3302
Sök

Joisak's Skitbil! e30 318is | Fet Update 11/4

58 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#21
Rquired skrev:
Fin bil och helt rätt med clean styling än vräkiga plastspoilers, men akta dig för att kalla 318is för skrälle wink smile

Tack Tack! aa ja känner så med. hahaha aa de kanske blir skottpengar på mej wink

58 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#22
Jahopp, har haft påsklov från skolan nu och har hållt på med bilen i princip varje dag, drog på rostätare på ytrosten som fanns i golvet och sedan målades det med vit färg och sen har vi lagt i all inredning igen. så det är klart, men igår när vi åkte så gick kabeln av till diskanten i högerdörren, vi var ju inte så smarta och kabeln låg precis vid kuggen till fönsterveven och den greppade tag och drog av kabeln, men men det löser jag nog i helgen. annars har vi på lovet tonat mina bakblinkers röda och lagt igen hålet för antennen i bak. känns som vi gjort massa mer men det är mest småpill :p


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/631760_mmmk00.jpg
röda blinkers

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/631761_uqazpx.jpg
hålet till antennen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/631762_n49ed2.jpg
här har jag svetsat igen hålet och spacklat det jämnt, men inte helt klart. orkade inte lägga jätte mycket tid på det utan det tar jag när jag lackar hela bilen så det är inte riktigt hundra.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/631763_icmj3x.jpg
sen lite zinkprimer på det med.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/631764_j6jzoh.jpg
den nya antennen som ska fästas i bakrutan

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/631766_lbt9ho.jpg
nåt såhär ska antennen fästas. syns inte lika mycket utifrån iallafall.

Vi mekar i min farsas verkstad och de har en stor lada där de förvarar massa gamla grejer, och där i stod en gammal trehjulig moped som min storebror körde på när han var liten. så vi drog ur den och tänkte att vi skulle försöka få igång den, och då bytte vi tändstift, fyllde på bensin och rengjorde förgasaren och sen gick den igång! gissa om vi blev chockade! :p det är tydligen min morsas farfars gamla moppe.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/631767_w8yynz.jpg
här är en bild på den :p

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/631768_hwho9v.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/631769_xh0a1w.jpg
här är då motorn, tydligen någon saxonette.

Det var allt för denna gång! mer kommer troligtvis till helgen.
Ciao

25 Inlägg
20 april 2009
#23
värsting moppen ju tongue i helgen blir det slipa rost då ? hehe

58 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#24
ludde1 skrev:
värsting moppen ju tongue i helgen blir det slipa rost då ? hehe

eventuellt wink om vi inte tar lite

25 Inlägg
20 april 2009
#25
Joisak skrev:
ludde1 skrev:
värsting moppen ju tongue i helgen blir det slipa rost då ? hehe

eventuellt wink om vi inte tar lite

haha jo wink

58 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#26
Tjenare gott folk, har inte varit så aktiv då jag tappade glöden men den är på väg tillbaka känner jag nu!
I helgen mekade ja inte så mycket, fixade avgasröret som gick av igen. Denna gången precis innan första ljuddämparen, första gången det gick av var det efter första ljuddämparen. Det är ordnat nu iallafall.
Tänkte börja slipa lite lätt på rosten som är kvar imorn och i helgen ska ja nog hålla på rätt mycket och fixa rosten. Ska försöka få tag på färg och kanske titta efter nåt ställe som jag kan vara och lacka på. Kan ju vara värt ett försök o testa själv, blir det dåligt är det ju bara att göra om.

Och sen undrar jag om någon vet vad alpinvit 2 kostar litern?

Mvh

93 Inlägg
27 april 2009
#27
Ser bra ut! jobbigt med rosten bara.. Du har inte lust och skicka ett pm o berätta vart du har köpt antennen? big_smile
//

58 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#28
kolvringen_ skrev:
Ser bra ut! jobbigt med rosten bara.. Du har inte lust och skicka ett pm o berätta vart du har köpt antennen? big_smile
//

Tackar tackar! Jo de tar sin tid... det är gjort wink

Försöker iaf
1 998 Inlägg
29 april 2009
#29
Ser bra ut. Bara en negativ grej. Finns diskanthållare på bmw. Sitter vid spegeln å blir cleant å snyggt.

Kolla mitt projekt så ser du wink

Lacken brukar gå på ca 350-500kr litern. Å ska du lacka hela bilen går de väl åt ca 2-3 liter bveroende på hur den täcker och om du ska ha klarlack eller inte. Beror ju somsagt på vilken typ av färg du får tag i

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

58 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#30
Boostrider skrev:
Ser bra ut. Bara en negativ grej. Finns diskanthållare på bmw. Sitter vid spegeln å blir cleant å snyggt.

Kolla mitt projekt så ser du wink

Lacken brukar gå på ca 350-500kr litern. Å ska du lacka hela bilen går de väl åt ca 2-3 liter bveroende på hur den täcker och om du ska ha klarlack eller inte. Beror ju somsagt på vilken typ av färg du får tag i

Okej, jo det vart inte bra så jag gjorde, vart köper man dom och vad kostar de då?

Okej tack. ska försöka kolla vidare på det smile

Försöker iaf
1 998 Inlägg
29 april 2009
#31
De finns att köpa på just bmw wink Vet inte vad de kostar men kan inte tänka mig mer än en hundring styck. Delarna till e30 är ju knappast dyra...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

58 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#32
Boostrider skrev:
De finns att köpa på just bmw wink Vet inte vad de kostar men kan inte tänka mig mer än en hundring styck. Delarna till e30 är ju knappast dyra...

Okay får köpa såna då smile nej haha det är de faktiskt inte :p

58 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#33
Tjenare, bilen började gnissla igen och sen har det vibrerat lite under bilen. Kollade upp det så vi vred på avgasröret lite så det är borta smile sedan misstänkte jag att det var handbromsbackarna som lossnat och börjat gnissla igen. Och det var det, denna gången på vänstersidan.. precis samma som högersidan då hålen i bromsskölden var sönderrostade så att skruvarna man spänner mot skölden lossnar. löste det genom att fixa två små plåtar med hål i och la det på baksidan så funkade det perfekt smile Sedan var jag ute och lekte lite häromdan, jag o två till. Vi åkte i en grusgrop o lekte som fan o sedan fortsatte vi lite när vi åkte ut på vägen igen men sen så låste sig bakaxeln? Det slog som fan när jag svängde. Betyder det att diffen har gjort sitt? Men den släppte sen när vi kom hem igen så nu går det som vanligt. Samma dag åkte jag i diket haha när vi kom lite fort och slängde upp den på nån lustig asfalt när det var blött. Och sedan när vi hade lekt klart så åkte vi och tvättade bilen, tog någon bra kallavfettning och då blev fronten och bakdelen riktigt rena faktiskt smile Trodde det var brunt i färgen men det gick bort bra. Sedan skulle ja backa ut och var lite nonchalant, bakrutan hade immat igen och jag vred precis lite lite mindre än vad jag brukar och så hörde jag hur de skrapade, jag blev påkörd av en container! Inte så kul men men man lär sig ju, har bankat ut den ena bucklan så mycket vi kunnat och resten får vi spackla. Den andra bucklan provade vi att värma med hårtork och sedan spruta på någon is lr något som vi såg i ett filmklipp men det funkade inte :p får ge oss på det någon annan dag, här är bilder på bucklorna.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/652049_p79ep0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/652051_k0i17t.jpg

Sedan har jag lagat rost på framskärmarna och på fronten där fästena till isläppen sitter så nu är det i princip bara dörrarna kvar sedan börjar det bli dags för lack.

Ciao

58 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#34
Tjenare, var ett tag sen sist o det är för ja knappt sitter vid datorn, o gör ja de så kollar jag mina prenumerationer lite snabbt sen går jag ifrån. Men nu kommer en update iallafall! I helgen gjorde vi en kraftansträngning och gav oss på rosten på dörrarna, dörrarna togs bort och slipades och borstades med stålborste, vi lade även på lite rostomvandlare och sedan lackade vi och kittade, detta gjorde vi också på bagageluckan. Har även fått ett ungefärligt pris vad det kommer att kosta att lacka hela bilen när rosten är fixad men det innebär att jag slipar allt själv.. får se hur det blir när det blir aktuellt.
här kommer några bilder.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/669137_h9pl5f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/669141_sik7ko.jpg
usch fy fan så tråkigt det är


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/669144_b5uln9.jpg
borstat och slipat lite




https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/669147_fyuapk.jpg
rostomvandlaren påstruken, tyckte dock inte detta funkade speciellt bra. Hade massa småhålor och gropar som man inte kom åt att borsta bort rosten på, o omvandlaren omvandlade inte allt utan bara på vissa ställen. Men det var värt ett försök.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/669148_y704ph.jpg
Och såhär ser dörrarna ut nu, givetvis lackade på insidan med där vi slipade.

Sedan har jag gjort en egen växelspaksknopp och ett eget handbromshandtag i aluminium. Här är några bilder när vi svarvar.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/669153_0mbj18.jpg
här kör jag med 600papper våtslip



https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/669154_nu1anf.jpg
här är knoppen monterad. Möjligtvis lite för lång.. men det går att fixa




https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/669157_oxgmgh.jpg

Jag satte fast den med små insex som pressar in mot själva spaken på varsin sida, håller den still iallafall.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/669158_jdhf3n.jpg

Sedan försökte jag även ljuddämpa bilen i bak eftersom den lever så mycket över hundra och den viner från bakaxeln, någon som vet hur jag kan åtgärda detta? Eller är det bara att byta diff som gäller?
Mitt försök att ljuddämpa hjälpte för övrigt ingenting.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/669161_142o74.jpg

Sedan om ni tittar så står mina hjul vinklade utåt, detta gör ju att insidan på däcken är det enda som nöts, kan man åtgärda detta? Har hört att det är så från fabrik och att det inte finns något man kan göra åt det.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/669162_2yruzm.jpg
Knopp och handbroms tillsammans, ingen värsting finnish och har inte lagt jätte mycket tid på det heller.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/112919/669164_7jit45.jpg
Sista saken jag har en fråga om, vi kollade till mina tändstift och i detta hålet fanns det en massa olja? vad innebär det? Har jag stora problem?

Det var nog allt, eller just det. Har bytt hjulbultar med men det är väl inte mycket för världen. Tack o hej!

25 Inlägg
28 maj 2009
#35
i helgen blir det ännu mera mek big_smile

4 670 Inlägg
28 maj 2009
#36
På pure-pf.com kan man köpa speciella platttor man monterar för o ta bort cambern på e30

På alla e30 så blir de camper o spec om man sänker ner dom!

O de angående oljan, hur ser vattnet ut i bilen? är oljan fin?
Är de bra komp i motorn?
Kan vara så att topppackningen gått o den läcker in olja?

Camber-kit
http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs … cts_id=796
Senast redigerat av mickius (28 maj 2009)


58 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#37
mickius skrev:
På pure-pf.com kan man köpa speciella platttor man monterar för o ta bort cambern på e30

På alla e30 så blir de camper o spec om man sänker ner dom!

O de angående oljan, hur ser vattnet ut i bilen? är oljan fin?
Är de bra komp i motorn?
Kan vara så att topppackningen gått o den läcker in olja?

Camber-kit
http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs … cts_id=796

Okej, a får fundera på det då.
Vattnet är de inget fel på och oljan är fin, komp vet ja faktiskt inte.
Jo det är möjligt men det kan också vara att nån varit klumpig när dom fyllt på bara? ska kolla om det kommit mer olja imorn. Tack för svaren!

4 670 Inlägg
28 maj 2009
#38
Joisak skrev:
mickius skrev:
På pure-pf.com kan man köpa speciella platttor man monterar för o ta bort cambern på e30

På alla e30 så blir de camper o spec om man sänker ner dom!

O de angående oljan, hur ser vattnet ut i bilen? är oljan fin?
Är de bra komp i motorn?
Kan vara så att topppackningen gått o den läcker in olja?

Camber-kit
http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs … cts_id=796

Okej, a får fundera på det då.
Vattnet är de inget fel på och oljan är fin, komp vet ja faktiskt inte.
Jo det är möjligt men det kan också vara att nån varit klumpig när dom fyllt på bara? ska kolla om det kommit mer olja imorn. Tack för svaren!

Har någon bytt olja och den är inte startad där efter? svårt o tro att de läckt ner då, om inte stiften varit urplockade? de ska inte kunna läcka ner ed stift monterat blir ingen komp i motorn då om de läcker ut!


58 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#39
mickius skrev:
Joisak skrev:
mickius skrev:
På pure-pf.com kan man köpa speciella platttor man monterar för o ta bort cambern på e30

På alla e30 så blir de camper o spec om man sänker ner dom!

O de angående oljan, hur ser vattnet ut i bilen? är oljan fin?
Är de bra komp i motorn?
Kan vara så att topppackningen gått o den läcker in olja?

Camber-kit
http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs … cts_id=796

Okej, a får fundera på det då.
Vattnet är de inget fel på och oljan är fin, komp vet ja faktiskt inte.
Jo det är möjligt men det kan också vara att nån varit klumpig när dom fyllt på bara? ska kolla om det kommit mer olja imorn. Tack för svaren!

Har någon bytt olja och den är inte startad där efter? svårt o tro att de läckt ner då, om inte stiften varit urplockade? de ska inte kunna läcka ner ed stift monterat blir ingen komp i motorn då om de läcker ut!

Inte en aning, okej. Då är det troligtvis något fel, får öppna upp o kolla det. Tack för hjälpen!

Skogenracing.com
309 Inlägg
29 maj 2009
#40
Ang oljan vid stiftet: Ta o kolla om det inte bara är ventilkåpspackningen som läcker? Sitter runda packningar runt varje stift. Troligen där det har läckt o runnit ner till stiftet.

------> www.skogenracing.com <------


Sök