2353
Sök

Hur kan jag få ett 380 V uttag i huset?

26 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Har en kompressor stående som behöver 380V, vet dock inte om jag har något sådant uttag hemma. Spisen går t.ex. på 230 V såg jag.
Jag har 3-fas i hemmet.
Finns det något sätt att koppla in denna kompressor? Kan en elektriker skapa ett 380v uttag? Vad kostar det? Eller finns det någon annan lösning?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
30 mars 2009
Leta runt lite å ser att det ska gå att skapa 380 volts uttag med 3 fas, dock vet jag ej om du är tillåten att pilla med det själv.

Kan den här sidan hjälpa dig kanske att förstå om du vill pröva själv? http://fyrskeppsvagen.com/tips/elcolors/index.html
Senast redigerat av Mortalis (30 mars 2009)

1 915 Inlägg
30 mars 2009
Har du inget 380v uttag(3-fas) nu så ring en elektriker och säg till han att koppla in ett i proppskåpet.
kostnaden för inkoppling är olika beroende på vilken elektriker man anlitar, så kolla gulasidorna och ring runt och kolla priser.

Är omöjligt för oss på ett forum att kunna säga vad det kostar för just dig

Edit:
Hmmz.. läste ditt inlägg igen.
Du vet inte om du har nåt 380v uttag, men du har 3fas uttag ?

3fas = 380v...
Vad du än gör, försök inte koppla nåt själv, det verkar som du inte har så stor koll på elen smile
Senast redigerat av larsson.m (30 mars 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
30 mars 2009
Ring och prata med en elektriker.

Du får INTE koppla in det själv så länge du inte har licens för det.

/Påsen

PÅSEN RACING

Supraman
2 300 Inlägg
30 mars 2009
Brukar finnas ett vid proppskåpet i huset.
Om du har ett fristående hus på landet brukar huvudsäkringarna sitta utanför huset någonstans på tomten.
Typ på en stolpe el på husväggen.
brukar finnas på dessa ställen nära huvudsäkringarna.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

3 059 Inlägg
30 mars 2009
Stefan >> * - Nä, det "brukar" inte sitta 380 uttag på hus vid proppskåpet.. Varför skulle det göra det? Såfall någon tidigare ägare som fått det inkopllat.

Topic >> *3 fas har nog alla i sina hem.. Det går 3 faser från huvuskåpet vid tomtgräns in i ditt huvudproppskåp där det sedan delas upp i olika grupper. 380 får du genom 3 faser på vardera 220volt. Du ska ha minst 16 Amp säkringar till det (måste inte men det kommer inte hålla med 10 Amp).
För att förklara enkelt så tar du ström från 3 stycken säkringar i skåpet.. en kabel från varje säkring och en från jord och en från nolla och kopplar detta i din 380 handske. Vips så har du ett 380 uttag.

Detta är starkström och det får man INTE skruva med själva oavsett om man har kunskap. Får endast utföras av behörig elektriker.
Senast redigerat av Smajly (30 mars 2009)

5 Inlägg
10 maj 2009
När vi ändå är på det petiga humöret.

Det är inte 380 eller 220. Det är numera (lr sedan rätt länge) 230/400v.

..och NEJ, NEJ IGEN. Du får inte göra ett jota själv. Men om du mot all förmodan gör det ändå, det ska vara 2,5 kvadrats area på kabeln (16A).

Anta att du ska kabla iväg från punkt A dit du nu ska, EKLK 5x2,5 är att föredra.

"Du får INTE koppla in det själv så länge du inte har licens för det."

Alla elektriker skall ha BB1/BB2 samt certifikat från ECY, detta får man efter gymansiet och 1600 lärlingstimmar. Men det är i stort sett bara branschkrav. Det är en gigantisk skillnad på "Certificerad" och "behörig".

Med BB1/BB2 är det okey att utöka en befintlig grupp t.ex, ansluta fasta maskiner osv. Men detta 3-fas uttag skall läggas in i centralen, där är det stopp i rutan. Då krävs en behörig elektriker.

Detta gäller då om man är paragrafryttare. Nog vet jag att elektriker som jobbat x år med BB1/BB2 utför arbetet helt korrekt.

Har vi rätt ut det också, lite snabbt och väldigt skummigt. Kan skriva flera A4 om vad som nu gäller, men det va väl inte de tråden handlade om smile

/Behörig (ABL)
Senast redigerat av magican (10 maj 2009)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
10 maj 2009
Nu vet vi lagarna, men för att svara enkelt på frågan:

Ja, du kan få ett 400uttag. Ring en elektriker så borde de ordna det på en timma.

68 Inlägg
10 maj 2009
Smajly skrev:
Stefan >> * - Nä, det "brukar" inte sitta 380 uttag på hus vid proppskåpet.. Varför skulle det göra det? Såfall någon tidigare ägare som fått det inkopllat.

Topic >> *3 fas har nog alla i sina hem.. Det går 3 faser från huvuskåpet vid tomtgräns in i ditt huvudproppskåp där det sedan delas upp i olika grupper. 380 får du genom 3 faser på vardera 220volt. Du ska ha minst 16 Amp säkringar till det (måste inte men det kommer inte hålla med 10 Amp).
För att förklara enkelt så tar du ström från 3 stycken säkringar i skåpet.. en kabel från varje säkring och en från jord och en från nolla och kopplar detta i din 380 handske. Vips så har du ett 380 uttag.

Detta är starkström och det får man INTE skruva med själva oavsett om man har kunskap. Får endast utföras av behörig elektriker.

Du behöver inte 3 faser för att få ut 400V räcker gott med 2 st
Senast redigerat av Waylost (10 maj 2009)

"Fuck no, not today, thank you kindly."
Livet utan turbo suger

274 Inlägg
10 maj 2009
Waylost skrev:

Förklara gärna hur du menar?

Edit: Du menar : Två faser + PEN-ledare [gemensam jord/nolla]?
Senast redigerat av Bossni (10 maj 2009)

1 814 Inlägg
10 maj 2009
Transformator?

(du bör nog ringa elektriker tror jag)

406 Inlägg
11 maj 2009
expect1991 skrev:
Transformator?

(du bör nog ringa elektriker tror jag)

Ja det är nig det billigaste:P Du kan ju dra 3fas själv. Om du bor på landet så är det inte olagligt att dra el själv men du har då inga försäkringar. Så skadas någon eller huset brinerner så får du själv stå för det. Men ring en elektriker men dom tar väll 400/tim har jag för mig. Jag gav 400/tom då jag drog 3fas. Gick på samanlagt 2000kr i bara arbete och sedan kommer ju allt material till. Så räkna med ca 4-5000kr för en dragning. Vissa elektriker tar priset efter meter. Meter är kanske biligast då du inte betalar per timme:P Sedan spelar ju flera saker som följande.

Finns det platts för 3fas i proppskåpet utan att byta.
Hur gammalt är huset.
Klarar ditt hus av att leverera strömen. Vissa klarar ej av att göra det fasst dom har 3fas. Min grane klarar ej det utan där slås strömen av pga överbelastning om han inte släcker ner halva huset.
Ska kabeln gå från ett hus till ett garag? Då kabeln måste grävasner och även markeras på ritningarna över huset
Ne så det är en hel del att tänka på. Så anlita en elektriker och fråga.
Sedan kan man ju ta bort några pungter beroende på vart man bor. Ifall man bor på landet eller i en tätort.

MvH Glenn Wiberg

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
11 maj 2009
Jag tycker helt klart att du ska anlita en elektriker, först bör du nog kolla upp att du har lediga anslutningar i centralen. Har du inte det kommer du nog behöva utöka centralen eftersom att kompressorn drar en del..(detta får du inte heller göra själv)
Ett tips för att komma undan billigt är att dra och skruva upp kabel och uttag själv om dom du anlitar går med på det men du får inte koppla kabeln själv. Och se till att skaffa ett godkänt uttag samt godkänd kabel ta godkända vägar med kabeln osv.

Jag har aldrig hört att dom på landet får hålla på med elen själva? Tycker det låter väldigt konstigt om dom skulle få det... Det kanske fuskas mer på landet men jag tror inte på att det är lagligt.

Och han som skrev att det räcker med 2st menar att mellan fas och fas är det 400V mellan fas och nolla är det 230V Trådskaparens Kompressor behöver 3st faser, 1nolla och en jord för att den ska bli lite säkrare.

Känner du dig minsta fundersam så låt en elfirma göra allt jobb.

Supraman
2 300 Inlägg
11 maj 2009
Smajly skrev:

Ja det e jäkligt konstigt då dom flesta hus jag vart i har ett i eller utanför huset.
alla husen i grannskapet har de.

du kan göra kabeldragningen och uppmontering på en vägg själv.
det e bara inkopplingen du behöver elektriker till

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 915 Inlägg
11 maj 2009
Dagens skämt ?
Det är samma regler som gäller för alla oavsett om de bor på landet eller centralt.

DJeXCute skrev:
Ja det är nig det billigaste:P Du kan ju dra 3fas själv. Om du bor på landet så är det inte olagligt att dra el själv men du har då inga försäkringar. Så skadas någon eller huset brinerner så får du själv stå för det. Men ring en elektriker men dom tar väll 400/tim har jag för mig. Jag gav 400/tom då jag drog 3fas. Gick på samanlagt 2000kr i bara arbete och sedan kommer ju allt material till. Så räkna med ca 4-5000kr för en dragning. Vissa elektriker tar priset efter meter. Meter är kanske biligast då du inte betalar per timme:P Sedan spelar ju flera saker som följande.

Finns det platts för 3fas i proppskåpet utan att byta.
Hur gammalt är huset.
Klarar ditt hus av att leverera strömen. Vissa klarar ej av att göra det fasst dom har 3fas. Min grane klarar ej det utan där slås strömen av pga överbelastning om han inte släcker ner halva huset.
Ska kabeln gå från ett hus till ett garag? Då kabeln måste grävasner och även markeras på ritningarna över huset
Ne så det är en hel del att tänka på. Så anlita en elektriker och fråga.
Sedan kan man ju ta bort några pungter beroende på vart man bor. Ifall man bor på landet eller i en tätort.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

vinnarskalle!
907 Inlägg
11 maj 2009
Stefan Varberg skrev:
du kan göra kabeldragningen och uppmontering på en vägg själv.
det e bara inkopplingen du behöver elektriker till

Japp det stämmer, det kan även jag intyga smile
Senast redigerat av Casy (11 maj 2009)

214 Inlägg
12 maj 2009
Waylost skrev:

En kompressor har tendens att inte vilja gå på 2 faser, utan den vill ha 3 faser. roll

F.Ö Låt en elektriker göra jobbet åt dig, då det verkar som du inte riktigt kan elen, det är säkrare för dig.
Senast redigerat av Nobrando (12 maj 2009)

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
12 maj 2009
Ring bara en elektriker, tar ingen tid alls att koppla ett sådant uttag.

/Elektriker lärlig

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

68 Inlägg
12 maj 2009
Nobrando skrev:
Waylost skrev:

En kompressor har tendens att inte vilja gå på 2 faser, utan den vill ha 3 faser. roll

F.Ö Låt en elektriker göra jobbet åt dig, då det verkar som du inte riktigt kan elen, det är säkrare för dig.

Nej de har jag inte sagt heller, Men du behöver bara 2 faser för att få ut 400V. Allt jag sagt.

Men för TS så ska du nog ringa en elektriker, Om du inte är absolut helt 110% och vågar göra de med tanke på försäkringar osv. Inget jag rekomendrar men det är ju upp till dig.

Som andra sagt gör ordning allt kablage och sätt upp uttaget och låt en behörig elektriker koppla in det
Senast redigerat av Waylost (12 maj 2009)

Livet utan turbo suger

68 Inlägg
12 maj 2009
Bossni skrev:
Waylost skrev:

Förklara gärna hur du menar?

Edit: Du menar : Två faser + PEN-ledare [gemensam jord/nolla]?

Nej, du har 400V mellan 2 faser.

Elelement som kräver 400v har endast 2 faser och jord. Behövs ingen nolla där
Senast redigerat av Waylost (12 maj 2009)

Livet utan turbo suger

Sök