3373
Sök

Vad är misshandel

1 827 Inlägg
26 mars 2009
Nehe skrev:
dahboy skrev:
Förtal finns det något som heter.

Förtal kan det inte bli i detta fallet som jag har fattat det.

Sen var det inte förtal jag tänkte på utan någon annan men kommer inte på vilken tyvärr.

Men förtal måste det väl bli om det inte är målsäganden som gjort uttalandet? Kanske om modern också blir målsägande iom att barnet inte är myndigt?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 827 Inlägg
26 mars 2009
blacken skrev:
Hamilton skrev:
Nehe skrev:
Finns faktist en lag mot lögner..

Jo men som andra har sagt innan så är mitt råd också att säga sanningen i förhöret, allting. Sen göra en motanmälan..

Det är fullt tillåtet att ljuga hur mycket och ofta man vill, det är endast under ED det är straffbart att ljuga.
Så vid en evt rättegång kan dom ljuga hur mycket dom vill och det är fullt lagligt wink

Förövrigt är den här tråden redan utagerad och borde låsas

Det är välan svårt att ljuga under en rättegång. För då så får man ju lägga en ed?..

Varken målsägande eller åtalade vittnar under ed på en rättegång...

Mvh/Marcus

blacken
26 mars 2009
Eisenhut skrev:
blacken skrev:
Hamilton skrev:

Det är fullt tillåtet att ljuga hur mycket och ofta man vill, det är endast under ED det är straffbart att ljuga.
Så vid en evt rättegång kan dom ljuga hur mycket dom vill och det är fullt lagligt wink

Det är välan svårt att ljuga under en rättegång. För då så får man ju lägga en ed?..

Varken målsägande eller åtalade vittnar under ed på en rättegång...

Tja,  då det är välan inte så konstigt att vi har det så knapert med rättvisan i detta land om det förhåller sig så..

1 827 Inlägg
26 mars 2009
Det är ju ingenting som inte tänkts igenom... Men du kanske har en bättre idé? Tror du fler kriminella talat sanning om det vore under ed?

Mvh/Marcus

blacken
26 mars 2009
Eisenhut skrev:
Det är ju ingenting som inte tänkts igenom... Men du kanske har en bättre idé? Tror du fler kriminella talat sanning om det vore under ed?

Jag tänkte mera i dom banorna att i/under en rättegång så ska ju sanningen vara ett "ledljus" dvs att där så ska man tala sanning och ingen lögn.  Att det sedan är ej praxis är lite förvånande för en lekman..
Vi kanske skulle blänga på det stora landet i väster, där det är kutym att svära en ed om att tala sanningen under rättegången..
Senast redigerat av blacken (26 mars 2009)

687 Inlägg
26 mars 2009
Hamilton skrev:

Nej där har du fel, man får inte ljuga om saker som leder till handling. Tex du får inte säga till mig att der är REA på skopunkten så åker jag dit i förhoppning om att det är REA sen så är det ingen REA. Det är straffbart med fängelse upp till 2år.

Men stör mig så mycket på att jag inte kommer på lagtexten..

8 885 Inlägg
26 mars 2009
Nehe skrev:
Hamilton skrev:

Nej där har du fel, man får inte ljuga om saker som leder till handling. Tex du får inte säga till mig att der är REA på skopunkten så åker jag dit i förhoppning om att det är REA sen så är det ingen REA. Det är straffbart med fängelse upp till 2år.

big_smile det var det dummaste jag hört den här veckan...
Så länge du inte är under ed är det bara att ljuga sig blå i ansiktet.....
Senast redigerat av Hamilton (26 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se

687 Inlägg
26 mars 2009
Hamilton skrev:
big_smile det var det dummaste jag hört den här veckan...
Så länge du inte är under ed är det bara att ljuga sig blå i ansiktet.....

Lät rätt dumt när man läste det också men så var det och tro mig du ska få texten.

4 005 Inlägg
26 mars 2009
Nehe skrev:
Hamilton skrev:

HAHAHA smile Den lagen vill jag se! smile Ring aftonbladet, dn, svd m.m! Det är tydligen olagligt att ljuga smile
Den lagen har jag verkligen missat! I vilket kapitel i brottsbalken skulle den ligga i isåfall?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
26 mars 2009
ichibon skrev:
IceEyes skrev:
En del ungar förtjänar en fet smäll på käften. Hade då inte tvekat en sekund om någon busplingade upprepade gånger på min dörr så där.

Vad förmedlar det till barnen, när inte ens vuxna kan lösa konfliker på annat sätt än genom att använda våld?

Dessutom är barnaga förbjudet sen många år tillbaka.

Det kvittar om det är en unge, Arne Weise eller E.T, förtjänar man stryk så gör man.

Sen finns det en rad förbjudna saker här i världen som man inte alltid kan ta hänsyn till.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

687 Inlägg
26 mars 2009
Ring aftonbladet, dn, svd m.m för jag har hittat lagtexten pga denna ifrågsatthet.

BRB 9:8 OREDLIGT FÖRFARANDE
Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, förfar oredligt i det han medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet och därigenom skadar den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för oredligt förfarande till böter eller fängelse i högst 2år.

Nu har ni säkert inte läst juridik på någon högre nivå likaså som jag inte heller har gjort det men har ändå läst min beskörda del och 9:8as text tolkar man precis som mitt exempel innan:

Jag säger till Åke att det är REA på åhlens (jag vilseleder han/ljuger) Han åker dit i förhoppningen att kunna göra något klipp. När han kommer fram så är der ingen REA. (han har lidit skada i form av tid och säkert bensin/busspengar pga att jag vilseledde han med mitt påstående).

Sen så krävs ju självklart uppsåt enligt BRB 1:2 att min avsikt är att ljuga/vilseleda. Jag vet om att det inte är någon REA men jag säger det ändå.

Om någon undrar något så kan vi ta det över PM, känns som att detta inte är relevant för tråden.
Senast redigerat av Nehe (26 mars 2009)

8 885 Inlägg
26 mars 2009
Nehe skrev:
Ring aftonbladet, dn, svd m.m för jag har hittat lagtexten pga denna ifrågsatthet.

BRB 9:8 OREDLIGT FÖRFARANDE
Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, förfar oredligt i det han medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet och därigenom skadar den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för oredligt förfarande till böter eller fängelse i högst 2år.

Nu har ni säkert inte läst juridik på någon högre nivå likaså som jag inte heller har gjort det men har ändå läst min beskörda del och 9:8as text tolkar man precis som mitt exempel innan:

Jag säger till Åke att det är REA på åhlens (jag vilseleder han/ljuger) Han åker dit i förhoppningen att kunna göra något klipp. När han kommer fram så är der ingen REA. (han har lidit skada i form av tid och säkert bensin/busspengar pga att jag vilseledde han med mitt påstående).

Sen så krävs ju självklart uppsåt enligt BRB 1:2 att min avsikt är att ljuga/vilseleda. Jag vet om att det inte är någon REA men jag säger det ändå.

Om någon undrar något så kan vi ta det över PM, känns som att detta inte är relevant för tråden.

Går fortfarande att ljuga sig blå! Då det knappast blir någon "skadeverkan som följd" som det krävs för att det ska vara Oredligt förfarande som du hänvisar till, för jag tror knappast att du tar skada av att åka på en Rea som inte finns....
Senast redigerat av Hamilton (26 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se

687 Inlägg
26 mars 2009
Hamilton skrev:
Går fortfarande att ljuga sig blå! Då det knappast blir någon "skadeverkan som följd" som det krävs för att det ska vara Oredligt förfarande som du hänvisar till, för jag tror knappast att du tar skada av att åka på en Rea som inte finns....

Jasså? Det står skada inte hur mycket. Tar du bussen så har du en skada pga förlorade busspengar, tar du bilen har du skada pga bensin/förslitning av fordonet. Du har en tidsskada. Vissa tar det på allvar andra inte. Jag råder dig att läsa Brottsbalkskommentaren för 9:8.

Som sagt. Resten kan vi ta över PM.

BrEEze
9 april 2009
Vad jag har fått lära mig i skolan så är det misshandel så fort du rycker ett hårstår från någon....

1 570 Inlägg
9 april 2009
Åker den man slagit ner därifrån i ambulans och man själv får åka polisbilen kan det vara misshandel det rör sig om.

1 002 Inlägg
9 april 2009
Hur gick det för trådskaparen.?

...

Mollllgan
10 april 2009
Hur gick det för trådskaparen.?

Hänt mer?
Senast redigerat av _S40_ (10 april 2009)

Pekabow i can see u
644 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
när inget än ,,,

1 002 Inlägg
10 april 2009
Abeed skrev:
när inget än ,,,

vilket språk snackar du?

...

Pekabow i can see u