4413
Sök

Wastegate till Saab 9000 2.3T

102 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, hade en liten fråga angående att byta wastgate på min Saab 9000 2.3T, har nämligen fått ett erbjudande om att köpa en forgeklocka som är förstärkt som setat på en Saab 9.3 T. Ville bara veta om någon har erfarenhet av detta, om det nu passar utan modifikationer? smile

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

670 Inlägg
30 mars 2009
#2
Aldrig fel med forgeklockorna då de är rätt mycket starkare. Vet ej om de passar orginal har däremot hört att man ska förstärka fästena då de i vissa fall ej pallar med att hålla emot lika mycket som forgeklockan tongue

Mvh Daaanyy

102 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#3
daaanyy skrev:
Aldrig fel med forgeklockorna då de är rätt mycket starkare. Vet ej om de passar orginal har däremot hört att man ska förstärka fästena då de i vissa fall ej pallar med att hålla emot lika mycket som forgeklockan tongue

OKej okej, men du har inte någon aning om det passar? smile

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

166 Inlägg
30 mars 2009
#4
Ettehag skrev:
daaanyy skrev:
Aldrig fel med forgeklockorna då de är rätt mycket starkare. Vet ej om de passar orginal har däremot hört att man ska förstärka fästena då de i vissa fall ej pallar med att hålla emot lika mycket som forgeklockan tongue

OKej okej, men du har inte någon aning om det passar? smile

Mvh Ettehag

Vad va det för motor i 9-3:an? Aero?

Mvh


2 164 Inlägg
30 mars 2009
#5
Passar inte.
De är olika anslutningar.
Även om de skulle vara samma turbo så sitter dom på olika sätt.

MVH


102 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#6
Fredrik-79 skrev:
Passar inte.
De är olika anslutningar.
Även om de skulle vara samma turbo så sitter dom på olika sätt.

MVH

Men vet du vad det är som inte passar, är det fästet eller är det stången? för jag har ju inte räknat med att den ska vara som en modellanpassad, jag kan byta stång och göra nya fästen smile

Laddar upp en bild på hur den ser ut, kanske kan hjälpa till lite.





https://www1.garaget.org/gallery/archive/89193/608675_qa1fwc.jpg
Forgeklocka


Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

2 164 Inlägg
31 mars 2009
#7
Ettehag skrev:
Fredrik-79 skrev:
Passar inte.
De är olika anslutningar.
Även om de skulle vara samma turbo så sitter dom på olika sätt.

MVH

Men vet du vad det är som inte passar, är det fästet eller är det stången? för jag har ju inte räknat med att den ska vara som en modellanpassad, jag kan byta stång och göra nya fästen smile

Laddar upp en bild på hur den ser ut, kanske kan hjälpa till lite.





http://www1.garaget.org/gallery/archive/89193/608675_qa1fwc.jpg
Forgeklocka


Mvh Ettehag

Stången från klockan till WG armen är rak på 9000 vilket den inte är på NG900/OG9-3.

MVH


102 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#8
Fredrik-79 skrev:
Ettehag skrev:
Fredrik-79 skrev:
Passar inte.
De är olika anslutningar.
Även om de skulle vara samma turbo så sitter dom på olika sätt.

MVH

Men vet du vad det är som inte passar, är det fästet eller är det stången? för jag har ju inte räknat med att den ska vara som en modellanpassad, jag kan byta stång och göra nya fästen smile

Laddar upp en bild på hur den ser ut, kanske kan hjälpa till lite.





http://www1.garaget.org/gallery/archive/89193/608675_qa1fwc.jpg
Forgeklocka


Mvh Ettehag

Stången från klockan till WG armen är rak på 9000 vilket den inte är på NG900/OG9-3.

MVH

Men då kan jag alltså bara byta ut armen till en rak, och få den att passa? smile

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

2 164 Inlägg
31 mars 2009
#9
Den är inte bara att byta ut.
Du måste då i stort sett byta ut hela WG klockan/membrandosan.
Köp en färdig istället de är mycket enklare.

MVH


1 497 Inlägg
31 mars 2009
#10
Ettehag skrev:
Hejsan, hade en liten fråga angående att byta wastgate på min Saab 9000 2.3T, har nämligen fått ett erbjudande om att köpa en forgeklocka som är förstärkt som setat på en Saab 9.3 T. Ville bara veta om någon har erfarenhet av detta, om det nu passar utan modifikationer? smile

Mvh Ettehag

Varför skall du byta?

102 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
#11
AxlSam skrev:
Ettehag skrev:
Hejsan, hade en liten fråga angående att byta wastgate på min Saab 9000 2.3T, har nämligen fått ett erbjudande om att köpa en forgeklocka som är förstärkt som setat på en Saab 9.3 T. Ville bara veta om någon har erfarenhet av detta, om det nu passar utan modifikationer? smile

Mvh Ettehag

Varför skall du byta?

Jag ska byta den därför att det förmodligen är den som krånglar.

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

102 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
#12
Fredrik-79 skrev:
Den är inte bara att byta ut.
Du måste då i stort sett byta ut hela WG klockan/membrandosan.
Köp en färdig istället de är mycket enklare.

MVH

Jo men nu fick jag tag på en annan, och vad jag kan se så skiljer det inget på själva membrandosan, utan det är stången som skiljer sig, jag ska ju även bygga ett nytt fäste. Men har du mycket erfarenhet av detta, och gjort detta förut? för jag tror ju inte att den inte ska kunna passa, med lite modifikationer på fästet och stången så bör den passa smile Rätta mig om jag har fel.

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

2 164 Inlägg
1 april 2009
#13
Men är bilen inte trimmad så ska man inte sätta på en förstärkt WG klocka/membrandosa.
Jag rekomenderar fortfarande inte de för de skiljer ju även i längden.
Sen från vilken turbo är den?

MVH


LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
1 april 2009
#14
det är bara idiotiskt att ställa på laddtrycket om resten av bilen är orginal.
dessutom sköter motorstyrningen laddtrycket på din bil, så du behöver byta programvara för att få mer effekt.

sen kommer du förmodligen förstöra membranet om du börjar bygga och byta massa saker, då dessa är extremt känsliga. men jag vet ju dock inte hur pass erfaren du är.

mitt råd: skaffa ett riktigt trim till din bil ist. från maptun eller speedparts


EDIT: sorry, såg inte att du hade skrivit att den krånglade.
på vilket sätt märker du att den krånglar?
Senast redigerat av _tedde88_ (1 april 2009)

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Inläggskritiker
990 Inlägg
1 april 2009
#15
Ska du köpa OEM trim så duger Speedparts, Maptun, Nordic urh utmärkt.
Vid invidualtrim så vänd dit till Trollspeed.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

102 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#16
Fredrik-79 skrev:
Men är bilen inte trimmad så ska man inte sätta på en förstärkt WG klocka/membrandosa.
Jag rekomenderar fortfarande inte de för de skiljer ju även i längden.
Sen från vilken turbo är den?

MVH

Bilen är ju trimmad, vart har du fått ifrån att den är orginal? Angående längden så går det att bygga staget ställbart. Den är från en 9-3:a.

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

102 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#17
_tedde88_ skrev:
det är bara idiotiskt att ställa på laddtrycket om resten av bilen är orginal.
dessutom sköter motorstyrningen laddtrycket på din bil, så du behöver byta programvara för att få mer effekt.

sen kommer du förmodligen förstöra membranet om du börjar bygga och byta massa saker, då dessa är extremt känsliga. men jag vet ju dock inte hur pass erfaren du är.

mitt råd: skaffa ett riktigt trim till din bil ist. från maptun eller speedparts


EDIT: sorry, såg inte att du hade skrivit att den krånglade.
på vilket sätt märker du att den krånglar?

Jag ska inte ställa på laddtrycket, men jag är nästan hundra på att den är min WG som krånglar, har pratat med TM-racing och så, dom tror också att det kunde vara den, Så jag byter inte för att jag har enormt laggtryck i bilen utan för att jag fick tag på den billigt och tänkte dra nytta av det, att man har en förstärkt på om man skulle vilja göra lite på bilen smile Förstår du?

Mvh Ettehag

När gud skapade människan så gjorde han några huvuden som var perfekta, resten täckte han med hår !

1 497 Inlägg
2 april 2009
#18
Skall du använda dig av denna WG så var noga med att ställa GLT till exakt 0,4bar.

1 062 Inlägg
3 april 2009
#19
Det ser ju ut att vara en barnlek att raka till dryckdosans stång i ett skruvstäd utan att ens vidröra själva vakumdosan.
Korta av den kan ju inte heller vara så svårt om man bara har rätt gängsnitt...

M.V.H.


LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
3 april 2009
#20
Ettehag skrev:
_tedde88_ skrev:
det är bara idiotiskt att ställa på laddtrycket om resten av bilen är orginal.
dessutom sköter motorstyrningen laddtrycket på din bil, så du behöver byta programvara för att få mer effekt.

sen kommer du förmodligen förstöra membranet om du börjar bygga och byta massa saker, då dessa är extremt känsliga. men jag vet ju dock inte hur pass erfaren du är.

mitt råd: skaffa ett riktigt trim till din bil ist. från maptun eller speedparts


EDIT: sorry, såg inte att du hade skrivit att den krånglade.
på vilket sätt märker du att den krånglar?

Jag ska inte ställa på laddtrycket, men jag är nästan hundra på att den är min WG som krånglar, har pratat med TM-racing och så, dom tror också att det kunde vara den, Så jag byter inte för att jag har enormt laggtryck i bilen utan för att jag fick tag på den billigt och tänkte dra nytta av det, att man har en förstärkt på om man skulle vilja göra lite på bilen smile Förstår du?

Mvh Ettehag

yes nu är jag med på noterna.
som jag skrev så såg jag inte först att din krånglade. trodde du skulle trimma med förstärkt, men jag ber om ursäkt och hoppas på att du inte tog illa upp smile

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast


Sök