3465
Sök

Rostlagning

6 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej

Har en SAAB 90 som jag tänkte fixa rosten på men är inte säker på hur jag ska gå till väga. Tyvärr har jag ingen möjlighet att blästra så det får bli att slipa. Har köpt originalfärg hos SAAB men i övrigt har jag inte skaffat några saker, det jag ville ha förslag på här smile .

Rosten finns på lite olika ställen där jag antar att bästa tillvägagångssätt skiljer sig lite.

1. Rost mitt på dörren samt på tanklockets framsida. Denna rosten syns ju väldigt tydligt och vill ju därför ha bästa möjliga (med de verktyg jag har) resultat. Även en bula finns på dörren som behöver spacklas upp, vad ska man ha för spackel?

2. Rost på dolda ställen, tex i hjulhusen (rostskyddet har losnat lite och det har på något ställe börjat rosta. Här spelar ju inte utseendet så stor roll bara lagningen håller bra så man kan täcka med rostskydsmassa igen utan att det rostar undertill.

3. Rost på svåråtkomliga ställen. Har lite rost precis vid en list i motorutrymmet, väldigt svårt (om inte omöjligt) att komma åt och slipa där samt så finns det några små rostfläckar på undersidan av motorhuven (under själva motorhuvsplåten men åtkomligheten hindras av den påsvetsade plåten som sitter framför, hoppas ni fårstår vad jag menar  ). Liknande problem uppstår med baksidan av tanklocket där det också finns rost, även här finns det fastsvetsad metall som sitter ivägen. Här spelar ju heller utseendet på lagningen inte så stor roll bara den håller bra. Kanske finns någon rostätande färg eller någon produkt som hindrar det från att rosta vidare.

4. Dessa irriterande stenskott! Små märken här och där, främst på motorhuven. Finns ju sättet att rengöra och sedan dutta i färg med tandpetare eller pensel, men kanske finns något bättre sätt?

Vill gärna ha tips på hur jag ska gå till väga för att laga rosten på de olika ställena samt vilka produkter jag ska använda.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 mars 2009
#2
Ta kort på rosten, tänk på att det oftast är mer rost än vad man tror.

Jonas

6 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#3
Har varit ute och tagit bilder på rosten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112530/596780_sfrx2p.jpg

Rost vid dörrtröskeln, antar att det är vid en svetsfog.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112530/596781_k1to1m.jpg

Rost på bagageluckan, precis där man tar när man ska öppna. Förra ägaren verkar ha försökt att laga men har inte blivit så bra, dessutom använt fle nyans på färgen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112530/596783_6gdabs.jpg

Rost under bagageluckan, finns fler angrepp som ser ut som detta.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112530/596785_i86w2v.jpg

Rost på passagerardörren, även här verkar förra ägaren ha försökt laga. Det finns även en buckla som behöver spacklas upp.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112530/596789_ku42rl.jpg

Rost som börjat krypa fram under listen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112530/596793_ld4yxj.jpg

Här är nog den värsta, rost på en list i motorutrymmer, kommer inte åt att slipa - väldigt trångt.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112530/596799_x8fhex.jpg

Denna typen av rost finns på några ställen under motorhuven. Tyvärr är det svårt att komma åt eftersom det finns en fastsvetsad plåt med hål framför. Fotot är taget "genom" ett sådant hål, det ser ut som det skulle vara helt plant men egentligen är det ett glapp mellan den plåten som visas nederst i bild och den som visas överst (skarven syns tydligt).


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112530/596805_xhu1f9.jpg

Lite ytlig rost i hjulhuset, underredsmassan har lossnat och det har börjat rosta.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112530/596806_rbb9y6.jpg

Ett stenskott som inte blivit lagat i tid.
Senast redigerat av simme_90 (17 mars 2009)

I got Dubs!
2 423 Inlägg
17 mars 2009
#4
lättast o blästra om det inte har gått igenom.
sen spackel o 2k grund o lack.


378 Inlägg
17 mars 2009
#5
En bläster är ju inte dyr på biltema, dock krävs det man har en kompressor innan.

Annars är det slipa, spackla, slipa, grund och lack.

// KimpaaBooY

6 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#6
Visst blir det bäst att blästra men har inte den möjligheten, tyvärr, så det får bli att slipa. Det är mer stegen efter. Du skriver slipa, spackla, slipa, grund, lack. Ska man lägga spacklet före grundfärgen? Vilka produkter är bra, skiljer ju i kvalité. Vad ska man ha för spackel, grundfärg (finns kanske ngn som förhindrar fortsatt rostbildning?) och vilken kornstorlek ska man ha på sandpappren?

När det gäller de ställena jag inte kommer åt att slipa finns det någon lösning? Kanske någon produkt som tränger in och förhindrar fortsatt rostbildning eller löser rosten? (förstår att det inte blir lika bra som att ta bort rosten men iaf bättre än att låta den vara kvar).
Senast redigerat av simme_90 (17 mars 2009)

378 Inlägg
17 mars 2009
#7
När jag rostlagade sist (grov rost i skärmkanter).

Vinkelslip, svettsa, vinkelslip+finslip, spackel, slipa, spackel, slipa , grundfärg, färg, klarlack.


Men slipa, sen är det ju spackel, den skall ju slipas ifall det skall bli snygg.

Så börja med få rent och snyggt, spackla (grov) sen slipa ner den, sen är det bara dra på en finare lager och använda riktigt fint sandpapper. Sen på med grundfärg/primer, jag brukar vattenslipa grundfärgen ifall jag tycker ytan blir alldeles för knorrig, sen på med lack och eventuell klarlack.

Tyvärr har jag inga bilder kvar från när jag lagat rost på bilar.
Men har hållt jävligt bra inte vart nå ny rost på gång efter jag gjort det.
Vissa bilar har jag haft 2år efter denna behandling utan kommit fram nytt.
Men allt hänger på grundarbete.

Ursäkta om inlägget är väldigt konstigt skrivet, steg för steg är inte min grej =P

// KimpaaBooY

644 Inlägg
17 mars 2009
#8
Grundfärgen innehåller rostskydd,man behöver ju inte vara einstein för att begripa vad som händer om man  spacklar först och rostskyddar sen..Rosten kommer att börja krypa under spacklet.  Samma sak som att lägga ytlack först och grunda sen..


Konstruktör
1 053 Inlägg
17 mars 2009
#9
Går såhär.


Slipa ner allting så att du bara har ren plåt kvar.
Dra på ett lager rostskydd.
Sen är det bara spackla upp det, på med grund, sen på med lacken.


Som föregående sa så kommer det börja rosta igen ifall man lägger på spackel direkt.


6 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#10
Skulle följande produkter vara ett bra val tror ni:

Grund 1
http://tillbehor.bildelskatalogen.se/(S … mp;cID=435
eller
http://tillbehor.bildelskatalogen.se/(S … mp;cID=445
vet inte riktigt vilken som är bäst.

Spackel
http://tillbehor.bildelskatalogen.se/(S … mp;cID=470
Fungerar denna även när det gäller att bygga upp bucklor och liknande eller ska man ta ett annat spackel då?

Grund 2
Ljus grundfärg, finns kanske hos SAAB (bilen ska målas med ljus färg)

Lack
Originallack från SAAB

Räcker det med ett lager spackel, man behöver ingen sprutspackel eller liknande mellan "spackel" och "grund 2"?

Till ställen där jag inte kommer åt att slipa kanske denna är ett bra val som "grund 1" (http://www.hammerite.com/sverige/no1rostgrund.pdf).
Senast redigerat av simme_90 (17 mars 2009)

Elektriker
139 Inlägg
19 mars 2009
#11
jag skulle gjort såhär:
1.slipa rent
2.hammarlack

många tjatar om, hammarlack är skit bla bla, bättre att lacka m.m.
men vad kostar det inte att lacka? Jo, mer än hela bilen's värde.
istället för att lack om, kan man ju köpa en helt ny bil ^^

Det kanske inte håller lika länge som "vanlig" lack, men det e bra mkt billigare,
max 200kr o du har det hyffsat snyggt sen smile
Finns på vilken färgaffär som helst smile

En gammal saab gör man så, men inte en showbil som ska till Elmia

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

15 Inlägg
6 april 2009
#12
Ursäkta att jag snor tråden en stund.

Det här med hammarlack låter ju som precis min grej. Enligt Biltema behöver man ju inte ens slipa innan utan ska funka att måla över rosten (låter lite för bra). 59,90 på Biltema för hammarlack är ju som hittat.

Tänkte nog slipa lite, lägga zinkspray och sen måla på med hammarlack. Vad tror ni som är kunniga på detta område om min lösning? Jag har en gammal 745:a så det viktiga är att det så någorlunda snyggt ut och går fort att åtgärda.

Mvh
/pat

239 Inlägg
6 april 2009
#13
Spackel, bör man ta det på alla sorts rostangrepp? Fixa en bubbla bakom regplåten idag.
Slippa, rengjorde, grunda och körde på med lackstift och klarlack.

Spackel antar jag ni kör på ställen som är synliga?
Senast redigerat av Haziza87 (6 april 2009)



Sök