4257
Sök

Hur kan man dölja chiptrim??

3 123 Inlägg
26 mars 2009
torpis skrev:
viccoA skrev:
Serva bilen själv så slipper du problemet...

Problemet borde per definition vara löst iom killen är 18år gammal och myndig.

Du har en poäng lol

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 mars 2009
torpis skrev:
viccoA skrev:

Fast sen kan man ju vara lite konlikträdd (vissa kallar det sunt förnuft) och inte vill ställa till med mer diskussion än nödvändigt...

Är man precis 18 år så kan det ju vara så att man bor hemma fortfarande, så de gäller o rätta sig efter gällande regler...

518 Inlägg
26 mars 2009
är man 18 är man myndig eller?

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
26 mars 2009
Får jag in en bil på verkstaden som jag märker att det sitter t.ex kcr-box så bryr jag mig inte ett dugg om det (jobbar bara med dieslar). Är helt upp till kunden om han vill ha det eller inte och inget som jag ska bry mig om.

Kan inte tänka mig att nån verkstad påpekar det vid service och är det en vanlig med bara olja o filter behövs inte ens nån provkörning efteråt.

4 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Vill inte att det ska gå att se/känna om den är chippad innan och efter servicen. Om det skulle vara så att någon provkör den efter servicen, altså inte servicekillarna, så ska den gå som original.

Det där med magnetventilen. Ska man ta bort slangen täppa igen den och tryck dit den igen eller vadå?

"Unloaded"
1 557 Inlägg
27 mars 2009
Karl-Bertil skrev:
är man 18 är man myndig eller?

Ehm ja?

"When innovation meets passion!"

1 585 Inlägg
27 mars 2009
Har du inte kvar original chippet eller original styrbox till bilen då eller? Isåfall är det ju bara byta till orginal chipp/styrbox och sen går bilen som original. Sen när servicen är gjord så är det ju bara att montera tbx chipp trimmet. Annars är det nog smartast att göra som det skrivits innan. Dra loss slangen från MV och plugga igen och tyck tillbaka slangen. Då kommer den gå på grundladd.
Senast redigerat av Jolle87 (27 mars 2009)

3 714 Inlägg
27 mars 2009
Är väl bara lämna in bilen på service smile
tror inte dom bryr sig om bilen är chippad

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Ugglan-racing
362 Inlägg
27 mars 2009
Det är ingen som bryr sig om du har en chippad bil! det är bara skicka in den på service. dom provkör inte bilen efter service?!:S har jag aldrig gjort iallfall när jag jobbade på meca car service!

How does dust taste sucker??

1 723 Inlägg
27 mars 2009
torpis skrev:
viccoA skrev:

fast om det inte är personen i fråga som köpt bilen så kan det vara känsligt. Men nu är det bara spekulationer. smile

3 714 Inlägg
27 mars 2009
blacklin3 skrev:
Det är ingen som bryr sig om du har en chippad bil! det är bara skicka in den på service. dom provkör inte bilen efter service?!:S har jag aldrig gjort iallfall när jag jobbade på meca car service!

Vad jag vet så provkörs alla bilar som varit inne på service....

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Darth Vader
1 644 Inlägg
27 mars 2009
Visst provkör de bilarna, iaf de mekaniker jag pratat med. Men jag tror som många andra,  OM nån skulle upptäcka att den vart chippad, så genererar det nog inte mer än ett litet ryck i smilgropen, sen är det över.

Braaaaap?

1 915 Inlägg
27 mars 2009
Om ni har läst tråden så vill inte killen att hans föräldrar ska få veta att bilen är chippad.
Tror inte han bryr sig om de på verkstan får veta det, så länge inte föräldrarna får veta.
och han var ju mest orolig över att nån skulle provköra hans bil före eller efter service och då menade han inte verkstadskillarna utan föräldrarna, vad jag har förstått.....

ladda_ skrev:
Det får helst inte synas på service eftersom ja, mina föräldrar inte vill att jag ska chippa och tar säkert tillfället i akt att se till att de möjligen kollar efter chippning alternativt provkör det direkt innan eller direkt efter service... det är mitt problem.... sad

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

2 337 Inlägg
27 mars 2009
Som jag fattar det är inte verkstadspersonalen TS är orolig för, utan andra personer (antagligen folk i TS omedelbara närhet) som kan tänkas köra bilen.

Edit: En dryg minut försent, heh.
Senast redigerat av Sarge (27 mars 2009)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
27 mars 2009
Men alltså en vanlig körning av bilen märks ju inte chippningen utan först när man trycker på lite...
Går provkörningen ut på att kolla om bilen går bättre än den ska eller bara transportköras till tex service ?

Autotech

+Uppfinnare+
643 Inlägg
27 mars 2009
Solstice skrev:
SLG skrev:
Skulle varit som man gjorde med mopparna. Man satte på en blackbox som kopplade till cdi:n boxen så man ströp tändningen hahah big_smile

lite offtopic:

det där var ju rena grekiskan, hört talas om ställbart munstycke, borra ur pluggen och jacka kolven?

man börjar bli för gammal... neutral

Det kom med de nya plastraketerna wink Oj, nu kom jag visst bort från topic, ursäktar till TS.

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Darth Vader
1 644 Inlägg
27 mars 2009
Sarge skrev:
Som jag fattar det är inte verkstadspersonalen TS är orolig för, utan andra personer (antagligen folk i TS omedelbara närhet) som kan tänkas köra bilen.

Jag har tolkat det som att TS inte vill att verkstadsmännen skall märka något och isf nämna det för föräldrarna hmm

Braaaaap?

Driver
2 111 Inlägg
27 mars 2009
Evil_90 skrev:
Solstice skrev:
SLG skrev:
Skulle varit som man gjorde med mopparna. Man satte på en blackbox som kopplade till cdi:n boxen så man ströp tändningen hahah big_smile

lite offtopic:

det där var ju rena grekiskan, hört talas om ställbart munstycke, borra ur pluggen och jacka kolven?

man börjar bli för gammal... neutral

Det kom med de nya plastraketerna wink Oj, nu kom jag visst bort från topic, ursäktar till TS.

Du menar symaskinerna wink.

Sorry för O.T

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
28 mars 2009
Är väll bara att stoppa i ett orginal chipp. Måste vara enklaste och smidigaste sättet.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1337
1 343 Inlägg
28 mars 2009
För det första vill jag bara säga att hela grejen med föräldrarna och chippet börjar kännas bisarrt..
Killen är ju uppenbarligen över 18år och bör således kunna göra egna val i livet...
Kanske dags att klippa navelsträngen??

Och nu till det andra:
Byt bara chippet, inte det svåraste.
På det viset löser du problemet att chippet inte syns..

I'm not a fighter, I'm a lover!

Sök