3665
Sök

Mercedes 300e hackar när den blir varm

3 Inlägg
24 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Har en mercedes 300e årsmodell 90 som när den börjar bli varm går  ryckigt som satan och känns orkeslös. Men när man släpper gasen i ett par sekunder å gasar till den så går den som vanligt igen tills man håller jämn gas eller bara ökar farten lite och om man står stilla och ska köra iväg så dör bilen ofta för att den börjar rycka om man inte gasar fullt. När bilen är kall så går den perfekt men problemet uppstår när den blir varm. Någon som vet vad det kan vara för fel?

107 Inlägg
25 mars 2009
#2
Låter som ett fel på din kallstartsventil, tror det även kallas temperatursensor. Bilen levererar konstant en större mängd soppa för den tror att motorn alltid är kall. Det resulterar i att bilen går fett och luft/bränsleblandningen blir fel. Kaan ju även vara andra fel men detta är nog det vanligaste. Kolla även luftfilter och fördelar lock så att allt är rent, helt och fint. Är det en 188hk motor eller en 220hk motor du har så jag vet vilken motor vi pratar om? Lycka till!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 mars 2009
#3
_GhostDriver_ skrev:
Låter som ett fel på din kallstartsventil, tror det även kallas temperatursensor. Bilen levererar konstant en större mängd soppa för den tror att motorn alltid är kall. Det resulterar i att bilen går fett och luft/bränsleblandningen blir fel. Kaan ju även vara andra fel men detta är nog det vanligaste. Kolla även luftfilter och fördelar lock så att allt är rent, helt och fint. Är det en 188hk motor eller en 220hk motor du har så jag vet vilken motor vi pratar om? Lycka till!
300E 12V fanns endast som 170 och 180hästars motor
vanligast med 170
24V är en 220hästare


har du en 12V är det jobbigt å hitta fel mekanisk insprutning på dom där riktigt surt å hålla på med


3 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
#4
Det är en 12V. Men jag var ute å körde med den idag igen och den har blivit betydligt värre. Den får en hel del soppa för mkt den dränker sig själv och startar inte fören den blir kall. kollade luftfiltret och fördelarlocket idag och det såg bra ut men tändstiften var kolsvarta. ska kolla kallstartsventilen imorn

tack för tipsen!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 mars 2009
#5
kolla lambdan den strulade på min 2.6a
så gott som samma motor ungefär
och då gick den fett som fan och hackade å hade sig
dra ur sladden till den och kolla om det gör någon skillnad


30 Inlägg
20 september 2009
#6
fick du löst problemet har samma fel på min 300 te 24v var sitter kallstartsventilen?


Sök