Körkortsteori

Louksor
20 mars 2009 · 1 915 Inlägg

Jag rekomenderar Bonniers trafikskola.
Program till datorn.

Jag använde det rätt mycket när jag pluggade till körkort, även min sambo och syster har använt det, vi har alla varit nöjda med programmet. Kostar 399kr.

Men teoriboken är den man ska läsa mest, lyssna och lär på trafikskolans lektioner, använd deras datorer osv.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Volvoz84 "Ijenkligen"
20 mars 2009 · 786 Inlägg

Jag hade ett poäng under godkänt första gången mad Andra gången läste jag igenom boken noggrant och skrev ner allt jag behövde komma ihåg på en lapp. Jag tyckte det var mycket lättare att komma ihåg något som jag hade skrivit ner, än något jag bara läst igenom snabbt smile

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
volvoentusiasten
20 mars 2009 · 4 005 Inlägg

opeltiffi skrev:
Jag hade ett poäng under godkänt första gången mad Andra gången läste jag igenom boken noggrant och skrev ner allt jag behövde komma ihåg på en lapp. Jag tyckte det var mycket lättare att komma ihåg något som jag hade skrivit ner, än något jag bara läst igenom snabbt smile

Då har du använt de tre olika inlärningsätten, lyssna, skriva, läsa smile Detta sätt fungerar väldigt bra faktiskt, det finns en poäng varför lärarna säger att man ska skriva in det. För mig så sorteras det i "rätt fack" i hjärnan. smile

Bonniers program är lysande! Använde det själv när det var min tid, men även TEO är bra.

Det finns en enklare trafikskolebok från STR som är för dyslektiker, jag fick låna den av vän och läsa lite i, den är otroligt enkel att förstå och känns nästan som en fuskbok. smile

_Jonex_ Byggare Behm
20 mars 2009 · 562 Inlägg

Så bara för att något är tråkigt så blir du ointresserad istället för att bita ihop och tänka på vad resultatet ger ?
Då lär du inte komma långt i livet.
Just nu tycker jag det är förbannat tråkigt att skruva med celican men jag måste ju få ihop den igen och f-n vad skönt när man är klar med allt och bara kan glida runt.
Samma sak med körkortet, guld när det är klart. 
Själv läste jag nog igenom hela boken 11 ggr och det viktigaste med det var att jag hela tiden hittade saker som jag missat/ inte kommit ihåg . Resultat ? 61 av 65 på teoriprovet första försöket.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Hammarslag Inläggskritiker
20 mars 2009 · 990 Inlägg

TritoN skrev:
Tjenare grabbar ..¨

Jag ska ta körkort nu framöver och det närmar sig med stormsteg och jag känner inte att jag riktgit har koll på teorin riktigt än, några tips på hur man kan öva ? Sitta och läsa boken känns så meningslöst man bara läser fort som attans för det är så himla tråkigt. Har gjort några tester på körskolan och även kört lite med TEO Trafikskola men det känns endå inte rikgit bra. Några tips på hur det kan bli bra ? smile

Mvh Emil

Jag bläddrade i boken 1(en!) gång, gjorde teoriprovet efter det kuggade de 2 första, klarade det den 3e gången.
Var samma sak sen igen när jag blev av med det o fick ta om kortet.
Aldrig varit nåt för att plugga.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
20 mars 2009 · 820 Inlägg

Du fick väl en sådan liten bok som heter "stopp pluggis"  med "visste du att ....."  text? 

I den står precis allt du behöver veta (30sidor lång)  du ska inte behöva öppna den stora tjocka boken.


Jag klarade teorin för en dryg månad sedan, och jag hade läst igenom "stopp pluggis" boken 2 gånger och gjort några prov på datorn ifrån www.övningskör.se  (man får köpa ett kitt där)   & ja jag gör allt privat.

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW M5 3.8 (1992)
equal PKW
21 mars 2009 · 115 Inlägg

Använde också stopp pluggis,,, det har ju kommit en ny riskutbildning... för de som gör teori + uppkörning efter 1:a april,,, MINST 3 timmar lång kurs om hur man ska övertala kompisar som är påväg att åka med en berusad person att låta bli..

Volkswagen Golf 4 GTI "V2.0 incoming" (2002)
TritoN Motorburen Ungdom
21 mars 2009 · 499 Inlägg

Aa och den kursen även kallad Riskettan kan ju dom ta och köra upp någonstans, enda anledningen till att dom hittar på den är för att suga ut ennu mer pengar ur folket. Lika dant som den där handledarutbildningen man var tvungen att gå när man var 16. Helt meningslöst ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Jlmmy
21 mars 2009 ·

TritoN skrev:
Aa och den kursen även kallad Riskettan kan ju dom ta och köra upp någonstans, enda anledningen till att dom hittar på den är för att suga ut ennu mer pengar ur folket. Lika dant som den där handledarutbildningen man var tvungen att gå när man var 16. Helt meningslöst ..

Håller med, Själv skriver jag upp den 30mars "fyller 18år då" samt kör upp den 31mars smile
Skulle ja nu kugga på teorin så åker ja på den skiten ialfall...

Hoppas det går bra, Har suttit en del med Körskolans program STR samt teo trafikskola och läst boken m.m

Lika bra att köra järnet så man klarar det!

Lycka till, mvh

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
21 mars 2009 · 820 Inlägg

Jlmmy skrev:

TritoN skrev:
Aa och den kursen även kallad Riskettan kan ju dom ta och köra upp någonstans, enda anledningen till att dom hittar på den är för att suga ut ennu mer pengar ur folket. Lika dant som den där handledarutbildningen man var tvungen att gå när man var 16. Helt meningslöst ..

Håller med, Själv skriver jag upp den 30mars "fyller 18år då" samt kör upp den 31mars smile
Skulle ja nu kugga på teorin så åker ja på den skiten ialfall...

Hoppas det går bra, Har suttit en del med Körskolans program STR samt teo trafikskola och läst boken m.m

Lika bra att köra järnet så man klarar det!

Lycka till, mvh

räcker att du klarar en av sakerna (uppkörning/teori) innan första april så slipper du den nya riskutbildningen.

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW M5 3.8 (1992)
Jlmmy
21 mars 2009 ·

Dawe_A skrev:

Jlmmy skrev:

TritoN skrev:
Aa och den kursen även kallad Riskettan kan ju dom ta och köra upp någonstans, enda anledningen till att dom hittar på den är för att suga ut ennu mer pengar ur folket. Lika dant som den där handledarutbildningen man var tvungen att gå när man var 16. Helt meningslöst ..

Håller med, Själv skriver jag upp den 30mars "fyller 18år då" samt kör upp den 31mars smile
Skulle ja nu kugga på teorin så åker ja på den skiten ialfall...

Hoppas det går bra, Har suttit en del med Körskolans program STR samt teo trafikskola och läst boken m.m

Lika bra att köra järnet så man klarar det!

Lycka till, mvh

räcker att du klarar en av sakerna (uppkörning/teori) innan första april så slipper du den nya riskutbildningen.

Konstigt, Min körlärare sa att det inte gäller uppkörningen utan bara om jag skulle kugga på teorin..

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
21 mars 2009 · 820 Inlägg

Jlmmy skrev:

Dawe_A skrev:

Jlmmy skrev:

Håller med, Själv skriver jag upp den 30mars "fyller 18år då" samt kör upp den 31mars smile
Skulle ja nu kugga på teorin så åker ja på den skiten ialfall...

Hoppas det går bra, Har suttit en del med Körskolans program STR samt teo trafikskola och läst boken m.m

Lika bra att köra järnet så man klarar det!

Lycka till, mvh

räcker att du klarar en av sakerna (uppkörning/teori) innan första april så slipper du den nya riskutbildningen.

Konstigt, Min körlärare sa att det inte gäller uppkörningen utan bara om jag skulle kugga på teorin..

Det behövde inte jag göra allafall! Så antar att din körlärare har lite dålig koll smile

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW M5 3.8 (1992)
Jlmmy
21 mars 2009 ·

Dawe_A skrev:

Jlmmy skrev:

Dawe_A skrev:

räcker att du klarar en av sakerna (uppkörning/teori) innan första april så slipper du den nya riskutbildningen.

Konstigt, Min körlärare sa att det inte gäller uppkörningen utan bara om jag skulle kugga på teorin..

Det behövde inte jag göra allafall! Så antar att din körlärare har lite dålig koll smile

Okej tack, Får ta ett snack med körskolan igen och se^^

mvh

TritoN Motorburen Ungdom
22 mars 2009 · 499 Inlägg

Jo jag vill inte avslöja när mina tider är ifall någon av mina vänner skulle se, tycker det ska vara bli kul att bara en dag komma åkandes i bilen utan att någon vet om något smile, Men jag kan säga att jag med ligger i hårdträning just nu wink

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Cronholm
22 mars 2009 · 56 Inlägg

Tog körkortet för en vecka sedan, 8 dagar efter 18-årsdagen. Jag läste boken 2 ggr, sen trälade jag datorprogrammet de hade på körskolan tills de satt hyffsat. Alla rätt på teorinprovet hos vägverket, så kan du din teori hyffsat är det inget att oroa sig över. Många av frågorna kunde man lösa med sunt förnuft. Se dock till att du kan allt det med vikter och sånt för det kommer garanterat! Lycka till!

_berri
22 mars 2009 · 30 Inlägg

gjorde via körskolans str, man får ett gäng faser a b c och 3 f som man gör hemma, efter det ska man göra R fas på körskolans dator och även slutfasen, gjorde detta och det jag hade fel på stog exakt vilken sida i boken, bara läsa på och sen gjorde jag teori provet och hade 2 fel, satt aldrig och _tom_ läste direkt i boken, utan gjorde frågor och dem jag inte kunde läste jag i boken på, försökte sitta och läsa i boken utan frågorna några gånger men lärde mig lite, men olika hur man lär sig också, försök hitta det som passar dig bäst, lyssna, se, höra eller via frågor.

lixer
22 mars 2009 · 464 Inlägg

TritoN skrev:
Jo jag vill inte avslöja när mina tider är ifall någon av mina vänner skulle se, tycker det ska vara bli kul att bara en dag komma åkandes i bilen utan att någon vet om något smile, Men jag kan säga att jag med ligger i hårdträning just nu wink

du har nog fått dessa svar av flera stycken redan men jag gjorde iaf som så läste boken 1gång sen bokade jag tid för teoriprovet, på så vis hade jag en deadline att klara, fungera kanon bra. Lycka till med kortet.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
23 mars 2009 · 1 948 Inlägg

linuslinje skrev:

AcesHigh666 skrev:
själv öppnade jag inte boken en enda gång, utan satt vid deras dator 2tim om dagen 2-3 dagar i veckan och gjorde prickarna om och om igen tills jag klarade dem och gick sen vidare... sen när jag klarat alla gjorde jag dem igen tills jag fick ALLA rätt varje gång. från det att jag skrev in mig tills dess att jag hade körkort i min hand gick det 3 månader, klarade teoriprovet på 18 årsdagen exakt 2 månader efter inskrivning.

klarar inte av böcker tyvärr, och gör inte du det heller så funkar nog min taktik också, eftersom att man endå tagit sig till körskolan så kan man ju göra nytta av tiden i stället för att sitta hemma och vara okoncetrerad... ja jag har svårt att koncentrera mig smile

Sen ett år senare när vi möts i trafiken, då har du kört rakt ut framför mig pga av att du inte har förstått VARFÖR det är högerregel.

Djupinlärning är det enda riktiga sättet att lära sig någonting! Tycker jag!

Nejdå... jag kan lika mycket som alla andra som tog sin lapp när jag tog den.... ingenting nu då typ. Men de spelar ingen roll. Jag kan hålla avstånd om jag vill, vet när det är ok att blända på, stannar vid stopp, vet när jag har företräde, och vet när högerregeln gäller..... och allt annat som man stöter på i verkligheten med andra ord.

Senast redigerat av AcesHigh666 (23 mars 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Westergren Large Cap
23 mars 2009 · 1 816 Inlägg

Läsa boken, använda STR och TEO2009 program.

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
23 mars 2009 · 820 Inlägg

www.övningskör.se   beställ hem ett ex av detta program.. ifrån svensk instruktionsmedia, Sjukt bra program.  Samma frågor på datorprovet som dem har på det riktiga teoriprovet.


innehåller även instruktionsfilm om allt, backning runt gathörn, osv osv osv. (ca 3 h lång)

samt en del böcker.    Jag pluggade totalt 2 dagar (3-4h) med detta paketet och klarade det utan problem.

Senast redigerat av Dawe_A (23 mars 2009)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW M5 3.8 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang