3402
Sök

E30, 419whp, 580wnm! Nu väghållning och bromsar!

287 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej nu har jag äntligen tagit tag och skapat en projekttråd, efter lite påtryckningar:)

Hoppas på å få höra vad ni tycker och vad man kan göra bättre:P och även få lite tips om man springer på problem!

Jag köpte bilen i februari 2008 för att ha som rolig sommarbil, och det har det visat sig att det va!
Bilen är en 1988års BMW E30 320 från början som tidigare ägare har bytt ut till en 2.5liter m20 och även modifierat chassiet med bilsteindämpare och wietechfjädrar, IX diff och lite annat smått och gott. Mätarn hade inte passerat 12000mil när den köptes och största rostfläcken ja hittade va i nagelsize!smile så det var bara och slå till!cool
I sommras användes den flitigt, dels som brukis men även en hel del konbaneåka blev det och även en driftingtävling hans med och bilen betedde sig överaskande bra på de mesta!smile ända modifieringar som gjordes var lite fälgar och r-däck, en stol och ett chipp med höjjt varvstopp.

Men eftersom mina två stallkamrater Viktor och Ragnar(Raggeraggsocka) bägge åkte e30 med turbo så blev man ju hela tiden ifrånåkt!hmm dock ej på bana!cool så ville man ju inte va sämre själv så jag började samla på mig lite grejjer på sensommarn och hösten för att kunna bygga en turbomotor under vintern. Jag kom över en m20b25 billigt och även en m21b24 som jag sedan tog vevaxeln ifrån. Tanken var från början att jag skulle bygga en likvärdig motor som ragnar med m21 veven, 320 stakar och originalkolvar för att stroka till 2.7 liter och sedan åka med original sprut och landa kring 300hk!big_smile men kring nyår när det började bli dax och börja så väcktes idén att bygga med eftermarknadssprut då PPF börjat sälja Vi-pec sprut som fått väldigt bra omdömme. Efter mycket funderande så har jag bestämt mig för att köpa det. Så då har jag fått kränga iväg lite saker som jag köpt på mig som inte riktigt pallat med mina nya mål. Då jag aldrig har kopplat ett sprut tidigare så ska det bli jäkligt spännade och de hur det går!hmmlol

Det kommer inte bli någon monsterbil med dom värsta grejjerna i men en förhoppningsvis skitrolig gatbil som kommer användas till både fortåka, konbaneåka och breåka;)

Jag började ialf plocka ihop bottendelen förra veckan med o-ringade blocket med nya lager och de nytvättade kolvarna, stakarna och veven mums!tongue! Kommer lite bilder på det så småning om.

Specar upp lite av vad som finns och kommer användas.

MOTOR.
Helrenoverad m20b25
O-ringat, honat m20b25 block
Bmw 325 kolvar
Bmw 320 stakar
Bmw m21b24 vevaxel
Oljepump från m21b24
ARP bultar till toppen
Toppen svetsad och bearbetade förbränningsrum hos PPF
Hårdare ventilfjädrar
PPF grenrör
38mm Tial WG
50mm Greddy dump (kopia?)
788cc precision spridare
stor KL intercooler
HX40 med 19s avgashus
Vi-pec V.44
MSD tändspole, inbyggt tändsteg 
2st Bosch 040 soppapumpar
dubbla 10mm ledningar
med modifierad original rail
original retur och reg


DRIVLINA.
Original 260 Getraglåda (3st)tongue
618 tryckplatta
4puckad Sinterlamell
IX Diff

ÖVRIGT
E85 i tanken!
Motorkuddar, växellådskuddar
diffbustning, silentblock i delrin.
20mm spacers.
Lintech luftfilter
336mm spalfläkt
3" avgasystem med en simonsdämpare

Ska försöka uppdatera så ofta jag hinner!tongue bifogar lite bilder sen..

Hoppas vi ses ute på vägarna i sommar! Haade!
Senast redigerat av nosskirenibor (19 april 2010)

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

Saabvilde!
1 708 Inlägg
25 mars 2009
#2
Detta låter riktigt spännande! Kul med ordentlig historia kring bilen med smile Lycka till!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
25 mars 2009
#3
Verkar kul. Ska väl trimma min 327a. Men tanken va ju bara sugis men tror de blir mer å mer nu.

En sak ja undrar över bara. Tror du de behövs en sinterlamell? 618 tryckplattan ska väl klara 500hk med vanlig lamell? å ca 700 mä sinter?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

287 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#4
Boostrider skrev:
Verkar kul. Ska väl trimma min 327a. Men tanken va ju bara sugis men tror de blir mer å mer nu.

En sak ja undrar över bara. Tror du de behövs en sinterlamell? 618 tryckplattan ska väl klara 500hk med vanlig lamell? å ca 700 mä sinter?

ja det är fan inte dumt med sugmotor det heller!cool

ja tror det är 500nm med original lamell och om allt lirar som det ska så bör jag komma över det!wink

Föresten riktigt kul med några som hittat hit redan

Mvh

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

Försöker iaf
1 998 Inlägg
25 mars 2009
#5
Ok sorry. De är sent tongue

Men ja hade tänkt å köra på ca 200-250 sughk men kan lika gärna oringa blocket å svetsa toppen osv. Ladda på 0,5 å på med ett ms å andra spridare så kanske man har 300+

Å en e30 med 400hk+ ÄR ett monster. cool

Fast än dröjer de ett tag. Har varken garage eller pengar just nu

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

287 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/603530_4lx9ej.jpg
så här såg den ut dagen efter jag hämtat den.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/603533_jwpwvd.jpg
Februari 2008









https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/603534_3kpea5.jpg
lite nya fälgar på det


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/603535_g2nunk.jpg
med nya sommarpuckar på!

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

287 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#7
Boostrider skrev:
Ok sorry. De är sent tongue

Men ja hade tänkt å köra på ca 200-250 sughk men kan lika gärna oringa blocket å svetsa toppen osv. Ladda på 0,5 å på med ett ms å andra spridare så kanske man har 300+

Å en e30 med 400hk+ ÄR ett monster. cool

Fast än dröjer de ett tag. Har varken garage eller pengar just nu

ja det är roligt med sugis men det blir ju så jäkla dyrt om det ska bli någe och sen blir man ändå ifrånåkt av nån runkig saab eller nått ändå;) men om man oringar å svetsar toppen och kör med ms så kommer man ju som sagt med lätthet över 300hk!tongue så det bara till å spara pengar å leta garage;)
Hade! nu är det läggdax!

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
25 mars 2009
#8
Såg riktigt nice ut med de nya fälgarna smile


287 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#9
Jag fortsätter slänga upp lite bilder från i sommras


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/603836_69fxcm.jpg
Nytvättad i kvällssolen smile




https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/603843_qld2sr.jpg
Från challenge konbanekörning på lunda flygfält. Raggeraggsocka poserar som vanligt vid sin bil och Viktors står bakom.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/603850_5hnyj6.jpg
Här står hela Maffian parkerad.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/603860_h9e4vq.jpg
Från SDS #3 från lunda flygfält, Jag fastnade inte på så många kort men några blev det, överjävligt kul ialf!wink





https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/603877_wo99wt.jpg
Drifting SDS #3





https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/603880_473fda.jpg
Står brevid vinnaren;)


Idag var jag och hämtade insuget och ventilkåpan och lite annat smått och gott som jag fått glasblästrat av målarna på jobbet:) Kommer bilder på det och lite motordelar så småning om..

Bye!
Senast redigerat av nosskirenibor (25 mars 2009)

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

178 Inlägg
25 mars 2009
#10
Yes yes yes, trevligt att du tog ditt förnuft till fånga och startade en tråd. Ser kanonbra ut redan wink
Denna tråden ska följas big_smile


738 Inlägg
25 mars 2009
#11
De här verkar intressant, kommer nog bli måttligt snabb!


Gödseldräng
4 529 Inlägg
26 mars 2009
#12
trevligt porjekt du har big_smile
vill me ha tag i en E30 som inte har massa rosthål tongue


287 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
#13
Team-Adolfsson skrev:
trevligt porjekt du har big_smile
vill me ha tag i en E30 som inte har massa rosthål tongue

Hehe ja det börjar bli rätt ovanligt att hitta e30isar utan extra titthål i sparlådorna!wink och om dom är i bra skick ska folk ha så jäkla bra betalt för dom!hmm


Igår fortsatte jag och slipa in ventiler med pasta och det gick sådär. visade sig att flera ventiler är lite småkrogiga och inte tätar ordentligt!hmm men som tur va så hade ragnar en extra topp liggandes så jag snodde en knippe ventiler därfrån!:tongue så nu hoppas jag att det ommer gå bättre. uppar med lite bilder ikväll.

Mvh

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

287 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
#14
Idag har det inte blivit någonting gjort i garaget då jag och polarn istället åkte till gävle och handla ett oljetråg och impulsköpte 4st 16tums ac schnitzer fälgar!smile var först tänkt att jag bara skulle ha tråget eftersom jag lyckats sabba det ja hade!hmm men så när jag ändå var där kändes det tomt att bara åka hem med ett tråg!wink så det blev fägar med eftersom det var bra pris på dom! Bör inte vara några kopior heller eftersom alla var stämplade:) jag fick tyvär inga bilder på dom då jag inte hade kameran med men det kommer.

jag tar och laddar upp lite andra bilder istället från tidigare veckor..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/604878_dwxl00.jpg
Tvättade originalkolvar!smile



https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/604881_14prip.jpg
Stakarna



https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/604883_mf3k7l.jpg
En till;)




https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/604888_8rkd94.jpg
Notera E30isarna på väggen:)



https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/604891_urgszy.jpg
Igen, hoppas ni gillar bilder;)



https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/604890_v23hw0.jpg
Nya kolvringar monterade.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/604894_gfnefi.jpg
Veven monterad med nya lager. Ej balanserad men uppmätta tappar och rakhet.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/604899_lbup5x.jpg
monterar kolvar.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/604906_1gxk9j.jpg
Gillar den här bilden:)


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/604907_wedo01.jpg
O-ringar monterade.

Haha mycke bilder finns det!wink Hade braa!
Senast redigerat av nosskirenibor (26 mars 2009)

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

Försöker iaf
1 998 Inlägg
27 mars 2009
#15
Blir fint detta big_smile

Hur gjorde du när du oringade? Fräs? Funderar på att göra de på plats i bilen. Kan de gå tro? Va ju nån som gjort ett verktyg för de ju.

Hur brett/djupt är spåret och "oringen" är de rostfri 1mm svetstråd?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

242 Inlägg
27 mars 2009
#16
verkar som detta komemr bli bra big_smile har bara en fråga ska du inte svarva kolvarna för att kopsänka ?
lycka till !

287 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
#17
Boostrider skrev:
Blir fint detta big_smile

Hur gjorde du när du oringade? Fräs? Funderar på att göra de på plats i bilen. Kan de gå tro? Va ju nån som gjort ett verktyg för de ju.

Hur brett/djupt är spåret och "oringen" är de rostfri 1mm svetstråd?

Jag lämnade in blocket till en kille som har egen firma, han gör massa olika special metallarbeten till olika förestag och även mycket kunnig på motorer. Kostade en 500hundring, jag tror han använde en fräs. jag använde 1mm rostfri svetstråd, han som gjorde o-ringningen påstod att spåret skulle vara en tiondels mm större än tråden så vi får väll se om det stämmer!wink spåret är 0.7mm djupt då det ska sticka upp ungefär 0.3mm över deck. Tråden passde jäkligt bra ialf och dom satt utav helvete, hade problem och få ur en då en ring blev för kort!tongue

Jo jag har också läst det på ppf, länkar tråden http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic … ght=oringa
kanske går om man vill lägga ner tid..verkar ju funka då flera lyckats, gäller dock att kunna centrera det ordentligt så ringen hamnar rätt på packningen men det går nog. prova vet ja!cool

Mvh
Senast redigerat av nosskirenibor (27 mars 2009)

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

287 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
#18
big_smile
timpa_ skrev:
verkar som detta komemr bli bra big_smile har bara en fråga ska du inte svarva kolvarna för att kopsänka ?
lycka till !

det ska inte behövas då jag åker med m21veven och 320 stakar, har för mig det landar kring 8.0-1 i komp om ja inte missminner mig!roll men jag vet flera som har svarvat av sina kolvar ändå.. sen är mina förbränningsrum bearbetade också men det är ju marginellt. plus att jag ska köra på e85 så det är snarare lägre komp än optimalt men det ska nog funka!cool

Förra fredan var jag, Viktor och Ragnar till PPF och hämtade hem min topp då jobbet var färdigt!smile (Såg jääkligt bra ut) köptes även några flänsar till tial WGn. 

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/605312_6u428d.jpg
Toppen skickades med posten till avesta. Det är viktigt med tejp!tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/605307_bcniel.jpg
Svetsade och uppborrade kylkanaler, bearbetade förbränningsrum och planad.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/605315_e6kglp.jpg
Likadan topp utan svetsning och bearbetning


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/605317_6bv088.jpg
med svetsning bearbetning och planing.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/605320_bgp0km.jpg
wastegates är bra å ha!:p ena tialen är min och monstret ovanför.. ingen aning om vad det är för spektakel. Den satt på grenröret jag köpte. tialen kommer användas istället.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/605324_vqwnk6.jpg
insuget och ventilkåpan mm efter glasblästring.. nästan synd att lägga färg på dom? men det är tuffare med en svart och mörk motor tycker jag. kommer ändå inte bli nån direkt putts i motorutrymmet.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/605325_8p28w8.jpg
men rent är det!tongue


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/605326_wdo5u0.jpg
olja till och från turbon, dyrt som fan!hmm


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/605327_xi8ot5.jpg
Sen har jag även kommit över och handlat en jäkla massa skruv å mutter å brickor av olika slag:) bra med lite sortiment!smile

Nu bär det av till garaget, trevligt helg!
Senast redigerat av nosskirenibor (27 mars 2009)

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

Psychocardrivers
25 Inlägg
28 mars 2009
#19
Riktigt bra början på tråden, fortsätt så!

Jajemänsan!

287 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#20
Den här helgen har det blivit en hel del skruvande, endast redbull utan vodka..
I fredags tvättade jag det nya oljetråget som såg ut som skit! Blev helt okej tillslut, sen borrade jag hål i det och filade upp det sista då jag inte hade tillräckligt stor borr. Efter det monterade jag oljereturen och sen smackade på tråget på blocket, så nu är det tätt så slipper man vara skrajj att det ska komma massa hundhår å skit i motorn..

I lördags gjorde jag ingenting på motorn utan hjälpte Ragnar hela eftermiddan och kvällen med hans bil (så jag kan få in min efteråt)!tongue Vi monterade det nysvetsade grenröret, turbo och oljan till och från turbon, luftmassemätarn, fronten osv.. sen blev det provkörning!smile vi hade problem och få den att gå bra då chippet han hade i sen förr såsade på med soppa aldeles för tidigt då han hade mycke mindre turbo förr. Men vi labbade med soppatryck å laddtryck och fick den att gå bra vid höga varv, men för fett vid låga men det löser vi sen. Vi nöjde oss med 0.6bar men det blev redig ketchup effekt:) vi hade visserligen blankslitna sommardäck och asfalten var bara några grader varm men det slog lös på 4ans växel!smile  plus att vi körde utan huv och hade svetsat röret från WGn rätt upp som en skorssten så det såg grymt ut med lite lågor!tongue


På lördagen började jag och Viktor att städa garaget och fyllde ragnars bil med allt hans bråte som vi sen rullade ut, sen dammsögs(hör å häpna)!wink hela garaget och städades ur ordentligt för att jag sedan skulle få in min bil. Melker va även där och satte upp lite lysrörsarmaturer så vi fick ordentligt lyse över arbetsbänken!smile Vi blev färdiga med städningen innan det blev mörkt så jag han ut och bränna lite däck innan jag körde in min bil i garaget.!smile sen pallade vi upp den och jag och viktor började för att riva ur motorn. Så nu är fronten borta och kylare mm och all el till motorn har vi slitit ut!! Så plockade vi även ner avgasystemet och kardan så det ända som är kvar är nog spakstället, motorkuddar och växellådaskuddar så imorgon lyfter vi ur hela paketet. Jag ska nog även lägga en beställning på ett vipec sprut och soppapump å tändning och lite annat imorgon!big_smile






https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/607548_jr7fg4.jpg
Nått som fattas?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/607549_4cjr7a.jpg
Jepp! Tråg med oljeretur


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/607550_2ei44i.jpg
Sissta dagsljuset den får se på länge.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/607554_t726a5.jpg
Inne


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/607556_6zssp5.jpg
Igen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/607558_57ldzx.jpg
Gammeln


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/607559_qq1za7.jpg
En till.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/607560_6c04vq.jpg
In action!wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/607562_44ifsd.jpg
Efter kvällen arbete, snart lös.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/607563_17y5mf.jpg
Igen.

Gonatt!
Senast redigerat av nosskirenibor (30 mars 2009)

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1


Sök