3580
Sök

Trimmad Japs bild.. Något för ej bilkunniga?

Avstängd
268 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej... Då har ja ju funderat på bil byte... Och jag funderar på ämnet.. Är en trimmad japs-bil något för sådana som inte kan så värst mycket om bilar?..

Visserligen vet jag vad ja pratar om när ja pratar bilar... Vet ju va olika saker är till för... och hur dom fungerar... som t.ex. Turbo/kompressor... men när de kommer till att bygga en motor eller fel-söka så är de nått jag absolut inte klarar av... Samtidigt är jag fortfarande riktigt sugen på en t.ex. Skyline, 200sx, Supra etc....

Vad tycker ni..? Är en turbo laddad japs-bil något för icke bilkunniga?

edt: Ville påpeka att oavsett vad så är de inte jag som bygger bilen utan äkta proffs.. t.ex. JRM etc...
Senast redigerat av doch (13 mars 2009)

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3

182 Inlägg
13 mars 2009
#2
Sålänge du inte köper något söndertrimmat exemplar så borde det vara lugnt.
Det är ju när man börjar trimma som saker har en förmåga att gå sönder sad

Så försök hitta ett fint ex bara.

Driver
2 111 Inlägg
13 mars 2009
#3
Är inte heller någon mek-guru. Klart man skruvat en del men inte supermycket i ärlighetens namn. (Tycker inte moppe,cross osv är jämförbart).

Men vad jag märkt är att man lär sig mycket eftersom. Det man inte kan direkt går ofta att luska ut antingen genom att fråga folk eller att helt enkelt söka på nätet. Samt att verkligen tänka till själv. Nu syftar jag inte på att du ska riva isär motorn i molekyler utan att veta vad du håller på med, mer generella saker.

Klar fördel är ju om man är något sånär praktiskt lagd såklart.

Har man aldrig rört en bil (dvs bara bytt tändstift, hjul osv) så kanske man ska fundera några gånger extra dock!.

MVH Janken

Pssschh...skyline wink...
Senast redigerat av Janken (13 mars 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

STI TypeR Driver
191 Inlägg
13 mars 2009
#4
Se bara till att hitta en fräsch bil så behöver de inte vara några bekymmer.
Sen beror de ju på vad du är ute efter. En bil med 7-800 hk kan ju behöva lite pyssel å finlir för att gå fullt ut.

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

Avstängd
268 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#5
Asså grejen är de va... Jag kan ju SJÄLVKLART inte gå från en BMW 330i (ej på min garaget sida) till en 500 hästars Japsare... Utan till o början med så kanske ja köper mig en fin Nissan Skyline/Supra.. Ber exempel JRM eller PB-Z singel/dubbel till ca 400 hästar.. Så när jag lärt mig ha kontroll över den effekten så kör ja t.ex. 800 hästar... Att kontrollera antalet hästar är ju princip bara praktiken och att ta de lugnt..

MEN... De jag oroar mig över och varför ja startade denna tråden är att.. Jag är rädd att ja t.ex. är ute nånstans i Tyskland i en frän 800 hästars Supra.. Och plötsligt kollapsar motor.. Så frågan är ju.. Är de en normal sak att motorn rasar när man har 500-800 hästar... Eller är de något man får leva med och bör lära sig laga? Finns de någon som kan bygga en Japsare med 800 hästar och att den håller som t.ex en original Corvette Z06

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3

Byggare Behm
562 Inlägg
13 mars 2009
#6
Det kan vara lite knepigt i början men man lär sig med tiden, se till att först fråga folk om hur saker ska göras så slipper man göra fel och kasta pengar i sjön i onödan.
Som sagt ,hitta en bra bil som inte är trimmad.. eller ja, seriöst trimmad kan vara minst lika bra men dyrare i inköp istället.

Min Celica är den första bilen jag har rivit och bytt motor i och donat här och där.. i projekttråden har jag visat mina små framsteg ända fram till motorbyte.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Avstängd
268 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#7
Nu känns de som om ingen förstår vad jag menar...

Jag är sugen på en ca. 800 hästars Supra. Men den skall också hålla utan att den går i sönder efter varje riv-start..

Dröm eller verklighet?

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
13 mars 2009
#8
doch skrev:
Nu känns de som om ingen förstår vad jag menar...

Jag är sugen på en ca. 800 hästars Supra. Men den skall också hålla utan att den går i sönder efter varje riv-start..

Dröm eller verklighet?

Nu är ju Supra rätt förlåtande. 2JZ samt drivlinan pallar för helvetes mycket. Bara att anordna en starkare koppling om du inte redan har det, och en 2 step så lär det hålla bra länge bara du håller om motorn. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Avstängd
268 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#9
Tack så mycket Siarnaq smile... De svaret kändes faktiskt som om de förklarade de mesta..

Men okej. Vi säger att jag köper mig denna supran -> http://www.blocket.se/vi/20639714.htm?ca=20_s

eller

http://www.blocket.se/vi/20115716.htm?ca=20_s

Och ber PB-z eller JRM trimma.. ca 7-800 hästar... Tror ni motorn kommer hålla / Vad måste ja göra för att den skall hålla?
Senast redigerat av doch (13 mars 2009)

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3

1 004 Inlägg
13 mars 2009
#10
och trimma till 800hk (även supror)och tror att det kommer bli problemfritt är nog en lite skev bild på det hela.... finns inga garantier vid dem effekt uttagen.... män det är ju mitt sätt att se på saken...
Senast redigerat av 262turbo (13 mars 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Avstängd
268 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#11
Ajja, ja känner mig osäker.. Vet inte vad jag vill asså... De ska framför allt, HÅLLA... Inte bara pajja hela tiden.. De är en viktig sak. Budget har jag... Så de är en liten femma... Men man vill inte spendera tusen-lappar efter tusen lappar för att få den o rulla 402 meter...

Någon som rullar runt i en bil på över 500 hästar som inte har haft så mycket problem?

Hade ju aldrig brytt mig om Japsare om inte Jeremy Clarkson hade sagt "Ever since JUN tuned this skyline.. They say it never once have broken down" När han testade en 1000 hk Skyline... (Den gula)
Senast redigerat av doch (13 mars 2009)

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
13 mars 2009
#12
doch skrev:
Ajja, ja känner mig osäker.. Vet inte vad jag vill asså... De ska framför allt, HÅLLA... Inte bara pajja hela tiden.. De är en viktig sak. Budget har jag... Så de är en liten femma... Men man vill inte spendera tusen-lappar efter tusen lappar för att få den o rulla 402 meter...

Någon som rullar runt i en bil på över 500 hästar som inte har haft så mycket problem?

Hade ju aldrig brytt mig om Japsare om inte Jeremy Clarkson hade sagt "Ever since JUN tuned this skyline.. They say it never once have broken down" När han testade en 1000 hk Skyline... (Den gula)

Alltså om dom är duktiga, och vet vad dom håller på med, trimmfirman så att säga. Så är det inga problem att det håller. Ryan Woon i USA som kör med 1600häst på bakhjulen kör ju även med orginal låda samt bakaxel, och det håller gott och väl. Fast han håller ju om motorn också.

Men allting beror ju på hur man håller om motorn, oljebyten med mera. Men det borde inte vara något problem alls, 2JZ håller för otroligt mycket som sagt.



Sen så bör man ju anordna två olika ladd, en för gatan och en för strippen. Då är motorn i princip skottsäker om den är ihop satt rätt. smile
Senast redigerat av Siarnaq (13 mars 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Avstängd
268 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#13
Efter en liten stunds betänk tid kommer jag fram till detta beslut....

Om jag nu ska ha en bil i över 500 hk nivån så blir det förmodligen någon av dessa:
Mercedes SL55 amg Kleemann k4 (645 hk)
Mercedes CLS55 amg kleemann (samma specs)
Mercedes CL600 Kleemann (640 hk)
Mercedes SL600 Kleemann (-''-)
BMW M3 G-Power dubbel kompressor (635 hk)
BMW M5/M6 dubbel kompressor (635 hk)
Corvette z06 Lingenfelter (800 hk)
Audi RS6-R MTM (730 hk)
Bentley Continental GT (MTM) (600 hk +)
Ferrari 360 modena F1 (Novitec Rosso)
Nissan GTR (Proffs trim, Hennessey Performance?) (600 hk+)
Ferrari F430 original
Porsche 911 turbo/GT2 original


Som sagt... Säg vad ni vill om "drömmar"..... Men Budget fixas... Detta är dock framtids planer en så länge.. Låt framtiden visa hur de blir...

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3

870 Inlägg
13 mars 2009
#14
doch skrev:
Efter en liten stunds betänk tid kommer jag fram till detta beslut....

Om jag nu ska ha en bil i över 500 hk nivån så blir det förmodligen någon av dessa:
Mercedes SL55 amg Kleemann k4 (645 hk)
Mercedes CLS55 amg kleemann (samma specs)
Mercedes CL600 Kleemann (640 hk)
Mercedes SL600 Kleemann (-''-)
BMW M3 G-Power dubbel kompressor (635 hk)
BMW M5/M6 dubbel kompressor (635 hk)
Corvette z06 Lingenfelter (800 hk)
Audi RS6-R MTM (730 hk)
Bentley Continental GT (MTM) (600 hk +)
Ferrari 360 modena F1 (Novitec Rosso)
Nissan GTR (Proffs trim, Hennessey Performance?) (600 hk+)
Ferrari F430 original
Porsche 911 turbo/GT2 original


Som sagt... Säg vad ni vill om "drömmar"..... Men Budget fixas... Detta är dock framtids planer en så länge.. Låt framtiden visa hur de blir...

Det är ju verkligen inga vardagsbilar du har räknat upp där!
Men om det vore jag som valt så hade jag valt BMW M6 E63 big_smile


371 Inlägg
13 mars 2009
#15
Om du är inne på supra,. snacka med supramannen och hör med han vad som krävs för att köra en skottsäker supra efter dina hk behov smile

Life is a bitch, then u die

Weber frälst!
223 Inlägg
13 mars 2009
#16
Att bara köpa en bil med mkt hk för man är sugen på d låter som d dummaste jag nånsin hört, är ju som dukat för självmord...Du måste själv känna att du kan hantera såpass mkt hk, annars är d ju som o köpa nötter till en gubbe utan tänder...... roll

730 Inlägg
13 mars 2009
#17
Lite offtopic kanske.

Men vissa verkar tro att det inte håller med 500++hk.

Men så illa kan det väl inte vara så det rasar efter, ja 500mil-
Beror det inte mycket på hur man kör och framför allt vem som byggt motorn?

Got VTEC?
1 593 Inlägg
13 mars 2009
#18
Klart att det beror på vem som har byggt motorn, har du valt en seriös trimfirma som du har bra kontakt med o vet är seriösa så blir ju resultatet bra. Om du sedan vårdar bilen bra o inte dödar varvtal varje gång du sätter dig i bilen blir ju resultatet bättre då också.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

140 Inlägg
14 mars 2009
#19
att det är rätt firma eller rätt folk som bygger en motor är ju a och o ..
jobbade innan för en firma somm byggde s 60 challenge motorerna , och han som ägde stället har utvecklat en egen topp till volvos 4 or , dom går i rallycross och är på 2.9 liter och har 4 mikuni 50 förgasare och lämnar ca: 380 hk . vid 8500 varv ,, utan turbo , och dom går en hel säsong dom flesta utan att öppnas , dom körs ju dessutom på fulla vara nästan hela tiden också , så det går inta att fuska , då blir det dyrt ocj går sönder :)dom heter volvoevolution om nån vill kolla upp dom smile

870 Inlägg
14 mars 2009
#20
Istället för att sitta och disskutera om TS pengar så försöker jag på mig ett vettigt svar!

Som jag skrev innan så hade jag valt en M6 E63 av dom bilarna du gav förslag på. Dels för att den är ganska så ovanlig fortfarande och att den är så sjukt fin.

Hittade en på blocket som låg ganska nära dig:
http://www.blocket.se/vi/19908071.htm?c … amp;last=1
Den har 507hk och 530Nm ur en V10 sugmotor och gör 0-100 på cirka 4.8sekunder.
Köp den och kör tills du känner dig säker med den bilen, sen kan du ju alltid ta kontakt med en trimfirma!

Exempel:
http://www.dinancars.com/store/product. … amp;page=1
"Dinan has once again redefined M5 and M6 performance with a bored and stroked 5.7 liter version of BMW’s V-10 engine. The engine produces over 600 horsepower along with stump-pulling torque that exceeds 400 lb-ft from just 3000 rpm right to 8100 rpm."

Eller:
http://www.esstuning.com
http://www.kelleners-sport.de
http://www.hartge.de
http://www.g-power.de

Det är lönlöst att sitta och berätta saker här på garaget för alla tror bara att du är ett troll eller går Offtopic genom att gå in på personliga saker som dom inte har med att göra. Hoppas det blir en M6 E63 big_smile

MVH



Sök