3203
Sök

Hur kopplar man för 2 batterier ?

90 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#1
När man ska använda sig av två batterier, hur kopplar man då det andra ? . Såg en kille som verkade endast jorda i chassit och plusen gick direkt till steget. Laddas de batteriet via minus då ? Låter fel tkr jag
eller? roll

SM-Guld Easca dBL Unlimited 2010
Lowe @ Team1
PB: 151,1dB @ 46Hz

573 Inlägg
19 mars 2009
#2
loweann skrev:
När man ska använda sig av två batterier, hur kopplar man då det andra ? . Såg en kille som verkade endast jorda i chassit och plusen gick direkt till steget. Laddas de batteriet via minus då ? Låter fel tkr jag
eller? roll

oftast drar man en kabel från originalbatteriet, men kom ihåg att ha tillräckligt grov kabel.
nej ett batteri kan inte laddas via jord/minus.
men batteriet som man har i skuffen kan man jorda direkt i chassi.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

90 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#3
Miramithe skrev:
loweann skrev:
När man ska använda sig av två batterier, hur kopplar man då det andra ? . Såg en kille som verkade endast jorda i chassit och plusen gick direkt till steget. Laddas de batteriet via minus då ? Låter fel tkr jag
eller? roll

oftast drar man en kabel från originalbatteriet, men kom ihåg att ha tillräckligt grov kabel.
nej ett batteri kan inte laddas via jord/minus.
men batteriet som man har i skuffen kan man jorda direkt i chassi.

Om man har kraftiga saker är de bättre att använda 2 batterier än en kondensator har ja hört. Och oftast har man väl det i bagaget. Räcker det att ha det inkopplat till minus (chassit). Tar inte strömmen slut i det då ? :S

SM-Guld Easca dBL Unlimited 2010
Lowe @ Team1
PB: 151,1dB @ 46Hz

573 Inlägg
19 mars 2009
#4
loweann skrev:
Miramithe skrev:
loweann skrev:
När man ska använda sig av två batterier, hur kopplar man då det andra ? . Såg en kille som verkade endast jorda i chassit och plusen gick direkt till steget. Laddas de batteriet via minus då ? Låter fel tkr jag
eller? roll

oftast drar man en kabel från originalbatteriet, men kom ihåg att ha tillräckligt grov kabel.
nej ett batteri kan inte laddas via jord/minus.
men batteriet som man har i skuffen kan man jorda direkt i chassi.

Om man har kraftiga saker är de bättre att använda 2 batterier än en kondensator har ja hört. Och oftast har man väl det i bagaget. Räcker det att ha det inkopplat till minus (chassit). Tar inte strömmen slut i det då ? :S

du lär dra en kabel från batteriet fram till dom du har i skuffen annars tar strömmen slut, kondensator kan vara bra för att ta bort ström dippar som kan skada systemet, men viktigast är friskt batteri och frisk generator. utan de spelar det ingen roll hur många kondensatorer man har.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

90 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#5
Miramithe skrev:
loweann skrev:
Miramithe skrev:

oftast drar man en kabel från originalbatteriet, men kom ihåg att ha tillräckligt grov kabel.
nej ett batteri kan inte laddas via jord/minus.
men batteriet som man har i skuffen kan man jorda direkt i chassi.

Om man har kraftiga saker är de bättre att använda 2 batterier än en kondensator har ja hört. Och oftast har man väl det i bagaget. Räcker det att ha det inkopplat till minus (chassit). Tar inte strömmen slut i det då ? :S

du lär dra en kabel från batteriet fram till dom du har i skuffen annars tar strömmen slut, kondensator kan vara bra för att ta bort ström dippar som kan skada systemet, men viktigast är friskt batteri och frisk generator. utan de spelar det ingen roll hur många kondensatorer man har.

Blir förjävla jobbigt o dra tjocka kablar runt hela bilen ju tongue

SM-Guld Easca dBL Unlimited 2010
Lowe @ Team1
PB: 151,1dB @ 46Hz

573 Inlägg
19 mars 2009
#6
loweann skrev:
Miramithe skrev:
loweann skrev:

Om man har kraftiga saker är de bättre att använda 2 batterier än en kondensator har ja hört. Och oftast har man väl det i bagaget. Räcker det att ha det inkopplat till minus (chassit). Tar inte strömmen slut i det då ? :S

du lär dra en kabel från batteriet fram till dom du har i skuffen annars tar strömmen slut, kondensator kan vara bra för att ta bort ström dippar som kan skada systemet, men viktigast är friskt batteri och frisk generator. utan de spelar det ingen roll hur många kondensatorer man har.

Blir förjävla jobbigt o dra tjocka kablar runt hela bilen ju tongue

räcker med en 50mm2 genom hela bilen, inte så jobbigt.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

672 Inlägg
20 mars 2009
#7
Så hur kraftiga ska stegen vara för att man ska behöva "ett" extra batteri?

Tex 1st Alpine Pdx 1.1000 å 2 st Pdx 4x150, bör ja ha fler batterier?

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

573 Inlägg
20 mars 2009
#8
smiler skrev:
Så hur kraftiga ska stegen vara för att man ska behöva "ett" extra batteri?

Tex 1st Alpine Pdx 1.1000 å 2 st Pdx 4x150, bör ja ha fler batterier?

beror på vad du har för batteri orginal, hur mkt sakerna drar. Men brukar räkna på ett batteri till 1kW, finns ju andra som räknar annorlunda men.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

672 Inlägg
20 mars 2009
#9
Miramithe skrev:
smiler skrev:
Så hur kraftiga ska stegen vara för att man ska behöva "ett" extra batteri?

Tex 1st Alpine Pdx 1.1000 å 2 st Pdx 4x150, bör ja ha fler batterier?

beror på vad du har för batteri orginal, hur mkt sakerna drar. Men brukar räkna på ett batteri till 1kW, finns ju andra som räknar annorlunda men.

Mjo sant de... om ja inte är helt korkad så borde ja ha 2,2kW då.

Sen kanske digitala steg inte är lika strömkrävande?

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

573 Inlägg
20 mars 2009
#10
smiler skrev:
Miramithe skrev:
smiler skrev:
Så hur kraftiga ska stegen vara för att man ska behöva "ett" extra batteri?

Tex 1st Alpine Pdx 1.1000 å 2 st Pdx 4x150, bör ja ha fler batterier?

beror på vad du har för batteri orginal, hur mkt sakerna drar. Men brukar räkna på ett batteri till 1kW, finns ju andra som räknar annorlunda men.

Mjo sant de... om ja inte är helt korkad så borde ja ha 2,2kW då.

Sen kanske digitala steg inte är lika strömkrävande?

dom är nog lika strömkrävande, mer effektiva dock inte lika mkt energi som bara blir värme.
men om du vet att du har frisk generator men lamporna blinkar när du höjer volymen så har du ju strömdippar, då kan de vara bra med ett till batteri för att jämna ut de.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

35 Inlägg
20 mars 2009
#11
Korrekt svar på frågan installerade ett till gelbatteri nyligen samt hifi för 5000 kr i kaverins bil har även sponsorering så detta är ett seriöst svar:
2 ST batterier används när systemet blir för stort för ett batteri att orka. Kondensator skall ändå alltid användas helst till basarna pga. av att dom ger ut strömmen fortare.
Till kopplingen: Från huvudbatteriet en pluskabel till andra batteriet och mellan dom så först en säkring sen ett relä (som hindrar att du spelar tom huvudbatteriet) samt slutligen en till säkring.  Samt båda batterierna jordas till skrovet. Och kom ihåg att paralellkoppla! Dvs. plus till plus på batterierna. Men reläet behövs inte om du vill ha båda batterierna som huvudbatterier.
50 kvadrats kabel är smart men du kan nog ta ner den om du vill med det systemet du räknade upp men när det gäller kabel mellan batterierna så är det smart att ha tjock bra kabel.

Svarar gärna på mer frågor om det behövs kika bara in på sidan där ser du även det egna systemet mitt.

H:Skyliner
Senast redigerat av Skyliner (20 mars 2009)


21 761 Inlägg
20 mars 2009
#12
Skyliner skrev:
Kondensator skall ändå alltid användas helst till basarna pga. av att dom ger ut strömmen fortare.

Det gör mindre skillnad med att använda kondensator om man jämför dagens batterier med batterier för tex 15-20 år sedan. Dagens batterier har lågt inre motstånd och hög startström, vilket gör att de även ger ut ström snabbt. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 mars 2009
#13
Skyliner skrev:
Till kopplingen: Från huvudbatteriet en pluskabel till andra batteriet och mellan dom så först en säkring sen ett relä (som hindrar att du spelar tom huvudbatteriet) samt slutligen en till säkring.  Samt båda batterierna jordas till skrovet. Och kom ihåg att paralellkoppla! Dvs. plus till plus på batterierna. Men reläet behövs inte om du vill ha båda batterierna som huvudbatterier.
50 kvadrats kabel är smart men du kan nog ta ner den om du vill med det systemet du räknade upp men när det gäller kabel mellan batterierna så är det smart att ha tjock bra kabel.

Svarar gärna på mer frågor om det behövs kika bara in på sidan där ser du även det egna systemet mitt.

H:Skyliner

Bra beskrivet och en eloge till att du fick med båda säkringarna wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
21 mars 2009
#14
en dum fråga, jag anser att ajg har nog stor pluskabel som det är nu (från generatorn till slutsteget tappade jag 0.3 volt visst är det ganska bra) och om jag kommer på att jag vill ha ett till batteri i skuffen ska jag väl inte behöva en grövre kabel (har 16mm2 nu)
bara som en liten vink,
Skyliner skrev ju 50 kvadrats kabel är smart men du kan nog ta ner den om du vill med det systemet du räknade upp men när det gäller kabel mellan batterierna så är det smart att ha tjock bra kabel.

573 Inlägg
21 mars 2009
#15
kalle_kalle skrev:
en dum fråga, jag anser att ajg har nog stor pluskabel som det är nu (från generatorn till slutsteget tappade jag 0.3 volt visst är det ganska bra) och om jag kommer på att jag vill ha ett till batteri i skuffen ska jag väl inte behöva en grövre kabel (har 16mm2 nu)
bara som en liten vink,
Skyliner skrev ju 50 kvadrats kabel är smart men du kan nog ta ner den om du vill med det systemet du räknade upp men när det gäller kabel mellan batterierna så är det smart att ha tjock bra kabel.

mja du ska nog räkna på hur många amp kabeln emellan klarar, har du 2 batterier på 70ah, 450amp startström. bara som exempel, så drar slutstegen när basen slår massa ström från startströmmen eller ja typ, har man bara 16mm2 så har man ju den bara av säkrad på max 80 amp.
gah, för trött för att förklara.... men om man har ett till batteri så ska det ha rikligt med kräm från de andra batteriet/generatorn så man inte laddar ur det snabbare än man laddar det...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

2 103 Inlägg
21 mars 2009
#16
läst igenom tråden nu wink
...nått som inte talats om (kan ju ha missta) är att om man ska ha 2 batterier som i detta fall, bör man helst använda samma styrka på båda batterierna så tex inte 1 har 70 ah å det andra tex 90 ah...då blir det lite knas...sen bör batterierna var jämn gamla i skicket oxå wink 

har man 1 gammalt å 1 nytt kan det gamla dra ur det nya å ladda ojämnt med otur wink

Varje gång jag byter batterier bör man helst byta båda 2 just av den ovastående förklaringen,vilket blir lite då å då om man spelar hårt å mycket smile 
....Jag  spelar rätt hårt ibland samt under en säsong av utställningar så förbrukar man batterier tongue

Kondesatorer bör man oxå ha för å vara rädd om sina batterier...
tex mitt nya bygge kommer ha 3 bassteg samt 3st 4 kanalsteg ..blir 6 kondingar samt 3 batterier + en fast installerad c-tek 25000 laddare för att kunna underhållsladda batterierna.

kondensatorer e det många som tror att det är som ett batteri men så är ju inte fallet...dom e mer som skydd till batterier...kort förklarat.

skulle frontstrålkastarna blinka så hjälper inte det med en kondesator heller ...99% av fallen är det generatorn som inte orkar ladda tillräckligt....

så där av rekommenderar jag en c-tek laddare ...helst modell 25000, visst den e dyr ,men otroligt bra,den sköter allt själv mer eller mindre samt att om du tillgång till 220 volt å vill spela kan du plugga in kabeln å stå hela dagen å ha dina batterier kvar smile

Gelbatterier som går ner under 7 volt brukar tyvärr efter ett tag va rätt rökta neutral ..så en lite mätare som håller koll på din volt/ampere kan vara ett hett tips ...billig jämnfört med vad nya batterier kostar wink
råkat tabba mig på det 1 gång sen vart det dyrt med nya batterier....så byggde egna digitala voltmätare sen va det inag problem.

så en Ctek kan jag rekommendera att du inskaffar...inte alltid du hinner ladda batterierna fulla med din generator om du kör kortare resor smile

lycka till med bygget smile
//Mvh Matte aka Pain

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 mars 2009
#17
PAIN skrev:
läst igenom tråden nu wink
...nått som inte talats om (kan ju ha missta) är att om man ska ha 2 batterier som i detta fall, bör man helst använda samma styrka på båda batterierna så tex inte 1 har 70 ah å det andra tex 90 ah...då blir det lite knas...sen bör batterierna var jämn gamla i skicket oxå wink 

har man 1 gammalt å 1 nytt kan det gamla dra ur det nya å ladda ojämnt med otur wink

Varje gång jag byter batterier bör man helst byta båda 2 just av den ovastående förklaringen,vilket blir lite då å då om man spelar hårt å mycket smile 
....Jag  spelar rätt hårt ibland samt under en säsong av utställningar så förbrukar man batterier tongue

Kondesatorer bör man oxå ha för å vara rädd om sina batterier...
tex mitt nya bygge kommer ha 3 bassteg samt 3st 4 kanalsteg ..blir 6 kondingar samt 3 batterier + en fast installerad c-tek 25000 laddare för att kunna underhållsladda batterierna.

kondensatorer e det många som tror att det är som ett batteri men så är ju inte fallet...dom e mer som skydd till batterier...kort förklarat.

skulle frontstrålkastarna blinka så hjälper inte det med en kondesator heller ...99% av fallen är det generatorn som inte orkar ladda tillräckligt....

så där av rekommenderar jag en c-tek laddare ...helst modell 25000, visst den e dyr ,men otroligt bra,den sköter allt själv mer eller mindre samt att om du tillgång till 220 volt å vill spela kan du plugga in kabeln å stå hela dagen å ha dina batterier kvar smile

Gelbatterier som går ner under 7 volt brukar tyvärr efter ett tag va rätt rökta neutral ..så en lite mätare som håller koll på din volt/ampere kan vara ett hett tips ...billig jämnfört med vad nya batterier kostar wink
råkat tabba mig på det 1 gång sen vart det dyrt med nya batterier....så byggde egna digitala voltmätare sen va det inag problem.

så en Ctek kan jag rekommendera att du inskaffar...inte alltid du hinner ladda batterierna fulla med din generator om du kör kortare resor smile

lycka till med bygget smile
//Mvh Matte aka Pain

Men om man vänder på det så kan man även SÖKA på forumet då ämnet tagits upp ngr ggr wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 911 Inlägg
21 mars 2009
#18
De byggen jag gjort med 2 eller fler batterier så har jag alltid satt batterierna på samma plats och bara dragit strömmen från polerna bakåt.
Sen "korsdrar" jag strömmen ur batterierna till stegen, d.v.s. + från ena batt och - från andra, fråga inte varför men det har visat sig fungera bättre än ett fram och ett bak.
Nån elnisse kan säkerligen förklara vetenskapen om någon finns tongue

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 mars 2009
#19
Decibel skrev:
De byggen jag gjort med 2 eller fler batterier så har jag alltid satt batterierna på samma plats och bara dragit strömmen från polerna bakåt.
Sen "korsdrar" jag strömmen ur batterierna till stegen, d.v.s. + från ena batt och - från andra, fråga inte varför men det har visat sig fungera bättre än ett fram och ett bak.
Nån elnisse kan säkerligen förklara vetenskapen om någon finns tongue

Jag kan inte heller förklara VARFÖR det blir bättre korskopplat, men att det är att föredra då de är på samma plats råder det inga tvivel om.

Hade batteribankarna i extrembilar annars varit korskopplade? big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
21 mars 2009
#20
PAIN skrev:
kondensatorer e det många som tror att det är som ett batteri men så är ju inte fallet...dom e mer som skydd till batterier...kort förklarat.

Kondensatorn gör knappast att batterierna "mår bättre" eller funkar som "skydd" för dem, det vill jag se ett vetenskapligt test på i så fall. smile


Sök