2972
Sök

Hur många dB pallar man med?

215 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
Tycker topic säger det mesta.. Hur högt pallar man med att lyssna innan det gör ont i öronen? Vet ju såklart att det är olika från person till person, men vill ha en riktlinje el dyl.

Säg att du sitter i en bil som spelar 140-150 dB, hur länge pallar du sitta kvar där inne?

Amatör
320 Inlägg
24 mars 2009
Det är inte speciellt bra för öronen direkt.

Man brukar säga att örat smärtgräns ligger runt 120 db . Dea varierar också beroende på vilken frekvens som spelas men oftast så finns det alltid med. Alltså så tål örat vid så här höga tryck nästan ingenting, du kan lyssna under någon minut oftast innan du för hörselskador. Ex om du lyssnar på när en trummis spelar under 15min så går du därifrån så kommer du känna dig bedövad i öronen.

Rockkonserter brukar ligga lite under men oftast får alla som varit på en stor konsert någon form av hörselskada, även om det kanske inte påverkar dig dagen efter som direkt efter. Men testa inte, väldigt många drabbas av tinnitus osv.

Själv skulle jag inte dra på max om jag skulle sitta inuti en bil och spela 140-150 dB, fan inte värt att sabba hörseln!

En gång till nu
760 Inlägg
24 mars 2009
aturai88 skrev:
Det är inte speciellt bra för öronen direkt.

Man brukar säga att örat smärtgräns ligger runt 120 db . Dea varierar också beroende på vilken frekvens som spelas men oftast så finns det alltid med. Alltså så tål örat vid så här höga tryck nästan ingenting, du kan lyssna under någon minut oftast innan du för hörselskador. Ex om du lyssnar på när en trummis spelar under 15min så går du därifrån så kommer du känna dig bedövad i öronen.

Rockkonserter brukar ligga lite under men oftast får alla som varit på en stor konsert någon form av hörselskada, även om det kanske inte påverkar dig dagen efter som direkt efter. Men testa inte, väldigt många drabbas av tinnitus osv.

Själv skulle jag inte dra på max om jag skulle sitta inuti en bil och spela 140-150 dB, fan inte värt att sabba hörseln!

Jag har de ultimata tipset:
skaffa er riktigt gött med öronvax:cool:. har hjälpt mig iaf tss

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
24 mars 2009
De e tur att man har lite skadade öron då....ha ha ha

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

Skogsfan
649 Inlägg
24 mars 2009
Ja ni, själv har jag tinnitus pga vad jag tror, dumdristigt högt lyssnande på gamla walkmans i yngre ålder, ökat en del i.o.m mycket övande med instrument och band, påbättrades även lite under sommarens jobb med gräsklippning och även bilstereon har nog hjälpt lite på traven.. Är hur som inget jag rekommenderar någon, fy satan, är nog mitt livs största bekymmer, tänker och störs av det många gånger dagligen. Skulle jag få de klassiska 3 önskningarna skulle utan tvekan den första bli på förgörandet av detta eviga pip/tjut/konstant närvaro av gammal TV.
Senast redigerat av Faniskogen (24 mars 2009)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

2 126 Inlägg
24 mars 2009
aturai88 skrev:

Var på Manowars Magic Circle Festival förra året, då spelade dom 138,4db på en utomhus arena! Fladdrade gott i byxbenet kan jag säga smile
Kom därifrån utan pip och tjut i öronen trots att dom spelade i ca 3,5 timme två kvällar i rad:cool:
Hade mer problem med bilstereon på vägen dit o tebaks tongue

Skogsfan
649 Inlägg
24 mars 2009
Big_JN skrev:
aturai88 skrev:

Var på Manowars Magic Circle Festival förra året, då spelade dom 138,4db på en utomhus arena! Fladdrade gott i byxbenet kan jag säga smile
Kom därifrån utan pip och tjut i öronen trots att dom spelade i ca 3,5 timme två kvällar i rad:cool:
Hade mer problem med bilstereon på vägen dit o tebaks tongue

Man kan klara sig. Men rätt som det är så kan det vara där, och har man otur försvinner det inte heller. Lite som att spela rysk roulette att gå på konsert utan skydd för öronen.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

395 Inlägg
24 mars 2009
jag har klarat mig relativt bra tycker jag,
har hållit på med ljud några år,
innan man skaffade epa och sedan bil höll jag på med disco.
och där var det rätt hög volym. men man är ju rätt dum och utsätter sig fär hög volym helatiden för att det är så kul.

men när man väl får tinnitus eller blir döv så kanske man ångrar sig ;P

Team dBakuten
3 453 Inlägg
24 mars 2009
Victorduvet skrev:
men när man väl får tinnitus eller blir döv så kanske man ångrar sig ;P

Gaaaaranterat

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
24 mars 2009
Punti skrev:
Tycker topic säger det mesta.. Hur högt pallar man med att lyssna innan det gör ont i öronen? Vet ju såklart att det är olika från person till person, men vill ha en riktlinje el dyl.

Säg att du sitter i en bil som spelar 140-150 dB, hur länge pallar du sitta kvar där inne?

det handlar väll inte om hur mycke man pallar... handlar väl om hur korkad man är som sitter kvar..

Sump Runk Rätt O Slätt!

Bäst
57 Inlägg
24 mars 2009
HyperSonica skrev:
Punti skrev:

det handlar väll inte om hur mycke man pallar... handlar väl om hur korkad man är som sitter kvar..

Tihi.. korkad var de ja:P Kolla Robin tex som satt i min colt i 1 minut o kom ut me vatten rinnande ur öronen..ska nämnas att han ville dema med bilen för folk och bilen spelade i peakarna en liten bit över 150 db.. Så inget jag rekomenderar

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
24 mars 2009
henkka_s40 skrev:
HyperSonica skrev:
Punti skrev:

Tihi.. korkad var de ja:P Kolla Robin tex som satt i min colt i 1 minut o kom ut me vatten rinnande ur öronen..ska nämnas att han ville dema med bilen för folk och bilen spelade i peakarna en liten bit över 150 db.. Så inget jag rekomenderar

Kommer ihåg de där.. ha ha... Man kunde ju inte ens tycka synd om honom tongue

Sump Runk Rätt O Slätt!

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
24 mars 2009
De finns ett talessätt:

E MAN DUM I HUVET, FÅR KROPPEN LIDA !!!!!

big_smile

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

2 914 Inlägg
24 mars 2009
busfabror skrev:
De finns ett talessätt:

E MAN DUM I HUVET, FÅR KROPPEN LIDA !!!!!

big_smile

precis jag har tinnitus men ajg vet inte varför för det var före jag började mixtra med bilstereo,
och före det tog jag väl hand om hörseln, kan vara det att jag körde folkrace och när man krocka alt, spruta grus i hjulhusen osv,
och jag kan säga det, jag ångrar inte ett dugg dethär med folkrace och att jag fick tinnitus för det,
sen tror jag det har blivit starkare från bilstereon, ångrar jag då inte heller.

Basknarkare
470 Inlägg
24 mars 2009
Samma här har haft tinnitus i kanske 2 år? nu. och man lär sig leva med de och kroppen vänjer sig mer än vad man tror. och ärligt så ångrar ja inte alla musikstunder som har orsakat det big_smile

Team Carbonize

11 Inlägg
24 mars 2009
har själv med tinnitus inge trevligt..sad

2 914 Inlägg
24 mars 2009
Stejfaan skrev:
Samma här har haft tinnitus i kanske 2 år? nu. och man lär sig leva med de och kroppen vänjer sig mer än vad man tror. och ärligt så ångrar ja inte alla musikstunder som har orsakat det big_smile

det är det jag menar och jag hör det bara när det är tyst och jag har lärt mig "stänga av" öronen så jag hör det inte om jag inte spelat som satan som livar upp det just när man ska somna

Basknarkare
470 Inlägg
24 mars 2009
kalle_kalle skrev:
Stejfaan skrev:

det är det jag menar och jag hör det bara när det är tyst och jag har lärt mig "stänga av" öronen så jag hör det inte om jag inte spelat som satan som livar upp det just när man ska somna

Precis big_smile Men är man bara jävligt trött eller full så märker man inte av de när man ska sova wink big_smile

Team Carbonize

2 914 Inlägg
24 mars 2009
Stejfaan skrev:
kalle_kalle skrev:
Stejfaan skrev:

Precis big_smile Men är man bara jävligt trött eller full så märker man inte av de när man ska sova wink big_smile

haha sant xD
men det är inget jag är stolt över att ha men det är bara någonting jag inte bryr mig om, man lever ju bara en gång
Senast redigerat av kalle_kalle (24 mars 2009)

Sök