Hej nu har jag äntligen tagit tag och skapat en projekttråd, efter lite påtryckningar:)
Hoppas på å få höra vad ni tycker och vad man kan göra bättre:P och även få lite tips om man springer på problem!
Jag köpte bilen i februari 2008 för att ha som rolig sommarbil, och det har det visat sig att det va!
Bilen är en 1988års BMW E30 320 från början som tidigare ägare har bytt ut till en 2.5liter m20 och även modifierat chassiet med bilsteindämpare och wietechfjädrar, IX diff och lite annat smått och gott. Mätarn hade inte passerat 12000mil när den köptes och största rostfläcken ja hittade va i nagelsize!
så det var bara och slå till!
I sommras användes den flitigt, dels som brukis men även en hel del konbaneåka blev det och även en driftingtävling hans med och bilen betedde sig överaskande bra på de mesta!
ända modifieringar som gjordes var lite fälgar och r-däck, en stol och ett chipp med höjjt varvstopp.
Men eftersom mina två stallkamrater Viktor och Ragnar(Raggeraggsocka) bägge åkte e30 med turbo så blev man ju hela tiden ifrånåkt!
dock ej på bana!
så ville man ju inte va sämre själv så jag började samla på mig lite grejjer på sensommarn och hösten för att kunna bygga en turbomotor under vintern. Jag kom över en m20b25 billigt och även en m21b24 som jag sedan tog vevaxeln ifrån. Tanken var från början att jag skulle bygga en likvärdig motor som ragnar med m21 veven, 320 stakar och originalkolvar för att stroka till 2.7 liter och sedan åka med original sprut och landa kring 300hk!
men kring nyår när det började bli dax och börja så väcktes idén att bygga med eftermarknadssprut då PPF börjat sälja Vi-pec sprut som fått väldigt bra omdömme. Efter mycket funderande så har jag bestämt mig för att köpa det. Så då har jag fått kränga iväg lite saker som jag köpt på mig som inte riktigt pallat med mina nya mål. Då jag aldrig har kopplat ett sprut tidigare så ska det bli jäkligt spännade och de hur det går!
Det kommer inte bli någon monsterbil med dom värsta grejjerna i men en förhoppningsvis skitrolig gatbil som kommer användas till både fortåka, konbaneåka och breåka;)
Jag började ialf plocka ihop bottendelen förra veckan med o-ringade blocket med nya lager och de nytvättade kolvarna, stakarna och veven mums!
! Kommer lite bilder på det så småning om.
Specar upp lite av vad som finns och kommer användas.
MOTOR.
Helrenoverad m20b25
O-ringat, honat m20b25 block
Bmw 325 kolvar
Bmw 320 stakar
Bmw m21b24 vevaxel
Oljepump från m21b24
ARP bultar till toppen
Toppen svetsad och bearbetade förbränningsrum hos PPF
Hårdare ventilfjädrar
PPF grenrör
38mm Tial WG
50mm Greddy dump (kopia?)
788cc precision spridare
stor KL intercooler
HX40 med 19s avgashus
Vi-pec V.44
MSD tändspole, inbyggt tändsteg
2st Bosch 040 soppapumpar
dubbla 10mm ledningar
med modifierad original rail
original retur och reg
DRIVLINA.
Original 260 Getraglåda (3st)
618 tryckplatta
4puckad Sinterlamell
IX Diff
ÖVRIGT
E85 i tanken!
Motorkuddar, växellådskuddar
diffbustning, silentblock i delrin.
20mm spacers.
Lintech luftfilter
336mm spalfläkt
3" avgasystem med en simonsdämpare
Ska försöka uppdatera så ofta jag hinner!
bifogar lite bilder sen..
Hoppas vi ses ute på vägarna i sommar! Haade!