940 Turbo går illa och vill dö. (Ändrat tråden)

Jonathan_A Volvo PV
27 mars 2009 · 222 Inlägg

Tjena, jag har lite problem med min 940 turbo -93 (fulltryckare). När man kör tex. på motorvägen går den hur bra som hällst. Men så kör man in i stan och står vid ett röd ljus på tomgång, och sedan när man ska köra iväg så böar bilen som om att den inte får någon soppa. Man får pumpa lätt på gasen tills den går upp i varv och slira iväg på kopplingen. Ibland börjar tomgången bli ojämnare och den kan även dö.
Det går nästan inte att köra i stan alls med massa röd ljus å grejer. Men på motorvägen går det bra.

Vad kan det vara för fel? Kan det vara soppa pumpen som håller på att ge sig för den främre pumpen låter lite hela tiden (har den gjort länge). Jag har bytt luftmassemätare och bränsle relä men det har inte blivit bättre.

Senast redigerat av jonte_is (7 april 2009)

CC72
27 mars 2009 · 1 661 Inlägg

Din dump håller mest troligt inte tätt. Du har alla symptomen.

Prova ta bort den och återkom sen om hur det blev.

Senast redigerat av Sexyicecube (27 mars 2009)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
27 mars 2009 · 5 650 Inlägg

förmodligen som sexyicecube sa  hade samma problem förr sen bytte jag till hybrid dump då försvann de sen böt jag till orginal dumpen igen så sluta han helt upp me de där fast iof böt rätt mkt torra slangar bla en av dom va den som går från insuget till dumpen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
loow Jävel
27 mars 2009 · 2 018 Inlägg

kolla annars att soppa-pumpsreläet är i rätt kondition. Jag har oxå en 945 fulltryckare som dör på tomgång i bilköer ibland, det var reläets fel iaf smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Jonathan_A Volvo PV
27 mars 2009 · 222 Inlägg

Jaha okey, jag ska ut å kolla dumpen med en gång! Kan testa med att sätta i ett annat bränsle relä också, för jag tror det låter lite ifrån reläna ibland...kan vara det kanske smile

Tack för snabba svar! big_smile

Jonathan_A Volvo PV
28 mars 2009 · 222 Inlägg

Jag har kollat dumpen och den verkar tät. Det känns inte som om att det är det som är felet...helt plötsligt kan den bara börja hacka, baktända och dö och vara jobbig att få iväg. Den tvekar lite ochså när man ligger på cirka 3500 varv och ger fullgas.
Och den dör alltid när man gasar och släpper kopplingen.
Det är antagligen inte heller bränslerelät för min kompis har bränslerelä felet på sin och den beter sig helt annorlunda.
Kan det inte vara någonting med tändningen, luftmassemätarn, lambdasond, eller soppa filtret som är tätt kanske?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
28 mars 2009 · 5 650 Inlägg

jonte_is skrev:
Jag har kollat dumpen och den verkar tät. Det känns inte som om att det är det som är felet...helt plötsligt kan den bara börja hacka, baktända och dö och vara jobbig att få iväg. Den tvekar lite ochså när man ligger på cirka 3500 varv och ger fullgas.
Och den dör alltid när man gasar och släpper kopplingen.
Det är antagligen inte heller bränslerelät för min kompis har bränslerelä felet på sin och den beter sig helt annorlunda.
Kan det inte vara någonting med tändningen, luftmassemätarn, lambdasond, eller soppa filtret som är tätt kanske?

kan ju va luftläcka kollat alla slangar runt omkring insuget?
äre tändingen lr lambdan brukar man ju få fel koder haru motorfels lampan tänd när han börjar jävlas?

bara prova dig fram svårt och bara gissa fel på nätet så

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Jonathan_A Volvo PV
9 april 2009 · 222 Inlägg

Har bytt den främre bränslepumpen idag utan bättre resultat sad

ca_sh_
14 augusti 2009 · 4 Inlägg

Mkt bensin i när detta händer? annars kan den suga luft eller ha dålig pump i tanken, ha varit med oo de där på en turbo 940.. vanliga 940 gl klarar sig rätt bra med en pump men inte turbon om man inte har bytt ut orginal pumpen.. hade även problem med tändkablar som va skit å fördelare från feltema!

Klintbaah
14 augusti 2009 · 1 Inlägg

Har precis samma problem på min 745a, kolla alla packningar runt insuget för den kan tjyva luft där... tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang