2223
Sök

Volvo 940LTT slår ifrån?varför?

8 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#1
Min chippade 940lätt tryckare slår ifrån vid 4,5tusen varv. och de blir tvärstumt. ungefär som den skulle vilja dö. sen om man släpper gasen så gåre igen. men man kan inte varva mer en till det? vad är felet? någon som upplevt samma sak?


948 Inlägg
20 mars 2009
#2
blir det så med orginal chippet med? och hur mkt laddar du?

10 287 Inlägg
20 mars 2009
#3
...och går det att varva utan belastning över 4500 rpm?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#4
TobbeTT skrev:
blir det så med orginal chippet med? och hur mkt laddar du?

vet ej för den var chippad när ja fick den. just nu laddar den 0.5


8 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#5
Sharky skrev:
...och går det att varva utan belastning över 4500 rpm?

/Göran

Ja utan belasting går de varva som vanligt. utan det är när ja ska trycka på o när väl draget kommer den slår ifrån? kan de va nåt med wastgate:n?


10 287 Inlägg
20 mars 2009
#6
Dom brukar slå ifrån tidigare när spärren finns kvar i programvaran. Det finns nämligen en spärr i programvaran som mäter om signalen från LMM blir för stor runt 3000 rpm. Men jag har dock aldrig hört att den slår ifrån först vid 4500 rpm så jag blir lite tveksam.
Det som gör det ännu mera misstänkt är att det sker vid 0.5 bar.

Dör den sakta- dvs ungefär som man skulle stänga av tändningen när man kör, eller dör den så man kör pannan i framrutan eller motar den bara som om den inte orkar mera.

Inga felkoder?

Har du kört soppatorsk nån gång med bilen?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

948 Inlägg
20 mars 2009
#7
vet min gjorde så en gång efter jag bytt till 3tums avgass. innan jag chippade den men då var det som göran säger att man nästan körde pannan i framrutan men då fick jag reda på att det var knacksensorn som gick in och sänker tändningen nån grad men efter ett annat bränsle chip så hade jag aldrig dom tendenserna sen

10 287 Inlägg
20 mars 2009
#8
Knacksensorn sänker succesivt tändningen med max 5 grader. Men det är inget som man kör pannan i framrutan av. Gör man det så är det för att sprutet stänger ner spridarna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#9
Sharky skrev:
Dom brukar slå ifrån tidigare när spärren finns kvar i programvaran. Det finns nämligen en spärr i programvaran som mäter om signalen från LMM blir för stor runt 3000 rpm. Men jag har dock aldrig hört att den slår ifrån först vid 4500 rpm så jag blir lite tveksam.
Det som gör det ännu mera misstänkt är att det sker vid 0.5 bar.

Dör den sakta- dvs ungefär som man skulle stänga av tändningen när man kör, eller dör den så man kör pannan i framrutan eller motar den bara som om den inte orkar mera.

Inga felkoder?

Har du kört soppatorsk nån gång med bilen?

/Göran

den går hur fint som helst när jag ger gämn o fin gas men så fort ja gasar på så slår man huvet i framruta. nej inga felkoder och ingen soppatorsk. det är en konstit fel som vi inte vet hur vi ska lösa?
Senast redigerat av maccee (20 mars 2009)


10 287 Inlägg
20 mars 2009
#10
Hmmm. Då stänger sprutet av spridarna. Så vitt jag förstår så finns det vissa 940 Turbo som faktiskt har tryckvakt (importbilar???) men jag har aldrig sett det på en LTT.
Jag skulle prova med en annan bränslebox.

(Jag tror inte den stänger av tändningen - dels finns ingen sådan funktion för det är rena mordet för en kat och skulle det vara fel på tändboxen som bryter tändningen så skulle det säga PANG när all oförbränd bensin tänds igen).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#11
Sharky skrev:
Hmmm. Då stänger sprutet av spridarna. Så vitt jag förstår så finns det vissa 940 Turbo som faktiskt har tryckvakt (importbilar???) men jag har aldrig sett det på en LTT.
Jag skulle prova med en annan bränslebox.

(Jag tror inte den stänger av tändningen - dels finns ingen sådan funktion för det är rena mordet för en kat och skulle det vara fel på tändboxen som bryter tändningen så skulle det säga PANG när all oförbränd bensin tänds igen).

/Göran

Okej! då får ja pröva med annan box. tack så mycket för all hjälp:) hoppas de funkar sen. Ha de fint! MVH marcus


402 Inlägg
21 mars 2009
#12
Låter som tryckvakten. Hade en 740 innan och då hände samma sak när laddet kom
upp. Fick koppla förbi tryckvakten, vet inte om det funkar likadant på 940?/Micke


4 586 Inlägg
21 mars 2009
#13
En som hade en saab 9000 turbo och hade klen soppa pump då var det som att det tvärdog när laddet kom


10 287 Inlägg
21 mars 2009
#14
Om du hade 740 med Motronic så satt det tryckvakt. På 740 och 940 med Jetronic (LH2.2 eller LH2.4) sitter normalt sett inte tryckvakt.

/Göran

Pinnenpabacken skrev:
Låter som tryckvakten. Hade en 740 innan och då hände samma sak när laddet kom
upp. Fick koppla förbi tryckvakten, vet inte om det funkar likadant på 940?/Micke

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Bildemonterare
27 Inlägg
19 april 2009
#15
har med detta problemt på min bil.. 945 turbo.. den klipper vid 4500 varv.. men ryckte jag slangen och då gjorde den det vid 3500 varv i stället.. men ska testa och byta min wastegate och se om det hjälper.. men fattar inte var tryckvakten sitter på dessa bilar.. och jag laddar inte mer än 0,45 nu.. så skulle med vara tacksam om någon kunde hjälpa mig att klura ut vad problemet är.. har bytt alla vakumm slangar och tryckslangar och letat sprickor på ic och insuget..

mvh tobias


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
20 april 2009
#16
rätt så säker på att det är slangen mellan lmm och turbon som sugs ihop
av med huven och sätt en polare som huvkråka och ut och provkör smile

Kör fort så hinner inget hända...

Bildemonterare
27 Inlägg
20 april 2009
#17
det var helt rätt.. plockade bort det öppna filtern sen så jävlar funkade det igen.. så det är bara att börja rengöra filtert smile


4 Inlägg
26 april 2009
#18
kan sitta en så kallad laddtrycksvakt ,inte i programmet utan en som drivs med vakum nere vid pedalerna. koppla ur den och plugga slang så funkar det nog wink

NO TURBO SHIT, Just Real Power!

62 Inlägg
28 augusti 2009
#20
Det är till 80% din tryckvakt som slår till för hade de problemet på min 745 tic och då va de den.. den slog ifrån och så när man gasade sakta så gick den över de men när man stampade på så slog den ifrån nästan som att turbon stendog. så kolla tryckvakten eller plocka bort den

Volvo 940 Turbo


Sök