Hej.
Detta har nu stått stilla ett tag då det varit födelsedagsfirande och lite sådär.
Jag passade under tiden på att beställa ett nollningsverktyg, och igår så kom det med posten tillsammans med ett nytt bränslefilter, en ny tempgivare samt rengörningmums till partikelfiltret.
Men idag så var det ett bra tillfälle att montera nollningskittet.
Så monterade bort innerskärmen och nedre remhjulet.
Lossade skruvarna på övre remhjulet petade in den medföljande pinnen.
Såhär ser det ut nu.
Jag prövade att starta motorn, och den startar fint.
Lite segt till en början, men den har ju stått två veckor.
Fast det blev ingen skillnad ändå dock.
Den går jättefint någon minut, för att sen bara dö.
Ingen motorlampa lyste.
Och någon gång när jag gav den lite gas i början så började oljetryckslampan att lysa.
Fan alltså, jag hade lite förhoppning att den stod någon kugg fel och att det var det som var problemet.
Startar jag direkt efter den dött, så dör den snabbare och snabbare.
Men väntar jag någon minut, och sen startar, så är den igång någon minut, för att sen dö.
Den blir dessutom svårare att starta och dör snabbare om jag startar om den direkt efter för att sen dö direkt och inte går att starta alls.
Så nu har jag bytt bränslefilter, någon slang eller två, sprutat i lite partikelfiltermums, samt är på gång att montera den nya tempgivaren så uppdaterar jag under kvällen.
En vän säger till mig när han stod bredvid och lyssnade, att motorn vevhusventilerar.
Tror ni att det kan vara vevhusventilationen?
Hur kollar jag enklast om det är det?
EDIT:
Gasspjället rör sig inte och står nästan fullt uppe.
Är det något intressant?