3751
Sök

Elektrisk soppapump istället för bränsletrycksregulator?

41 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#1
Funderar lite på en ide att ha en elektrisk soppapump istället för en bränsletrycksregulator.. :S kan detta vara en ide? För att regulatorerna är ju ganska dyra.. och kollade på biltema på en pump som kostar 329 kr och har ett maxtryck på 0,1 bar.. så då kan det ju inte bli övertryck? men kanske är för lite tryck istället? :S någon som vet hur detta funkar? vad har orginal b20 soppapump för tryck?

Det jag ska ha det till är en b20 med solex 40 förgasare och resten standard big_smile
Senast redigerat av volvo_142cab (20 mars 2009)


143 Inlägg
20 mars 2009
#2
det är 2 helt skilda saker...

34 Inlägg
20 mars 2009
#3
I Volvo 240/740 förgasare ska iallafall trycket på förgasaren vara 0,15 - 0,27 bar original, beroende på modell. Om jag minns rätt.

Se till att du har tillräckligt flöde med.
Senast redigerat av zwepp (20 mars 2009)


Mekaniker
472 Inlägg
20 mars 2009
#4
Hur ska du ställa trycket vid varvtal/belasting? Det är ju för att man ska ha något som reglerar bränslemängden efter behov. Även på bilar med eftermarknadssprut använder man ju en regulator.

BMW-tok

KHRacing
20 mars 2009
#5
Biltema har speciella pumpar enbart framtagna för just förgasarmotorer med :-)

41 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#6
spelar ingen roll för mig om jag kan reglera det eller ej.. men har hört att på solex weber och dellorto förgasarna har lätt att flöda över om de får för mycket tryck.. så det är bara det jag är ute efter att få ner trycket.. och flödet i den biltema pumpen var 120 liter i timmen, så borde väll räcka?smile men kan inte mycke om sånnt här så därför jag frågar.. kanske jag är helt fel ute?sadtongue


Entreprenör
1 784 Inlägg
20 mars 2009
#7
volvo_142cab skrev:
Funderar lite på en ide att ha en elektrisk soppapump istället för en bränsletrycksregulator.. :S kan detta vara en ide? För att regulatorerna är ju ganska dyra.. och kollade på biltema på en pump som kostar 329 kr och har ett maxtryck på 0,1 bar.. så då kan det ju inte bli övertryck? men kanske är för lite tryck istället? :S någon som vet hur detta funkar? vad har orginal b20 soppapump för tryck?

Det jag ska ha det till är en b20 med solex 40 förgasare och resten standard big_smile

Va e de för fel på originalpumpen då...?  behövs ingen Bränsletrycksregulator på en förgasar B20...???!!!

10 287 Inlägg
20 mars 2009
#8
Men hur har du tänkt få det avsedda trycket då? Du måste ju ha en regulator som "håller emot". DEt är ju inte så att pumpen ger 0.1 bar i sig.


Dessutom så är  kapacitet och max tryck två helt olika saker. Om detta är en förträngningspump så är volymflödet oberoende av mottrycket upp till max tryck men om det är en annan typ av pump så sjunker volymflödet med trycket.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Entreprenör
1 784 Inlägg
20 mars 2009
#9
Måste säga att jag Begriper inte själva iden med detta arrangemang...? (elektrisk pump ISTÄLLET för) bränslatrycksregulator..?

41 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#10
men de var ju för att en elektrisk bränslepump på biltema är mycket lättare att bara åka och köpa och dessutom billigare än en regulator.. big_smile

menmen jag var nog fel ute då med den idén ... hmm ska pröva hur den är orginal först så får jag se i framtiden om jag kanske köper en regulator endå. big_smile


Entreprenör
1 784 Inlägg
21 mars 2009
#11
volvo_142cab skrev:
men de var ju för att en elektrisk bränslepump på biltema är mycket lättare att bara åka och köpa och dessutom billigare än en regulator.. big_smile

menmen jag var nog fel ute då med den idén ... hmm ska pröva hur den är orginal först så får jag se i framtiden om jag kanske köper en regulator endå. big_smile

Om inte maskin e trimmad eller nåt ..så funkar den perfekt med originalpumpen...å bränsletrycksregulator va väl inte uppfunnen när b-20 motorn va populär..Behövs ingen elpump,eller regulator...va har du fått de ifrån..Om du hade insprut så vore de en annan sak...

41 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#12
de e bara för jag har en solex förgasare (liggande) och det sägs att de är känsliga för övertryck... inte lika känsliga som dellorto men endå känsliga.


Entreprenör
1 784 Inlägg
21 mars 2009
#13
volvo_142cab skrev:
de e bara för jag har en solex förgasare (liggande) och det sägs att de är känsliga för övertryck... inte lika känsliga som dellorto men endå känsliga.

Men inte blir de nåt övertryck med originalpump...!

41 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#14
tydligen ska en orginalpump ge upp till 0,45 bar vad jag ahr hört?:S men kanske är helt galet?


Forummoderator
9 299 Inlägg
22 mars 2009
#15
Ja du har alldeles rätt i att originalpumpen trycker på för mycket och det leder till tokig flottörnivå. Jag skulle ändå satsa på en Filterking regulator eller liknande så kommer du förmodligen även sänka din bensinförbrukning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

41 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
#16
tack för tipset smile får nog köpa en sånn när jag har råd:D


Entreprenör
1 784 Inlägg
23 mars 2009
#17
caromania skrev:
Ja du har alldeles rätt i att originalpumpen trycker på för mycket och det leder till tokig flottörnivå. Jag skulle ändå satsa på en Filterking regulator eller liknande så kommer du förmodligen även sänka din bensinförbrukning.

Nu blir jag lite konfunderad här...är det förgasarmodellen som gör de känsligt eller...?  för liggande webrar går ju bra med en originalpump....!

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 mars 2009
#18
mrbuggy skrev:
caromania skrev:
Ja du har alldeles rätt i att originalpumpen trycker på för mycket och det leder till tokig flottörnivå. Jag skulle ändå satsa på en Filterking regulator eller liknande så kommer du förmodligen även sänka din bensinförbrukning.

Nu blir jag lite konfunderad här...är det förgasarmodellen som gör de känsligt eller...?  för liggande webrar går ju bra med en originalpump....!

Nja, det går jättebra, men eftersom pumpen trycker in för mycket soppa i flottörhuset så blir trycket på nålventilen för stort och det går åt mer än det behövs. Bilen fungerar emellertid utmärkt med originalpumpen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 mars 2009
#19
caromania skrev:
mrbuggy skrev:
caromania skrev:
Ja du har alldeles rätt i att originalpumpen trycker på för mycket och det leder till tokig flottörnivå. Jag skulle ändå satsa på en Filterking regulator eller liknande så kommer du förmodligen även sänka din bensinförbrukning.

Nu blir jag lite konfunderad här...är det förgasarmodellen som gör de känsligt eller...?  för liggande webrar går ju bra med en originalpump....!

Nja, det går jättebra, men eftersom pumpen trycker in för mycket soppa i flottörhuset så blir trycket på nålventilen för stort och det går åt mer än det behövs. Bilen fungerar emellertid utmärkt med originalpumpen.

De va ju em 30 år sen ja höll på med B 20..men jag kan nog minnas att man böt flottörventilerna faktiskt..men originalpump hade jag..B 20,,,Nisse hedlund kam...planat,,,extraktor....dubbla liggande webrar 45:or..
Senast redigerat av mrbuggy (23 mars 2009)

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 mars 2009
#20
mrbuggy skrev:
B 20,,,Nisse hedlund kam...planat,,,extraktor....dubbla liggande webrar 45:or..

Låter kul men törstigt. lol Men vem brydde sig då? Min Passat drog 1,6l/mil. Visserligen var det bara 20 år sedan. roll Enda bekymret var att man fick tanka oftare. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök