2568
Sök

Volvo 855 -94 knack och olja i motorn?

8 250 Inlägg
19 mars 2009
#21
The_Mechanic skrev:
Typ tryckarna som sagt upp sig?, en komplett sats kostar ca 1600 kr + ventilkåps packning, du kan byta dom själv om du har viss(ganska bra) mek erfarenhet själv, annars bara lämna in

+ packboxar och o-ringarna till tändstifthålen. Och naturligtvis en ny kamrem och ny olja + filter om man är seriös.

ett seriöst lyftarbyta brukar hamna på 3000-3500 om man gör det själv. Lämnar man inte det så får man räkna med minst det dubbla, ofta det tripla. Kan man bara följa en beskrivning och hantera vanliga handverktyg kan man byta om man har tid så man kan hålla på. vågar man bara ge sig i kast med det och fäljer beskrivningen i haynes så går det bra smile


Kyltekniker
166 Inlägg
19 mars 2009
#22
kolla min video, låter den så? Jag hade en böjd stake + vevlagerras.

Annars är de nog lyftarna som är dåliga. Dom är beroende av rätt olja. Lyssna med en skruvmejsel vart ljudet kommer ifrån.

Kommer de ifrån ventilkåpan eller ifrån tråget?

3L olja? det är lite. fyll på mer. I min motor ska man ha runt 5 liter, och de är 1850cc. Du har väl 2,5l?
Senast redigerat av bemve (19 mars 2009)

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#23
bemve skrev:
kolla min video, låter den så? Jag hade en böjd stake + vevlagerras.

Annars är de nog lyftarna som är dåliga. Dom är beroende av rätt olja. Lyssna med en skruvmejsel vart ljudet kommer ifrån.

Kommer de ifrån ventilkåpan eller ifrån tråget?

3L olja? det är lite. fyll på mer. I min motor ska man ha runt 5 liter, och de är 1850cc. Du har väl 2,5l?

Nej, den låter mycket mer. Kommer att spela in en film imorgon (lördag) så ni får höra hur det låter.

3 liter var tydligen tillräckligt enligt oljestickan, där det visar att det är tillräckligt med olja. Och, ja jag har en 2.5l smile

Oljan vet jag inte vart den kommer ifrån, jag hade lyft på plastlocket, tittat ner mot tändstiften, och där fann man olja. Antar att det inte är fullt normalt tongue
Senast redigerat av 4ntr4x (20 mars 2009)

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
20 mars 2009
#24
bemve skrev:
kolla min video, låter den så? Jag hade en böjd stake + vevlagerras.

Annars är de nog lyftarna som är dåliga. Dom är beroende av rätt olja. Lyssna med en skruvmejsel vart ljudet kommer ifrån.

Kommer de ifrån ventilkåpan eller ifrån tråget?

3L olja? det är lite. fyll på mer. I min motor ska man ha runt 5 liter, och de är 1850cc. Du har väl 2,5l?

Slagvolymen på motorn har ju inte med hur mycket olja du har i tråget !!

Surt som fan men tror på tryckarna eller vevlager...

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#25
Ni får ursäkta att jag inte la upp en video igår (lördag) men jag kom hem lite sent då.
Men nu har jag spelat in en video, så här kommer den:

[video]http://www.garaget.org/video/d6vsfra66wdp[/video]

82 Inlägg
22 mars 2009
#26
OMG Det slutar nog inte bara med lyftare tyvärr. Om du har kört med för lite olja så satsar jag på vev eller ram lager ras....
Senast redigerat av destroyer (22 mars 2009)

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#27
destroyer skrev:
OMG Det slutar nog inte bara med lyftare tyvärr. Om du har kört med för lite olja så satsar jag på vev eller ram lager ras....

Inte jag som kört med för lite olja, utan föregående ägaren till bilen tongue  Så vad är det man behöver byta ut då? Så man kan börja kolla upp vad det kostar.. Helst vad delarna egentligen heter eftersom jag inte kan motordelarna så bra tongue

82 Inlägg
22 mars 2009
#28
4ntr4x skrev:
destroyer skrev:
OMG Det slutar nog inte bara med lyftare tyvärr. Om du har kört med för lite olja så satsar jag på vev eller ram lager ras....

Inte jag som kört med för lite olja, utan föregående ägaren till bilen tongue  Så vad är det man behöver byta ut då? Så man kan börja kolla upp vad det kostar.. Helst vad delarna egentligen heter eftersom jag inte kan motordelarna så bra tongue

Motorbyte är nog det mest ekonomiska att göra i din situation om det nu är det jag tippar på.
En renovering av motorn är inte billig....... om man inte kan skruva själv.
men ta dig till en kunnig person eller verkstad så får du hjälp för det är inte lätt för nån att sätta en diagnos via ett filmklipp.
Senast redigerat av destroyer (22 mars 2009)

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#29
destroyer skrev:
4ntr4x skrev:
destroyer skrev:
OMG Det slutar nog inte bara med lyftare tyvärr. Om du har kört med för lite olja så satsar jag på vev eller ram lager ras....

Inte jag som kört med för lite olja, utan föregående ägaren till bilen tongue  Så vad är det man behöver byta ut då? Så man kan börja kolla upp vad det kostar.. Helst vad delarna egentligen heter eftersom jag inte kan motordelarna så bra tongue

Motorbyte är nog det mest ekonomiska att göra i din situation om det nu är det jag tippar på.
En renovering av motorn är inte billig....... om man inte kan skruva själv.

Okej, då kanske det är tur att jag har folk som kan hjälpa mig ... mot betalning -.-

206 Inlägg
22 mars 2009
#30
mina ventillyftare knackar ganska rejält när den är kall (tycker jag) men det är inte i närheten av hur mycket din låter.. hmm


587 Inlägg
22 mars 2009
#31
köp en billig reservdelsbil med fungerande motor o byt ut motorn - blir billigare än att byta vevlager , slipa veven och ha nån att montera ihop den igen.


1 634 Inlägg
22 mars 2009
#32
Det där lät inte kul...  Låt någon kunnig ge ett utlåtande, sedan kan du gå in på skruvat.se och kolla vad prylarna kostar. Mycket bra priser där. Jag lyckades köra tills jag hörde lite tickande ljud, stanna och kolla oljan, helt tom, fick fylla på typ 3 liter. Nu kan den ticka ibland på morgonen några sekunder, lite längre när den stått en vecka på jobbet som den gör ibland. Blir att gå in på skruvat och beställa lite saker.

Sa jag att jag slutade låta auktoriserade volvo-verkstaden göra service sen eller!!! Idioter.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#33
andreas_gbg_ skrev:
Det där lät inte kul...  Låt någon kunnig ge ett utlåtande, sedan kan du gå in på skruvat.se och kolla vad prylarna kostar. Mycket bra priser där. Jag lyckades köra tills jag hörde lite tickande ljud, stanna och kolla oljan, helt tom, fick fylla på typ 3 liter. Nu kan den ticka ibland på morgonen några sekunder, lite längre när den stått en vecka på jobbet som den gör ibland. Blir att gå in på skruvat och beställa lite saker.

Sa jag att jag slutade låta auktoriserade volvo-verkstaden göra service sen eller!!! Idioter.

Mvh Andreas

Hm, jo jag har gått in på den sidan nu, och det fanns relativt billiga delar, men det är en sak som förbryllar mig. Det finns 2 sorter av vevlager, vet inte riktigt vilken jag ska ha, och jag vet inte hur många jag ska beställa isåfall tongue

8 250 Inlägg
22 mars 2009
#34
Plocka ur och isär motorn innan du börjar beställa delar. Annars kan dety blå som så att det behövs annat än det man har. Annars är spm billiga på lager och packningar. www.stenparnermotor.com


Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#35
Marlboroman skrev:
Plocka ur och isär motorn innan du börjar beställa delar. Annars kan dety blå som så att det behövs annat än det man har. Annars är spm billiga på lager och packningar. www.stenparnermotor.com

Okej, då ska jag göra detta först smile Tack för länken smile


Sök