läst igenom tråden nu
...nått som inte talats om (kan ju ha missta) är att om man ska ha 2 batterier som i detta fall, bör man helst använda samma styrka på båda batterierna så tex inte 1 har 70 ah å det andra tex 90 ah...då blir det lite knas...sen bör batterierna var jämn gamla i skicket oxå
har man 1 gammalt å 1 nytt kan det gamla dra ur det nya å ladda ojämnt med otur
Varje gång jag byter batterier bör man helst byta båda 2 just av den ovastående förklaringen,vilket blir lite då å då om man spelar hårt å mycket
....Jag spelar rätt hårt ibland samt under en säsong av utställningar så förbrukar man batterier
Kondesatorer bör man oxå ha för å vara rädd om sina batterier...
tex mitt nya bygge kommer ha 3 bassteg samt 3st 4 kanalsteg ..blir 6 kondingar samt 3 batterier + en fast installerad c-tek 25000 laddare för att kunna underhållsladda batterierna.
kondensatorer e det många som tror att det är som ett batteri men så är ju inte fallet...dom e mer som skydd till batterier...kort förklarat.
skulle frontstrålkastarna blinka så hjälper inte det med en kondesator heller ...99% av fallen är det generatorn som inte orkar ladda tillräckligt....
så där av rekommenderar jag en c-tek laddare ...helst modell 25000, visst den e dyr ,men otroligt bra,den sköter allt själv mer eller mindre samt att om du tillgång till 220 volt å vill spela kan du plugga in kabeln å stå hela dagen å ha dina batterier kvar
Gelbatterier som går ner under 7 volt brukar tyvärr efter ett tag va rätt rökta
..så en lite mätare som håller koll på din volt/ampere kan vara ett hett tips ...billig jämnfört med vad nya batterier kostar
råkat tabba mig på det 1 gång sen vart det dyrt med nya batterier....så byggde egna digitala voltmätare sen va det inag problem.
så en Ctek kan jag rekommendera att du inskaffar...inte alltid du hinner ladda batterierna fulla med din generator om du kör kortare resor
lycka till med bygget
//Mvh Matte aka Pain