3314
Sök

HJÄLP! Volvo 940 Turbo 93 rycker/misständer mellan 1400-2500varv. vad kan de vara ?? *Bilen fixad 24/5-10*

140 Inlägg
9 april 2009
#21
Klorin_Elvis skrev:
Okej men detta uppstår när man trycker 1 - 1,5 cm på gaspedalen och håller jämnt elr ökar jätte jätte sakta .  bara mellan 1500 - 2000 varv är det . över det så går den hur fint som helst .    men ska kika på det imorgon.  för det borde väl räcka med att ta bort slangen och kika in där ??

jo du ser direkt bara du tagit bort slangen om det är en sot kant runt spjället,jag fick det tippset av en på volvo när ja fråga om han visste va det va som gjorde att min ryckte lite på jämn gas, så jag torka rent för ja hade en sot kant där sen sluta den å rycka...men visst det kan ju va nå annat med din men det är ju värt å kolla...

Fetast i stan !!
991 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#22
_mattsson_ skrev:
Klorin_Elvis skrev:
Okej men detta uppstår när man trycker 1 - 1,5 cm på gaspedalen och håller jämnt elr ökar jätte jätte sakta .  bara mellan 1500 - 2000 varv är det . över det så går den hur fint som helst .    men ska kika på det imorgon.  för det borde väl räcka med att ta bort slangen och kika in där ??

jo du ser direkt bara du tagit bort slangen om det är en sot kant runt spjället,jag fick det tippset av en på volvo när ja fråga om han visste va det va som gjorde att min ryckte lite på jämn gas, så jag torka rent för ja hade en sot kant där sen sluta den å rycka...men visst det kan ju va nå annat med din men det är ju värt å kolla...

Nu har jag torkat rent i spjällhuset så det är rent och fint , har även bytt lmm men problemet kvarstår =/   har nu helt slut på idéer ! 
Har fått tips om att det kan vara temgivaren som spökar men med tanke på att den visar rätt på tempmätaren så borde de väl inte kunna vara den ?? 
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få !   MVH Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#23
Idag har jag även provat byta tändspolen men utan resultat hmm
Märkte nu senare ikväll när jag åkte i bilen att när jag körde försiktigt mellan 1500-2000varv att den inte ryckte men sen tryckte jag på knappen till bakrute/backspegel värmarn och då började den rycka igen =/   provade detta flera gånger för jag trodde att de var en ren slump att den började rycka/misstända, men de blev så varje gång sad      Likadant blev det om jag tutade till .

Någon som har någon idé på vad det skulle kunna vara för konstigt fel ??

Är väldigt tacksam för svar och all hjälp jag kan få då jag själv har slut på idéer =/

MVH Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

335 Inlägg
10 april 2009
#24
aha nu blev de lättare smile gör rent alla jordflätor till motor lysen och sånt så ska du se att de löser sig...


Fetast i stan !!
991 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#25
okej och hur många jordflätor finns de ? och vart sitter jord flätorna till lysena ??   Jag vet att det sitter 2 jord kablar på motorn uppe vid torpedplåten sen vet jag inga fler .

Och sen kan man ju undra ,  varför endast vid varvtal mellan 1500 - 2000 varv ?      // Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (10 april 2009)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Dolk
146 Inlägg
10 april 2009
#26
Om du vet någon som har en 940 med en liknande LMM. Det kan vara den som börjar ge upp!

Testa är inget fel o göra iallafall smile


Fetast i stan !!
991 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#27
Dolkis: Lmm:en har jag redan bytt utan resultat hmm   men tack i allafall smile 

Glömde skriva att jag märkte häromdagen när jag åkte att den spikade vid fullt laddtryck , redan vid 0,9bar ??  är inte det lite väl tidigt att börja spika även fast orginal???
Så nu funderar jag på ifall det skulle kunna vara generatorn som laddar för dåligt vid 1500 - 2000varv och vid fullt laddtryck med tanka på vad som hände när man tryckte på knappen till bakrutevärmarn och tutan??    Elr vad tror ni ??
Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#28
Har nu även bytt generator och gjort rent jordpunkterna till motor och generator och har även gjort rent jordpunkterna till tändmodulen,   allt detta gjordes men det blev inte någe bättre sad
Så nu är jag väldigt trött på att hålla på och felsöka och byta saker på bilen !

Tacksam för svar  // Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

406 Inlägg
12 april 2009
#29
Vet inte hur det är på din bil men på min Opel Vectra hade jag samma problem. På den var det röret/slangen mellan förgasaren och lufftfiltret som hade en liten sprika. Då röck den på samma varv tal som din. Så kolla det:P

MvH Glenn Wiberg

406 Inlägg
12 april 2009
#30
Klorin_Elvis skrev:
Har nu även bytt generator och gjort rent jordpunkterna till motor och generator och har även gjort rent jordpunkterna till tändmodulen,   allt detta gjordes men det blev inte någe bättre sad
Så nu är jag väldigt trött på att hålla på och felsöka och byta saker på bilen !

Tacksam för svar  // Emil

Generatorn var ju onödigt att byta då den bara förser batteriet med ström. Skulle den vara trasigt så laddas bara batteriet ur när du kör:/

MvH Glenn Wiberg

Fetast i stan !!
991 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#31
okej men jag tror inte att det är någon slang som läcker faktiskt för mitt problem verkar vara el relaterat .
Om jag kör med den och den inte börjar rycka vid 1500 - 2000 varv så kan man tuta till elr sätta på el bakrutan  och då börjar den rycka .   De var anledningen till att jag bytte generator för att jag trodde den laddade för dåligt vid det varvtalet och vid full belastning med tanke på att det är elektronisk bränsle insprut på bilen.  så onödigt var det inte .   men det känns mycket onödigt efteråt när ingenting man gjort hjälper hmm

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#32
Någon som har några nya idéer ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
13 april 2009
#33
Klorin_Elvis skrev:
Någon som har några nya idéer ??

Är den chippad? Ser att du har ställt upp laddet men inte chippat? Inte bra isåfall...

Sitter Downpipen löst så kan den rycka lite
Senast redigerat av Marcus_89 (13 april 2009)


Fetast i stan !!
991 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#34
Marcus_89 skrev:
Klorin_Elvis skrev:
Någon som har några nya idéer ??

Är den chippad? Ser att du har ställt upp laddet men inte chippat? Inte bra isåfall...

Sitter Downpipen löst så kan den rycka lite

Den är inte chippad och laddet står just nu på 0,7 bar.   Down pipen sitter inte löst .  det verkar som det har någe att göra med tändningen att göra elr någe el relaterat .

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#35
Ingen som har någon bil som haft elr har någe liknande fel på sin volvo och har fått tips elr några andra idéer ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#36
Någon som tror att det kan vara vevaxellägesgivaren (svänghjulsgivaren) som bråkar ??  Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#37
Idag när jag och polaren skruvade med bilen så testade vi att byta vevaxellägesgivaren/svänghjulsgivaren/varvräknarsensorn ,  vi tog då polarens givare som sitter på hans 940 turbo men då ville inte min starta alls =/  även fast det var samma nummer på kabeln och allt men men vi satte tillbaka den gamla allafall och provade då och då hoppade den igång på en gång . 
Sen testade vi att söka felkoder (igen) och denna gången gav det utslag på just denna givare.
Periodvis avsaknad av signal från varvräknarsensorn (felkod 2-1-4)   
Så vi passade på och gå in och ringa och beställa en sådan innan dom stängde, så får vi väl se på fredag när vi får den om det har varit den som varit boven i dramat hela tiden .
Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#38
Bytte nu igår svänghjulsgivaren och satte dit en sprojlans ny men den vägrar starta med den nya =/   jag fattar ingenting nu längre sad
Varför startar den inte med en annan givare än den som sitter där ??  ska man inte kunna byta en sådan givare elr ??
Efter att vi bytte till polarens givare i onsdags och den inte startade (vi satte tillbaka den gamla sen men gjorde rent den lite först med en trasa) så har den blivit värre i ryckandet än någonsin =/ 
börjar bli väldigt trött på denna bil nu =/     

TACKSAM FÖR SVAR !   Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#39
Slänger in en lista på allt som jag bytt och gjort:
Tändstift (volvo orginal)
Tändkablar (volvo orginal)
Fördelarlock (Micro bildelar)
Rotor (Micro)
Tändspole (fungerande begagnad)
Lmm (hel fungerande begagnad)
Generator (fräsch begagnad)
Svänghjulsgivare/vevaxellägesgivare (provat med en sprillans ny och en begagnad men den vägrar starta med dom)
Haft i injection cleaner
Gjort rent jordpunkter till motor, generator och till tändmodul
Gjort rent från sotavlagringar i spjällhuset
Dragit isär kontakter och sprayat med kontaktspray
Sökt felkoder (inga alls )

// Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (18 april 2009)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#40
Har nu fått tips på att de kan vara kamremmen som kuggat över en kugg elr någe .   Kan detta stämma ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice


Sök