Marlboroman skrev:
Falcy skrev:
Det är nog inte så mycket "ljug" när det gäller effektsiffror, tittar man på siffrorna har de flesta väldigt lika från steg 1 - steg 3, mjukvaran som är optimerad skiljer däremot på olika dåliga sätt...allting är en kompromiss.
Definitionsfråga. I vissa fall så är det ju bara att börja räkna på hur långt originalspridare + turbo räcker för att man ska inse att det är omöjligt att få ut såna siffror som firmorna uppger. Men gör man ett lätt pull så går det ju att få ut siffrorna ändå, och då går det ju lätt att plussa 10% jämfört mot en ärlig bromsning. Och det är ju den effekten som anges.
Självklart är det så att siffrorna de anger knappast är något man kan räkna med få ut ute på vägarna.
Det jag menade var att alla anger nästan samma effekt på respektive steg.
Så, effektmässigt är det skit samma vilka man väljer. Det intressanta blir när man tittar närmare på vad som är ändrat, och vad de har glömt...
Upp till Steg 3 är knappast spridare och turbo ett stort problem för att uppnå vad de anger vid steg 3.
Vill också poängtera att jag pratar om Saab nu, hur ett trim till en Volvo ser ut vet jag inte i detalj. Men jag har mina aningar om att det ser lika "roligt" ut...
Senast redigerat av Falcy (17 maj 2009)
E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.