eller mindre får man inga problem med originalgrejerna. Rent tekniskt sett.
Ehum, vill du se mitt insug?
Nämen skämt åsido, du menar om det är några stora
problem med original? Skulle jag aldrig tro, men är ju lite lagom kul med en tunn oljebeläggning i insug/gasspjäll. Det är ju inte precis så man får en variant av oljekyl när oljan tar vägen genom insuget istället för korrekt väg, så rent tekniskt så visst det funkar ju...
Om vi säger såhär istället... Bilen det gäller har ett fungerande system monterat i original. Men behöver inte montera dit extra burkar varesig på vevhus eller bränslesystem så länge man inte ämnar överstiga 450hk i effektuttag.
trycker motorn så mycket olja att det blir ett bekymmer trots allt så står något inte rätt till i motorn. exempelvis sönderspikad kolv eller sprucket block.
Motorn trycker inte ut mycket olja efter den cyklonavskiljare osm sitter motnerad original, det behövs således ingen catchtank som fångar upp klägg och som man själv behöver tömma.
kliver man över 450hk så kommer man få modifiera systemet på ena eller andra sättet.
Observera att jag inte säger att du har fel eller nått sånt, jag bara argumenterar att den modell av motor som sitter i min Calibra (X20XEV) är lite halv-känd för att dra en del gaser genom insuget, och jag har ju absolut märkt att där hamnar en del. Om mitt block är sprucket eller ej vet jag inte, men det kan ju inte gälla alla X20XEV block.
Jag tror absolut att om man trimmar hårt så behöver man modifiera systemet, men jag anser även att det kan bero på motor modell och andra faktorer hur stor mängd gaser som letar sig till insuget.
Detta är ju absolut inget problem, det är ju inte så att man fyller insuget och bilen ryker svart, jag menar bara att man kan hitta beläggningar där, utan några 450hk eller några självklara fel.
Nu kanske en catch tank är lite att ta i, men många har monterat ett slags oljefilter på vevhusventilationen ,precis innan den går upp till kamaxlarna, på de här motorerna och märkt stor skilldnad.
Ska se om jag hittar bild...
EDIT:
Du det var inte lätt att hitta en bilden, men här är den rackarn!
Om du kollar längst fram till höger på motorn, sett framifrån, så ser du en liten svart box, en "Flame Trap". Den är tydligen framtagen av Opel för att skit hamnar uppe vid kamaxlarna/insuget, och kan orsaka problem. Vet inte om det bara gäller Ecotec'en, kan ju vara troligt då det antagligen är ett mindre konstruktions fel.