Ring aftonbladet, dn, svd m.m för jag har hittat lagtexten pga denna ifrågsatthet.
BRB 9:8 OREDLIGT FÖRFARANDE
Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, förfar oredligt i det han medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet och därigenom skadar den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för oredligt förfarande till böter eller fängelse i högst 2år.
Nu har ni säkert inte läst juridik på någon högre nivå likaså som jag inte heller har gjort det men har ändå läst min beskörda del och 9:8as text tolkar man precis som mitt exempel innan:
Jag säger till Åke att det är REA på åhlens (jag vilseleder han/ljuger) Han åker dit i förhoppningen att kunna göra något klipp. När han kommer fram så är der ingen REA. (han har lidit skada i form av tid och säkert bensin/busspengar pga att jag vilseledde han med mitt påstående).
Sen så krävs ju självklart uppsåt enligt BRB 1:2 att min avsikt är att ljuga/vilseleda. Jag vet om att det inte är någon REA men jag säger det ändå.
Om någon undrar något så kan vi ta det över PM, känns som att detta inte är relevant för tråden.
Senast redigerat av Nehe (26 mars 2009)