Det är så att jag har råkat installera Windows XP på min dator i två partitioner. Jag testade med att sätta i XP cdn för att radera ena partitionen men det gick inte att få bort den. Datorn gnäller om att det är ont om utrymme och att jag borde ta bort program som jag inte använder.. Men jag har knappt några program installerade.
Därför undrar jag om någon vet hur man ska gå tillväga för att bli av med ena?
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Du försöker antagligen formatera disken i windows läge? Gör så här istället , stoppa i skivan starta om datorn så kommer datorn automatiskt boota på skivan, om den inte gör det så får du gå in i bios och lägga in din Dvdspelare som "boot device".
Oftast står det när man vill omformatera om man vill radera partition, men det gör det inte när jag öppnar datorn med cdn. Om jag omformaterar datorn en gång till kommer väl inte ena partitionen försvinna?
Nej Nej Nej ,,, om du har det i två partiton så har du säkert försökt formatera den du använder då . och då går det inte.. försök starta datorn på cmd läge. och skriv C: lr D: den du ska formatera, och efter det format C: lr D:
Ställ in "Boot fron floppy disk A:", hiva i Windows 98 startdiskett, skriv "A: dir" och kolla så allt stämmer, därefter slår du in A: format *enhet*:"
Så brukar ja göra
Vet inget annat sätt som raderar ALLT i den partitionen.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Det låter skumt.. normalt sätt när man gör en omformatering innebär det att man redan har ett OS på någon partition. Den ska gå ta bort med hjälp av installations cdn... låter väldigt mysko att du inte kan ta bort båda. Ska inte spela någon roll om du har ett OS på eller ej.
Har du 2stycken OS på vardera Partition? alltså ett OS på C: (riktiga och det som används) sedan antar jag att du gjort en ny partition och lagt in XP där också, du kan utan problem få bort den ena partitionen inkl XP så att han inte säger något om den, men du kommer inte få utrymmet såvidare du inte gör en ren formatering i startupen med os disk, dvs att du måste formatera både nya partitionen samt formatera om den gamla stora C: partitionen för att få in all disk yta på en partition.. lättast är att börja om från början igen.. inga större problem att föra över filer till din externa och sen formatera och lägga in allting igen från början..
Jag har oxå lyckats installera 2 XP på samma partition Skulle reparera de gamla men vart ett helt nytt o helt plötsligt funka de gamla igen Jag skiter it, låter de va tills jag formaterar allt om någon månad.
Det är så att jag har råkat installera Windows XP på min dator i två partitioner. Jag testade med att sätta i XP cdn för att radera ena partitionen men det gick inte att få bort den. Datorn gnäller om att det är ont om utrymme och att jag borde ta bort program som jag inte använder.. Men jag har knappt några program installerade.
Därför undrar jag om någon vet hur man ska gå tillväga för att bli av med ena?
Jag tror nog du får förklara mer exakt vad det är du försöker göra. Har du 2 partitioner på samma fysiska disk? Ligger XP på båda partitionerna? Vill du formatera båda eller bara en? Startar du upp datorn med Windows skivan?
I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage
Jag vill ha bort en Windows XP installation, så jag bara har en Xp installation på datorn. Ja, XP ligger på två partitioner och ja jag startar upp datorn med Windows-skivan.
Jag förstår att du kan misslyckas. Jag har haft många kunder som har försökt att göra likadant som du men det har varit för att de inte har läst vad det står under installationsrutorna.
Tex, tryck d för delete. Tryck c för att formatera m.m.
Läser du alla rutor vad det står verkligen och följer guiden?
Jag har lyckats ta bort ena XP-installationen. MEN varje gång jag startar datorn så vill den att jag väljer mellan 3 olika Windows XP att öppna. Två av dem går ej att öppna... Hur blir man av med dem? (Hoppas ni förstår vad jag menar)
Jag har lyckats ta bort ena XP-installationen. MEN varje gång jag startar datorn så vill den att jag väljer mellan 3 olika Windows XP att öppna. Två av dem går ej att öppna... Hur blir man av med dem? (Hoppas ni förstår vad jag menar)
Du får ändra i Boot.ini för att få bort dom 2 extra. Här står hur man gör och det finns ett exempel på vad en standard Boot.ini ska innehålla. http://support.microsoft.com/kb/289022/sv
"He who sacrifices freedom for security deserves neither"