2810
Sök

Kokar efter 10 min på tomgång, Mondeo Mk3 2001

10 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#1
I dag stod min Ford Mondeo mk3 2001 på tomgång 10-15 min och när jag skulle stänga av bilen så tyckte jag det lät lite konstigt från motorn, jag öppnade motorhuven och såg att det bubblade i expansionskärlet och det kom ut vatten och vattenånga från locket, antar att den kokade. Temperaturmätaren i bilen visade normal temperatur.
När jag stängt av bilen så har det försvunnit så mycket vatten att expansionskärlet är tomt.

Jag har tidigare märkt att det läckt lite vatten från expansionskärlet (det har varit blött under) men inte lyckats lokalisera läckan, har dock tänkt att det kommer från en av slangklämmorna och det har varit en mycket litet läckage, har bara fyllt några dl vatten en gång i höstas.

Tips på vad som är fel / felsökning?

1 135 Inlägg
för 14 timmar sedan
#2
Hur kallt är det där du bor? Om det varit minusgrader och glykolhalten i kylarvattnet är för låg så fryser det... Och om vattnet inte kan cirkulera kommer det koka ganska snabbt.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 255 Inlägg
för 13 timmar sedan
#3
Steff240 skrev:
Hur kallt är det där du bor? Om det varit minusgrader och glykolhalten i kylarvattnet är för låg så fryser det... Och om vattnet inte kan cirkulera kommer det koka ganska snabbt.

Jaa, så kan det vara för en del fyller bara vatten under sommaren och tänker fylla i glykol när vintern kommer men glömmer det. Glykolen är ju inte bara för att det inte ska frysa utan rostskyddar också. Eller så kan det vara en termostat som inte öppnar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#4
Steff240 skrev:
Hur kallt är det där du bor? Om det varit minusgrader och glykolhalten i kylarvattnet är för låg så fryser det... Och om vattnet inte kan cirkulera kommer det koka ganska snabbt.

Det har varit plusgrader de senaste dagarna och jag är ganska säker på att glykolhalten är ok, jag har bara fyllt på med glykol+vatten, aldrig rent vatten, och bilen har varit med om -20 gradiga nätter i min ägo. Jag har dock inte kollat glykolhalten med en mätare så det kanske jag borde göra.

Eftersom det läckt lite vatten någonstans i närheten av expansionskärlet så tog jag bort det och kollade efter en spricka. Jag tänkte att om det finns en spricka i kärlet så kanske den blivit större sista veckan så att vattnet minskat för mycket tills det började koka i dag.
Jag hittar två små sprickor på undersidan av kärlet, men det läcker inte vatten från dem om jag fyller det med vatten nu (utan tryck). Så jag antar att problemet är något annat.

Jag ska se om jag kan plocka bort termostaten i morgon och kolla om den fungerar.

Diagnostekniker
2 755 Inlägg
för 12 timmar sedan
#5
Har du sprickor i expansionskärlet så kanske du inte kan bygga tryck i kylsystemet.
En 50/50-blandning av glykol och vatten höjer bara koktempen till ~106°, men med 1kg övertryck så höjs den till ~125°.

Vad mätaren visar är egentligen inte speciellt relevant då dessa väldigt sällan stämmer, utan allt mellan kallt och rött är att betraktas som normalt.

Kan även vara så enkelt att din kylfläkt ej fungerar, och bilen kokar därför när du står still.
Senast redigerat av Jesper328 (för 12 timmar sedan)

Up the RA

10 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Har du sprickor i expansionskärlet så kanske du inte kan bygga tryck i kylsystemet.
En 50/50-blandning av glykol och vatten höjer bara koktempen till ~106°, men med 1kg övertryck så höjs den till ~125°.

Vad mätaren visar är egentligen inte speciellt relevant då dessa väldigt sällan stämmer, utan allt mellan kallt och rött är att betraktas som normalt.

Kan även vara så enkelt att din kylfläkt ej fungerar, och bilen kokar därför när du står still.

Tack! Jag ska kolla kylfläkten i morgon.

Finns det något sätt jag kan se om problemet är sprickorna i expansionskärlet, annat än att skaffa ett nytt?

Jag läser min verkstadshandbok och försöker komma fram till enklaste felsökningen... att pocka bort termostaten (för att testa den i kokande vatten) verkar jobbigt. Så min idé för i morgon är: 1 sätt tillbaka gamla exp.kärlet, 2. fyll på med vatten & glykol, 3. starta bilen o kolla om alla slangar är hårda eller om någon är mjuk (vilket skulle tyda på luft i systemet), 4. kolla om kylarens övre slang blir varm (om inte kan termostaten fastnat i stängt läge). 5. Kolla så att kylfläkten startar.
Om inte det ger något så blir det att plocka bort termostaten o testa den i kokande vatten.

Någon som har något annat förslag till felsökning?

* Voff voff *
10 640 Inlägg
för 8 timmar sedan
#7
Ofta sitter det en form av övertrycksventil i locket. Den kan gå sönder, då läcker det den vägen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 316 Inlägg
för 6 timmar sedan
#8
Vattenpumpen börjar läcka när dom blir slita i lagren, kan även vara så att impeller i vattenpumpen är trasig.
Men kolla om den verkligen kokar så den inte har kompression rakt ut i kylsystemet? =blåst topplockspackning/skev topp.
Vet av egen erfarenhet att dom tål inte att koka domdär

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.


Sök