3177
Sök

Köpråd: Volvo s60 (turbo)

81 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
#1
Jag funderar på att köpa en S60 2,4t, 2,5t eller T5 men vet inte vilken av modellerna man ska köpa och hur mkt skiljer det sig mellan dom olika?
Om man t.ex köper en 2,4t ångar man sig sen att man inte köpte en T5?
Om det är något man ska tänka på eller titta efter om det finns nåra "Barnsjukdommar" på dom tidiga modellerna?

Säg gärna vilken ni rekommendera och motivera gärna var för?smile

MVH// Jocke


189 Inlägg
27 mars 2009
#2
Skulle köpt en T5 utan att tveka.. Min pappa hade en 2.4t -01 manuell för något år sedan och den var helt okej men nu har han bytt den mot en -04 T5a automat och den går så sjukt mycket bättre...

barnsjukdomar vet jag inte, båda hans bilar klonkade lite då och då, felet kom de aldrig fram till på volvo.. sen var handbromsen lite hawaii, på den första han hade separerade handbromsbeläggen från varandra efter att den bara gått 4-5000mil så när vi plockade ner skiten så ramlade hela skiten isär i flera delar och den andra var det samma sak med.. Så efter konstiga ljud från bakdäcken när du kör..


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
30 mars 2009
#3
Jocke_T skrev:
Jag funderar på att köpa en S60 2,4t, 2,5t eller T5 men vet inte vilken av modellerna man ska köpa och hur mkt skiljer det sig mellan dom olika?
Om man t.ex köper en 2,4t ångar man sig sen att man inte köpte en T5?
Om det är något man ska tänka på eller titta efter om det finns nåra "Barnsjukdommar" på dom tidiga modellerna?

Säg gärna vilken ni rekommendera och motivera gärna var för?smile

MVH// Jocke

Det beror väl på exakt vad du vill ha ut av motorn och så. Men jag tycker utan tvekan att 2,5T:n har hyfsat med klipp i sin motor. Men som sagt; det är såklart en skillnad. Men det är inte så att 2,5T:n inte klarar av att acca fort, det är bara att T5:an gör det bättre. Hade en "vanlig" 2,4 ett tag, och bara den tyckte jag uppförde sig bra när man tryckte plattan i botten.

Det typiska Volvo V70/S60 är väl det där med fjädring och bromsar, vad jag har hört. Har även råkat ut för det själv. Dessutom kan det vara värt att kolla vevhusventilationen. Visst, det ska väl inte vara överdrivet vanligt på dessa. Men jag råkade faktiskt ut för det, på min bil som jag köpte från en bilfirma (V70 2,4 2004) och som renoverades precis innan. Det var bara att lyfta ut hela motorn, tydligen! wink Sånt kan ju vara rätt skönt att slippa, förstår jag!


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
30 mars 2009
#4
Elfel, framförallt dörrar som låser upp sig själv.
Automatlådor som rasar är inte helt ovanligt, polare råkade ut för det.

Hade en steg 2 trimmad S60 2,4t innan och den går ju "som en T5" ungefär... Så köper du en 2,4t kan du alltid trimma "till T5".. Men å andra sidan, köper du en T5 kan du alltid trimma till.....njae, inte R men smile

/Mattias

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
30 mars 2009
#5
matteeee skrev:
Elfel, framförallt dörrar som låser upp sig själv.
Automatlådor som rasar är inte helt ovanligt, polare råkade ut för det.

Hade en steg 2 trimmad S60 2,4t innan och den går ju "som en T5" ungefär... Så köper du en 2,4t kan du alltid trimma "till T5".. Men å andra sidan, köper du en T5 kan du alltid trimma till.....njae, inte R men smile

Det där med automatlådorna har jag aldrig upplevt faktiskt... snarare tvärt om. Inte mer än vanligt på bilar med automatlådor i alla fall. Hade en V70 2,4 själv, och så har vi två V70 på jobbet (en 04:a och en 05:a) med automatlåda i båda. Och dom har gått så jävla problemfritt så det är otroligt. Har inte hört om några ras heller. Däremot om lite buggar, att dom slutar att fungera tillfälligt, att man inte kan byta växel o.s.v. Detta brukar dock lösas av en mjukvaruuppdatering.


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 mars 2009
#6
Här har du några trådar med 57 inlägg om just Köpråd: Volvo s60 (turbo) wink
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87089
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69772
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=25708

§2 Innan du postar (gäller forumet)
• Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.
Senast redigerat av alain (30 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

2 982 Inlägg
30 mars 2009
#7
automatlådan på min s60 2,4T växlade när den kände för, visade sig vara en krökt kolv i lådan.
reparerades för 23000:- dock pröjsade jag 6000 i självrisk på motorskadegarantin från f-bolaget.
nu har den rullat underbart perfekt ever since. är skitnöjd med mitt bilval samt kulör.
ska du satsa på en s60 så satsa mer på att få en med mycket utrustning. t.ex. taklucka etc...
trimma kan du alltid göra men eftermontering av utrustning är det dyraste laget


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
30 mars 2009
#8
Hexen, läs mitt inlägg igen så har du hört om ett ras. Det var dock inte på nån 04 eller 05a, utan på en tidig, 01a, vilket också efterfrågas i denna tråd?!

Och min kompis ras handlade inte om nån mjukvaru-uppgradering. Lådan byttes till en beg för en massa tusingar.. Och jag har hört om fler fall. Därmed inte sagt att alla rasar.

/Mattias

plattsättare!
804 Inlägg
30 mars 2009
#9
jag skulle aldrig vågat köra med en automatare i volvo om du ska trimma dom har gjort det själv fast med en 850i och den rasade 2 gr för mig!! satsa på en manuell å så fall skulle jag gjort.

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

Volvo performance for life !
183 Inlägg
30 mars 2009
#10
Övre motorfästet är en sjuka på dem! Men förövrigt har jag inte så mycket att påpeka. 16T turbon i T5orna brukar dock ha gått hårt så man ska väl se upp för långmilare me icke bytad turbo lite extra kanske, men det gäller ju de flesta bilar..

Powered by autotech.

huh?
10 427 Inlägg
30 mars 2009
#11
Stjernfelt skrev:
Övre motorfästet är en sjuka på dem!

Hur yttrar sig sjukan? Börjar glappa så det blir en massa oljud eller slår motorn i nånstans?


499 Inlägg
30 mars 2009
#12
Men snälla, en turbo tar inte slut på 15000mil direkt. Sedan kostar ju en 16T i fint skick 1000kr och bytet är ju plättlätt så det är väl ingenting att ta upp.


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
30 mars 2009
#13
Det finns många turbos som tagit slut innan 15000mil. Det beror helt på hur bilen körts och såklart även kvaliteten på just det agget. Såklart är det en grej att ta upp! En renoverad turbo till en S60 kostar INTE 1000kr, GIK Turboteknik tar ca 5000 för en renoverad BYTES-turbo, dvs dom tar ens gamla i inbyte för att renovera.

Sen kan inte alla byta själv heller, tro det eller ej..

/Mattias

81 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#14
ok.. Tack för svaren:)


4 554 Inlägg
30 mars 2009
#15
låst! använd sökfunktionen så hittar du trådar om detta

mvh


Sök