2789
Sök

Indraget körkort eller böter, prövotid och sommardäck på vinterväglag.

3 059 Inlägg
30 mars 2009
#21
larsson.m skrev:
Infon jag skrev förut kom ifrån en körkortssida, men mailade polisen och frågade dom och fick svaret.


Fråga:
Jag undrar vad det är för bötesbelopp om man har sommardäck på bilen under perioden när det är lag på vinterdäck ?
Det är många som säger att man får böter per däck på bilen, är det så ?

Svar:
Hejsan !
Bötesbeloppet är 1 200 kr och det är ett belopp oavsett hur många däck som felar.

Håkan Eriksson
Trafikenheten
polismyndigheten.varmland@polisen.se

Hmm, får man inte ha sommardäck på bilen och köra i t.ex. december månad om det inte råder vinterväglag?
Tänkte på ovanstående fråga.. kanske lite missvisande för den skulle då innehållt "när det råder vinterväglag" och "under perioden när det är lag på vinterdäck".. Perioden är ju ganska lång och det är ingen större mening att köra vinterdäck om det inte är vinterväglag vilket vi sällan har här nere.


28 Inlägg
30 mars 2009
#22
Nej, man får inte köra med sommardäck under tiden 1dec -31mars oavsett om det råder vinterväglag eller inte. Och det är ju så enkelt att folk som anser att det inte är halt så ofta här nere i söder helt plötsligt upptäcker att oj, det råkade visst vara halt idag... och då är det försent. så därför har dom lagstadgat att vinterdäck ska ligga på den tiden.

så enkelt är det..


194 Inlägg
30 mars 2009
#23
Man får ha sommardäck om inte vinterväglag råder, men däremot om det är vinterväglag under tiden 1 dec - 31 mars så MÅSTE man ha vinterdäck.

1 174 Inlägg
30 mars 2009
#24
Saxat direkt från transportstyrelsens sida...

Vinterdäck
Krav på vinterdäck 1 december-31 mars
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter gäller kravet även denna.

*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II.

Undantag
Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: 

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
Om fordonet är registrerat i utlandet.
Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet.
Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
Mönsterdjup 3 mm
Vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbilar, lätta lastbilar och bussar med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av dessa fordon. 
 
Tillåtet med dubbdäck 1 oktober-30 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha det vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

Vad är vinterdäck?
Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara:
särskilt framtagna för vinterkörning och 
märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow.
OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.

Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.

Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det är kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.

Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. 

Bästa däcken bak
För att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar bör de däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet vara monterade bak på fordonet. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar. 

Lagring av däck
Däck ska förvaras svalt, torrt och mörkt. 

Tunga fordon
Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck men Transportstyrelsen rekommenderar ändå att vinterdäck används vid vinterväglag. Länkar
Externa länkar:
Broschyr: Bra att veta om vinterdäck
STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization)
Däckbranchens informationsråd
Sidan ändrad: 19 december 2008, 15:42
Senast redigerat av -Blomman- (30 mars 2009)

"If you're in control, you're not going fast enough"

3 059 Inlägg
30 mars 2009
#25
Med andra ord får man köra med sommardäck OM det inte råder vinterväglag.

"krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag."

Ja då mindes jag rätt ändå ja..


28 Inlägg
30 mars 2009
#26
Jo, men problemet är ju att det finns en liten detalj i texten som postades ovan.

Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan

det räcker alltså med minsta lilla frost på kanten av vägrenen för att man ska åka dit, och det är längs vägens sträckning oxå.
annars är det ju helt rätt, att det är när vinterväglag råder. men det är fortfarande sjukt luddigt..


249 Inlägg
30 mars 2009
#27
Jag slängde på sommardäcken idag, känns inte som att polisen tittar på däcken har aldrig varit med om det.

Avstängd
233 Inlägg
31 mars 2009
#28
b-qvist skrev:
Nej, man får inte köra med sommardäck under tiden 1dec -31mars oavsett om det råder vinterväglag eller inte. Och det är ju så enkelt att folk som anser att det inte är halt så ofta här nere i söder helt plötsligt upptäcker att oj, det råkade visst vara halt idag... och då är det försent. så därför har dom lagstadgat att vinterdäck ska ligga på den tiden.

så enkelt är det..

herregud.. sluta gissa och kolla upp fakta innan du skriver.

Blå saab 9-3 turba

4 005 Inlägg
31 mars 2009
#29
Niick skrev:
b-qvist skrev:
Nej, man får inte köra med sommardäck under tiden 1dec -31mars oavsett om det råder vinterväglag eller inte. Och det är ju så enkelt att folk som anser att det inte är halt så ofta här nere i söder helt plötsligt upptäcker att oj, det råkade visst vara halt idag... och då är det försent. så därför har dom lagstadgat att vinterdäck ska ligga på den tiden.

så enkelt är det..

herregud.. sluta gissa och kolla upp fakta innan du skriver.

Instämmer.

§5 Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet.

Denna regel lärde yrkestrafikskolan jag gick på (lastbil+buss) ut att man alltid kan hävda när man blir stoppad om man har sommardäck eller vinterdäck i fel period. Har inte testat än men ska göra det om jag blir stoppad.


3 259 Inlägg
31 mars 2009
#30
Dom poliser jag personligen har frågat(kommer i kontakt med dom genom mitt arbete) säger att är det under 5 plusgrader så ger dom böter.. Kan inte annat än hålla med då ett sommardäcks gummiblandning inte är gjord för så låga temperaturer och funkar långt ifrån så som det ska!

Sen är det ju så att är det 10 plusgrader i solen så kan det mycket väl vara frost på vägbanan vid ett skuggigt skogsparti.. "man får ju tänka sig för om man åker med sommardäck" tycker vissa.. Ja om du ska veja undan för nåt annat klantarsel då? Vet inte riktigt om det är värt att riskera sitt eget o andras liv för att få köra med sommardäcken 2-3 extra veckor om året... Det är en sån enkel sak och troligen bland dom billigaste livförsäkringarna man har så varför snåla på vinterdäcken?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

124 Inlägg
31 mars 2009
#31
Sen är ju klimatet lite annorlunda i Sundsvall respektive Landskrona!



Sök