Vill dela med mig av detta tips på hur du enkelt (och billigt) kan få lite mer fart på din "trötta" diesel!
Du behöver följande
• En potentiometer/ställbart motstånd (0-1000 ohm). ex. http://www.kjell.com/?item=90310&pa … ,285000000
• Lite kabel samt kabelskor
• Gärna en strömbrytare. ex. http://www.kjell.com/?item=36117&pa … ,261000000
Utförande
Bild på motorutrymmet i min Audi 80 TDI -93.
Lokalisera dieselpumpen och dess kabelstam, följ kabelstammen till kontaktstycket (inringat i rött). Kan variera på olika motorer vart exakt kontaktstycket sitter, men det är bara att följa kabelstammen tills kontaktstycket dyker upp.
Tryck in spärren i kontaktstycket och dela kontakterna. Som en lite bonus bara, området där det är gult inringat finns det en nippel på insuget som fungerar kanon som vacum till t.ex laddtrycksmätare.
Bättre bild på själva kontaktstycket. Det är även här man kopplar in adaptern till t.ex en KCR-box.
Så här ser kontakten ut när den är isärkopplad från kontaktstycket. Kontakten har 8-pins och dom du ska använda dig är pin 2 & 3. Skala två vanliga kablar (ca. 5-6cm gods framme) och för in dom i pin 2 & 3, en i varje. Ta eltejp eller likande och tejpa fast kablarna runt själva kontakten för att förhindra att dom lossnar från anslutningarna. Var noga med att forma godset efter kontaktens väggar innan du kopplar ihop kontakterna igen. När detta är gjort är det bara att koppla ihop kontakterna igen.
Koppla sedan kablarna till potentiometern, gärna ihop med en strömbrytare så du enkelt kan stänga av och på "trimmet". Jag har gjort det så "lyxigt" så jag har kablarna indragna till kupén så jag kan ställa dieselmängden samt av och på där ifrån.
Test av systemet/felsökning
Du kan nu testa om du har kopplat rätt genom att stänga av strömbrytaren och vrid potentiometern till 0 ohm. Starta bilen. Slår du på strömbrytaren nu så Ska bilen dö pga överskott av diesel, händer inget så stäng av strömbrytaren och bilen och kontrollera inkopplingarna du gjort. Det som händer om potentiometern skulle vara på 0 ohm är att bilen helt enkelt dör/inte startar då den rent av dränks i diesel.
Hur du ställer in "trimmet"
När allt är rätt inkopplat och innan du vrider om nyckeln så var noga med att strömbrytaren står på läge noll/Av samt att potentiometern är "nollställd", alltså står på max ohm. (I detta fall 1000 ohm). Ju lägre ohmantalet är desto mer diesel får motorn.
Nu kan du starta bilen. Slå på strömbrytaren med potentiometern på max (1000 ohm). Vrid sakta Ner motståndet. Vid ca. 300-800 ohm (beroende på bil) kommer du märka att motorn går ojämt på tomgången men detta är precis som det ska vara. Ojämnheterna beror på att pumpen skickar på mer diesel till motorn som gör att luft/diesel-blandningen blir ojämn och då uppstår den ojämna tomgången. Fortsätt vrid Ner motståndet enda tills motorn dör. Vrid tillbaka, alltså Upp motståndet lite och starta bilen igen. Startar inte bilen så vrid Upp motståndet yttligare lite till. Du har nu nått strax över brytpunkten då motorn dör pga för mycket diesel och det är vid detta område vi ska nöja oss med. Nu när du har ställt in rätt ohm behöver du inte vrida på potentiometern mer, utan enbart använda strömbrytaren när du vill stänga av och på "trimmet". Mycket enkelt!
Resultatet
Backa ut ur garaget eller vart du nu är och meckar och ta en testtur. För att märka skillnad (det kommer du att göra endå), ha strömbrytaren på noll och kör en 0-100 repa sedan slår du på strömbrytaren och kör en till 0-100 repa. Man märker en grym skillnad! Bilen kommer självklart att svartryka efter detta. Hur mycket beror på hur mycket extra diesel motorn får.
Kostnad
Utgår vi från sakerna från Kjell & Co som jag nämnde längst upp blir kostnaden enbart 54 kr. Saknar du kabelskor, kabel, verktyg osv så blir summan högre men den blir iaf billigare än att köpa en trimbox från en "riktig" firma.
Mitt resultat och uppfattning
Min 0-100 tid kapades från dryga 16,5 sek till 10 sek med enbart detta installerat. Jag har i efterhand gjort ytterligare modifikationer så som 2,5" avgas utan ljuddämpare efter katalysatorn, öppet filter och ökat laddtrycket till 1,5 kg. Nu är min 0-100 tid nere på ca. 8,5-9 sek och med ett grymt vrid! Skulle tippa på att jag har runt 130hk/350nm (org. 89hk/189nm) med mina specifikationer då en KCR-box ger ca 120hk/270nm.
Ert resultat samt tankar/frågor
Ja, hur gick det för Er om ni testade detta? Har ni frågor ang. detta? Lämna gärna en kommentar
MVH
Johan
Du behöver följande
• En potentiometer/ställbart motstånd (0-1000 ohm). ex. http://www.kjell.com/?item=90310&pa … ,285000000
• Lite kabel samt kabelskor
• Gärna en strömbrytare. ex. http://www.kjell.com/?item=36117&pa … ,261000000
Utförande
Bild på motorutrymmet i min Audi 80 TDI -93.
Lokalisera dieselpumpen och dess kabelstam, följ kabelstammen till kontaktstycket (inringat i rött). Kan variera på olika motorer vart exakt kontaktstycket sitter, men det är bara att följa kabelstammen tills kontaktstycket dyker upp.
Tryck in spärren i kontaktstycket och dela kontakterna. Som en lite bonus bara, området där det är gult inringat finns det en nippel på insuget som fungerar kanon som vacum till t.ex laddtrycksmätare.
Bättre bild på själva kontaktstycket. Det är även här man kopplar in adaptern till t.ex en KCR-box.
Så här ser kontakten ut när den är isärkopplad från kontaktstycket. Kontakten har 8-pins och dom du ska använda dig är pin 2 & 3. Skala två vanliga kablar (ca. 5-6cm gods framme) och för in dom i pin 2 & 3, en i varje. Ta eltejp eller likande och tejpa fast kablarna runt själva kontakten för att förhindra att dom lossnar från anslutningarna. Var noga med att forma godset efter kontaktens väggar innan du kopplar ihop kontakterna igen. När detta är gjort är det bara att koppla ihop kontakterna igen.
Koppla sedan kablarna till potentiometern, gärna ihop med en strömbrytare så du enkelt kan stänga av och på "trimmet". Jag har gjort det så "lyxigt" så jag har kablarna indragna till kupén så jag kan ställa dieselmängden samt av och på där ifrån.
Test av systemet/felsökning
Du kan nu testa om du har kopplat rätt genom att stänga av strömbrytaren och vrid potentiometern till 0 ohm. Starta bilen. Slår du på strömbrytaren nu så Ska bilen dö pga överskott av diesel, händer inget så stäng av strömbrytaren och bilen och kontrollera inkopplingarna du gjort. Det som händer om potentiometern skulle vara på 0 ohm är att bilen helt enkelt dör/inte startar då den rent av dränks i diesel.
Hur du ställer in "trimmet"
När allt är rätt inkopplat och innan du vrider om nyckeln så var noga med att strömbrytaren står på läge noll/Av samt att potentiometern är "nollställd", alltså står på max ohm. (I detta fall 1000 ohm). Ju lägre ohmantalet är desto mer diesel får motorn.
Nu kan du starta bilen. Slå på strömbrytaren med potentiometern på max (1000 ohm). Vrid sakta Ner motståndet. Vid ca. 300-800 ohm (beroende på bil) kommer du märka att motorn går ojämt på tomgången men detta är precis som det ska vara. Ojämnheterna beror på att pumpen skickar på mer diesel till motorn som gör att luft/diesel-blandningen blir ojämn och då uppstår den ojämna tomgången. Fortsätt vrid Ner motståndet enda tills motorn dör. Vrid tillbaka, alltså Upp motståndet lite och starta bilen igen. Startar inte bilen så vrid Upp motståndet yttligare lite till. Du har nu nått strax över brytpunkten då motorn dör pga för mycket diesel och det är vid detta område vi ska nöja oss med. Nu när du har ställt in rätt ohm behöver du inte vrida på potentiometern mer, utan enbart använda strömbrytaren när du vill stänga av och på "trimmet". Mycket enkelt!
Resultatet
Backa ut ur garaget eller vart du nu är och meckar och ta en testtur. För att märka skillnad (det kommer du att göra endå), ha strömbrytaren på noll och kör en 0-100 repa sedan slår du på strömbrytaren och kör en till 0-100 repa. Man märker en grym skillnad! Bilen kommer självklart att svartryka efter detta. Hur mycket beror på hur mycket extra diesel motorn får.
Kostnad
Utgår vi från sakerna från Kjell & Co som jag nämnde längst upp blir kostnaden enbart 54 kr. Saknar du kabelskor, kabel, verktyg osv så blir summan högre men den blir iaf billigare än att köpa en trimbox från en "riktig" firma.
Mitt resultat och uppfattning
Min 0-100 tid kapades från dryga 16,5 sek till 10 sek med enbart detta installerat. Jag har i efterhand gjort ytterligare modifikationer så som 2,5" avgas utan ljuddämpare efter katalysatorn, öppet filter och ökat laddtrycket till 1,5 kg. Nu är min 0-100 tid nere på ca. 8,5-9 sek och med ett grymt vrid! Skulle tippa på att jag har runt 130hk/350nm (org. 89hk/189nm) med mina specifikationer då en KCR-box ger ca 120hk/270nm.
Ert resultat samt tankar/frågor
Ja, hur gick det för Er om ni testade detta? Har ni frågor ang. detta? Lämna gärna en kommentar
MVH
Johan
Senast redigerat av Westergren (23 december 2010)