Dags för en ny uppdatering!
Med oljerören till växellådan dragna så kunde jag gå vidare med att montera headers för att bygga nytt avgassystem.
Men först ville jag byta ut flänsen mot v-band istället.
Sedan var det dags att linda allt i DEI avgasbandage.
Klart för montage.
Höger sida på plats.
Vänster sida lindad och på plats.
Dags för avgasbygge!
Problemet med dessa Capricer är att de är byggda för y-rör och sedan enkelt rör hela vägen bak.
Detta betyder att växellådsbalken inte har någon böj i sig på förarsidan för att tillgodose avgasröret.
Vilket betyder att grenröret pekar rakt in i balken..
Fram med kapen helt enkelt.
Bitar av 5mm plåt urkapat.
En bit av 10mm plattjärn för att hålla ihop halvorna.
Behövde något att triangulera plåtarna på utsidan mot balken. Så tog den bortkapade delen av balken och delade den på snedden.
Ville även triangulera på insidan av hörnen då det blir en stor brytpunkt där med vikten av både växellådan och en del av motorn.
Så svetsade dit bitar av 10mm plattjärn och fyllde igen tomrummet med svets.
Slutresultatet.
Upptäckte dock vid återmontering att där var en hel del flex i den trots alla förstärkningar.
Så byggde på balken undertill och satte ett avtagbart plattjärn där (så att man kan få av avgassystemet vid behov) och då blev den styv och bra (that's what she said). I efterhand hade det nog varit lättare, snyggare och stabilare om man bara fällt in ett stort rör i balken istället 🤷‍♂️ jaja till nästa gång kanske.
Därefter var det bara till att ställa sig och kapa "pie cuts". Tyvärr har jag ingen riktig kapsåg för metall utan endast farsans gersåg för trä.
Hade därmed ingen klinga gjord för metall men hittade en för aluminium, close enough 🤷‍♂️
Med en såg som troligtvis arbetade på fel varvtal, med en klinga gjort för fel material, så fick jag i alla fall sågat mina "pie cuts".
Även om det skapade en hel del slagg och en massa extraarbete för att få rent och snyggt 🥴
Så där 45 min senare 🥵
Cutouts på förarsidan punktat på plats.
Helsvetsat.
Satsar alltid på att få avgassystemen så långt upp det bara går för att de förhoppningsvis inte ska slå i över farthinder eller liknande.
Dessutom hatar jag synliga avgasrör 😏
Höger sida på plats. Anledningen till ytterligare ett v-band direkt efter spjällen är för att jag planerat att montera v-band flänsar på kattarna också vilket gör det väldigt enkelt att skifta mellan avgasspjäll och kattar. Med tanke på att jag måste ha katalysatorer för besiktning samt att det högst troligtvis är underkänt med avgasspjäll så långt fram. Win-win med andra ord 👍
En annan bucketlist-grej som jag länge velat göra är att bygga ett 3" dubbelt avgassystem med X-pipe. Så redan när planerna började smidas för det här projektet var detta en självklarhet!
Första halvan av X-et kapat och redo.
2st 45or så har man ett finfint X 😎
Punktat och testmonterat.
Spjällen helsvetsade, slipade, trycksatta för kontroll av läckage samt målade med värmebeständig färg.
Likaså med x-pipe.
Monterat.
Dags för fler piecuts.
Behövde ju även några ljuddämpare då tanken var att den skulle gå hyfsat tyst och bekvämt för de där längre sträckorna och pendlingarna när man vill vara lite mer mogen. Därmed de elektriska avgasspjällen för när man vill vara lite mer omogen och hetsa BMWs och Audis vid rödljusen 😅
Så efter mååånga timmars efterforskning och videotittande så slutade det med en uppsättning Flowmaster FlowFX.
Bakaxelkröken på vänster sida påbörjad. Problemet här var att handbromsvajern löper på den sidan, precis där avgasröret skulle upp.
Så grävde fram ytterligare en rörklämma från påsen med överblivna clips och skruvar och monterade den i samma bulthål som avgasfästet.
blev kanon och vajern är inte längre i farozonen av att smälta mot röret.
Mycket trixande med placering av röret för att få det att gå fritt från axel, fjäder, dämpare och bärarmar samtidigt som jag ville hålla det borta från bränsletanken.
Svetsat och trycksatt för att kolla efter läckage.
Högra sidan punktat.
Helsvetsat och klart för montering.
På plats.
Med det så håller jag kväll.
Ha de gott!