I denna enklare guiden ska jag förklara de olika polertrissornas egenskaper och vad de är lämpligast till. Jag har börjat med den som avverkar mest repor och gått neråt. Observera att färgerna inte är en "standard" utan detta är mest riktlinjer på vad jag arbetat med, vissa märken så är vita trissor hårda och vissa jättemjuka, ta dvs inte färgen förgivet utan känn efter själv.
Lamullstrissor:
Denna typ av trissor har en mycket hög avverkningsgrad och används oftast för att ta väck grövre repor. En lamullstrissa arbetar mycket svalare än en skumgummitrissa och risken att bränna lacken är därför mycket mindre. Har man en väldigt hård lack som är vanligt på Volvo, Bmw, VW m.fl så är den väldigt effektiv då skumgummitrissorna inte gör någon skillnad.
Huvudområde: Rubbing (Grovpolering) även slutfinish med finare medel
Den såkallade "Flugsvampen":
Det finns en specialtrissa som kallas flugsvamptrissan. Den är väldigt hård och är väldigt nära lamullen i avverkning. Kan med fördel används på hårdare lacker och grövre repor. Kräver också att man städar bort hologram och polerrosor efter den.
Huvudområde: Rubbing (Grovpolering)
Vit hård skumgummitrissa:
Stenhårda trissor som fungerar bäst vid lätt fuktning, och bekvämare att polera med då. Dock ömtålig som flugtrissorna, vid hörn och kanter.
Plockar reporna väldigt bra. Lämnar inte högsta blanka finishen, men bra nära ändå. För högsta möjliga finishen innan lackskydd, efterpolera med sprängda eller blåa trissor.
Huvudområde: Rubbing (Grovpolering)
Gul skumgummitrissa:
Detta är en väldigt allroundtrissa, ett måste i hyllan enligt mig. En medelhård trissa som jag alltid brukar börja med för att se hur reporna avverkas. Räcker denna inte till går jag upp en nivå. Det är alltid onödigt att köra med grövre trissor än man behöver. Använd absolut inte denna för någon slutfinish då den är för grov för detta.
Huvudområde: Rubbing (Grovpolering)
Orange/Blå mjukare skumgummitrissa:
Dessa är lite mjukare än den gula trissan. Rekommenderar dessa för att bygga upp en slutfinish med efter att man rubbat. Jag använder dessa för att ta bort polerosor/hologram efter att jag rubbat tillsammans med en finare polish. Väldigt bra att köra med dessa trissor innan man lägger på ett vax/lackskydd.
Huvudområde: Polish och slutfinish inför lackskydd/vaxning.
Vit/Svart mjukare skumgummitrissa:
Dessa är väldigt mjuka och används för att jobba upp den sista djupglansen på mörkare lacker med. Eftersom trissan knappt har någon avverkning så är den att rekommendera på väldigt känsliga mörkare lacker som lätt repas. Man brukar se en skillnad på djupet i glansen på en svart bil efter man kört ett varv med dessa trissor och en finare polish.
Dessa används också uteslutande för att lägga på lackskydd/vax med.
Huvudområde: Slutfinish och applicering av lackskydd/vax.
Det finns varianter på dessa trissorna, sprängda och skumgummi. Skillnaden är att skummet är sprängt i de sprängda trissorna och de håller mycket längre än de traditionella skumgummitrissorna och kan med enkelhet återanvändas flera gånger. Finns även våfflade trissor som är byggda så att luft kommer in mellan hålen och risken för att bränna lacken minskas.
Det går att plocka de flesta reporna med en dubbeloscillerande polermaskin, en grövre rubbing och flugsvamptrissor. Men ibland krävs det även en enkelroterande när reporna är riktigt grova eftersom en dubbeloscillerande inte bygger upp samma värme som en enkelroterande.
Mitt tips är att ha ett par av alla trissorna hemma och pröva sig fram. Ibland kan trissbyte göra stor skillnad på avverkningen istället för att skifta medel.
Har ni frågor eller funderingar så är det bara att fråga.
Lamullstrissor:
Denna typ av trissor har en mycket hög avverkningsgrad och används oftast för att ta väck grövre repor. En lamullstrissa arbetar mycket svalare än en skumgummitrissa och risken att bränna lacken är därför mycket mindre. Har man en väldigt hård lack som är vanligt på Volvo, Bmw, VW m.fl så är den väldigt effektiv då skumgummitrissorna inte gör någon skillnad.
Huvudområde: Rubbing (Grovpolering) även slutfinish med finare medel
Den såkallade "Flugsvampen":
Det finns en specialtrissa som kallas flugsvamptrissan. Den är väldigt hård och är väldigt nära lamullen i avverkning. Kan med fördel används på hårdare lacker och grövre repor. Kräver också att man städar bort hologram och polerrosor efter den.
Huvudområde: Rubbing (Grovpolering)
Vit hård skumgummitrissa:
Stenhårda trissor som fungerar bäst vid lätt fuktning, och bekvämare att polera med då. Dock ömtålig som flugtrissorna, vid hörn och kanter.
Plockar reporna väldigt bra. Lämnar inte högsta blanka finishen, men bra nära ändå. För högsta möjliga finishen innan lackskydd, efterpolera med sprängda eller blåa trissor.
Huvudområde: Rubbing (Grovpolering)
Gul skumgummitrissa:
Detta är en väldigt allroundtrissa, ett måste i hyllan enligt mig. En medelhård trissa som jag alltid brukar börja med för att se hur reporna avverkas. Räcker denna inte till går jag upp en nivå. Det är alltid onödigt att köra med grövre trissor än man behöver. Använd absolut inte denna för någon slutfinish då den är för grov för detta.
Huvudområde: Rubbing (Grovpolering)
Orange/Blå mjukare skumgummitrissa:
Dessa är lite mjukare än den gula trissan. Rekommenderar dessa för att bygga upp en slutfinish med efter att man rubbat. Jag använder dessa för att ta bort polerosor/hologram efter att jag rubbat tillsammans med en finare polish. Väldigt bra att köra med dessa trissor innan man lägger på ett vax/lackskydd.
Huvudområde: Polish och slutfinish inför lackskydd/vaxning.
Vit/Svart mjukare skumgummitrissa:
Dessa är väldigt mjuka och används för att jobba upp den sista djupglansen på mörkare lacker med. Eftersom trissan knappt har någon avverkning så är den att rekommendera på väldigt känsliga mörkare lacker som lätt repas. Man brukar se en skillnad på djupet i glansen på en svart bil efter man kört ett varv med dessa trissor och en finare polish.
Dessa används också uteslutande för att lägga på lackskydd/vax med.
Huvudområde: Slutfinish och applicering av lackskydd/vax.
Det finns varianter på dessa trissorna, sprängda och skumgummi. Skillnaden är att skummet är sprängt i de sprängda trissorna och de håller mycket längre än de traditionella skumgummitrissorna och kan med enkelhet återanvändas flera gånger. Finns även våfflade trissor som är byggda så att luft kommer in mellan hålen och risken för att bränna lacken minskas.
Det går att plocka de flesta reporna med en dubbeloscillerande polermaskin, en grövre rubbing och flugsvamptrissor. Men ibland krävs det även en enkelroterande när reporna är riktigt grova eftersom en dubbeloscillerande inte bygger upp samma värme som en enkelroterande.
Mitt tips är att ha ett par av alla trissorna hemma och pröva sig fram. Ibland kan trissbyte göra stor skillnad på avverkningen istället för att skifta medel.
Har ni frågor eller funderingar så är det bara att fråga.
0
0
0
0