3303
Sök

[Renovering, lack + motorbyte, AIRRIDE] Volvo 144 -67

Helrenovering med motoruppgradering och luftfjädringsbygge på min Volvo 144 -67, målas i en ljus lamborghini grön med ljusgul pearl, och moddas för att kunna stå på 18" ekerfälgar. Cleant stuk och mycket krom är tanken,... Visa mer

amatörkonstruktör
563 691 Visningar
Uppdaterades senast 12 april 2013
5 111 Inlägg
22 oktober 2010
#401
Haha, är man synsk ibland, av nån anledning kände jag på mig att det svaret skulle komma... tongue

Jaja, så länge man slipper få hallucinationer ska man ju vara glad (been there, done that, rekommenderas ej)...


101 Inlägg
23 oktober 2010
#402
äntligen uppdaterat här smile ser väldigt bra ut hittills å hoppas de håller i sej smile


amatörkonstruktör
535 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#403
Volvo544special65 Hehe ja det slapp jag som tur var smile men duktigt illamående som höll i sig halva natten, inte helt okey det heller tongue

RoPPiN__ Jo men visst har det hänt lite smile


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
23 oktober 2010
#404
Du får låta dörrarna så öppna, nu när det blåser får du ju en bra rundgång i garaget wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

amatörkonstruktör
535 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#405
Volvo1968 skrev:
Du får låta dörrarna så öppna, nu när det blåser får du ju en bra rundgång i garaget wink

Tänkte det men det var -12 igår så lite för kallt när jag redan är sjuk big_smile


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
23 oktober 2010
#406
haha jo då förstår jag big_smile Jag kör dörrarna lätt öppna när det är så kallt, just för att få luftdraget, men blir ju kyligt smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

amatörkonstruktör
535 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#407
Volvo1968 skrev:
haha jo då förstår jag big_smile Jag kör dörrarna lätt öppna när det är så kallt, just för att få luftdraget, men blir ju kyligt smile

Jo det blev det smile körde ett fönster och en liten glipa i dörren så fick det duga smile


Avstängd
1 714 Inlägg
23 oktober 2010
#408
Värt att hålla på när det finns nån med bättre resurser?
Jag sålde min 142 för längesen, för enligt mig är det inte minsta jävla skillnad på en 140 med bagz och ekerfälgar och en 140 med bagz och ekerfälgar smile

Lycka till med detta! ska bli kul att se hur det blir,
men som sagt lowriders går ju ut på att bilen är låg och jag rekommenderar att kapa ur hjulhus och tubba bakändan för dem jättefälgarna. Lowriders (människorna inom kulturen nu alltså) tror jag inte heller skulle få för sig att bygga på en volvo och sällan använda sig av luftfjädring. Finns vissa som har bagz på sina impalas men det är ovanligt och dem brukar kallas för mesar smile

Stilen är väl snarare minitruck-inspirerad. Eller ja, bilen är ju inte kapad i så värst, så lliknar väl snarare negrerna i söderns scrapers, dock brukar dem bara vara sänkta över jättefälgar, inte ha luftfjädring.

Men iofs, i sverige funkar ju lowrider som samlingsnamn för allting som inte är originalhöjd och har ekerfälgar, då svensson inte har koll öht wink


I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
23 oktober 2010
#409
detta blir en mkt häftig 144!

Pontiac Firebird 1989.

101 Inlägg
24 oktober 2010
#410
Emilius skrev:
Värt att hålla på när det finns nån med bättre resurser?
Jag sålde min 142 för längesen, för enligt mig är det inte minsta jävla skillnad på en 140 med bagz och ekerfälgar och en 140 med bagz och ekerfälgar smile

Lycka till med detta! ska bli kul att se hur det blir,
men som sagt lowriders går ju ut på att bilen är låg och jag rekommenderar att kapa ur hjulhus och tubba bakändan för dem jättefälgarna. Lowriders (människorna inom kulturen nu alltså) tror jag inte heller skulle få för sig att bygga på en volvo och sällan använda sig av luftfjädring. Finns vissa som har bagz på sina impalas men det är ovanligt och dem brukar kallas för mesar smile

Stilen är väl snarare minitruck-inspirerad. Eller ja, bilen är ju inte kapad i så värst, så lliknar väl snarare negrerna i söderns scrapers, dock brukar dem bara vara sänkta över jättefälgar, inte ha luftfjädring.

Men iofs, i sverige funkar ju lowrider som samlingsnamn för allting som inte är originalhöjd och har ekerfälgar, då svensson inte har koll öht wink

fy fan du måste va den tråkigaste personen ja vet, å hänga upp sej så möe på att nån har liknande bil som en själv ... å sen läser man ofta om att folk som har luftfjädring iställe för hydraler ä mesar, töntar m,m. ja tycker att luftfjädring ä fränare än nån jävla löjlig hydralskit .... förlåt för offtopic

men ontopic ... de här kommer bli hur jävla bra som helst när det är klart smile


Avstängd
1 714 Inlägg
25 oktober 2010
#411
Men vad är det för lirare på det här forumet?
Påstår att jag tycker luftfjädring är mesigt? Vart fan läste du det nånstans?
Sen har hon inte en liknande bil som min, jag äger ingen 140?

Volvo544special65:
Varför jag inte gjorde nåt? Måste man ha en projekttråd här annars gör man inget?
Vart ifrån fick du för dig att jag inte gjorde nånting med bilen utan bara planerade?
Jag tog bort allting på karossen utom grillen, lysena och sidolisterna, bytte ut framskärmar, front, bakre skärmkanter, lagade upp golvet m.m. sen kom den här bilen och då sålde jag min, inget mer med det.

Läs noga nu allesammans, så kanske myntet trillar ner, jag skrev ett (1) inlägg här angående detta,
resten är bara svar på vad andra skrivit. Jag är inte den som inte ger svar på tal.
Börjar bli urbota less på den jävla inställningen här, förstår inte vad problemet ligger?
Ni gnäller som jävla surkärringar om allt möjligt? Konstigt att jag svarar tillbaka?
7 olika personer som efter varje gång jag skrivit säger:
SLUTTA NU FÖE FAEEEN VI HÖRT JU ATT DU VA FÖRST MEN SKITER VÄÄLLA VI I?

GÅNG PÅ GÅNG får jag höra hur jag ska tycka och tänka, att det är inga problem att de är en likadan bil,
men så tänker inte jag, så det får ni höra. Håll eran skit för er själva om ni inte vill höra mitt svar.
Och försök att förstå vad jag menar innan ni skriver?

Och jag sa inte att det var något fel att hon tänkte utanför ramarna, tvärtom,
vart kom det ifrån nudå? påståenden i mängder..
Jag sa att det är lite missvisande att kalla det för lowrider, inget annat.
Sade inte heller att jag tyckte den borde efterlikna en lowrider mera.

Jag har heller inte påstått att jag hade nånting "först".

Plocka ur huvudena ur arslena så kanske ni ser vad jag skriver.


amatörkonstruktör
535 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#412
Tänkte bara tala om att jag är jätte jätte JÄÄÄTTE förkyld och börjar få feber så jag är lite slö idag, men ska försöka mig ut i garaget en sväng ändå smile Dock tveksamt om det kommer gå bra att andas i masken då jag knappt får luft som det är tongue

Och jag vill bara säga det här nu så allt är utrett och klart, jag vill helst inte att någon mer skriver svar på det jag och Emilius pratat om, vi försöker prata om det själva nu så slipper vi sandlådan i tråden.
Hoppas alla kan respektera detta så lägger vi ner detta allihopa smile Tack!
Och Emilius, jag ber om ursäkt för senaste svaret, jag överreagerade och det var inte meningen, självklart får du skiva här hur mycket du vill.


Bara det jag ville ha sagt just nu smile om jag hoppar ut i garaget nått mer idag så uppdaterar jag så klart ikväll!!


Allmänt galen
219 Inlägg
26 oktober 2010
#413
Har följt tråden i det tysta, är helt klart imponerad av ditt arbete. Alltid roligt med tjejer som håller på med sånt här. Keep up the good work! Ska fortsätta följa detta bygge, kommer bli en riktigt fin 144 då du är klar.


amatörkonstruktör
535 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#414
OpelMannenRacing skrev:
Har följt tråden i det tysta, är helt klart imponerad av ditt arbete. Alltid roligt med tjejer som håller på med sånt här. Keep up the good work! Ska fortsätta följa detta bygge, kommer bli en riktigt fin 144 då du är klar.

Tackar, det känns bra att veta att det är fler och fler som läser och tycker om det jag gör smile


lastbils chaufför
240 Inlägg
26 oktober 2010
#415
jag har följt tråden i det tysta och jag kan bara säga bra jobb du gör big_smile!

det jag är intresserad av är hur du kommer att lösa airride, jag vill se bilder på hur du löser det!.
vart köpte du ditt airride?

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

amatörkonstruktör
535 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#416
mustang1966: Precis som Emilius sa, det är rätt lätt gjort om man har huvudet på rätt plats och kan tänka lite logiskt smile Sen fick jag även med en jättebra instruktion och har flera kompisar som kan det där så det kommer nog gå smooth!
Kan lägga upp en "guide" eller "steg för steg" eller liknanade sen så flera kan se, om ni vill? smile
Jag fick tag på en grabb som sålde privat, vet inte säkert men tror han importerade. Det är iallafall Dominator bags från Airlift Company från början smile


5 111 Inlägg
26 oktober 2010
#417
Fast på 140 går ju också stötdämparen genom framfjädern, så man borde väl behöva flytta dämparen om man vill slippa "strut bags"? Det här är alltså en fråga för att få bekräftat om jag tänker rätt eller inte, och inget ifrågasättande....


Avstängd
1 714 Inlägg
26 oktober 2010
#418
Volvo544special65 skrev:
Fast på 140 går ju också stötdämparen genom framfjädern, så man borde väl behöva flytta dämparen om man vill slippa "strut bags"? Det här är alltså en fråga för att få bekräftat om jag tänker rätt eller inte, och inget ifrågasättande....

Helt rätt, men vid luftfjädring brukar man plocka bort stötdämparen helt, alternativt flytta den,
men då går det inte lika fort om man ska ha ett snabbt system,
luftfjädring erbjuder såpass mjuk väghållning så stötdämpare förlorar funktion,
om man inte ska åka banracing då, då använder man strut bags om man måste ha airride,
men det bästa är ju coilovers. Luftfjädring är endast för glidarbilar typ.

Det går även att använda strut bags på 140 då det är samma princip men det är fästena som skiljer,
en stötdämpare på en 140 är ju 2dm och en på 740 5dm. Finns både korta och långa strut bags,
för olika applikationer. Men strut bags är helt onödigt på 140 om man bara ska glida,
eftersom en helt vanlig bälg passar, som spar dig många tusen, mycket jobb,
och dessutom erbjuder snabbare lyft och i vissa fall högre lyft.

Alltså, på 740 är det så att man inte kan ta bort stötdämparen för det är en halvmeter mellan bärarmen och fjädertornet, så långa bälgar finns ej. Går säkert att bygga något eget övre fäste för bälgen,
men det är ju också en hel del jobb, sen ska det hålla att belastas med 2 tons tryck.
Senast redigerat av Emilius (26 oktober 2010)


amatörkonstruktör
535 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#419
Emilius skrev:
Volvo544special65 skrev:
Fast på 140 går ju också stötdämparen genom framfjädern, så man borde väl behöva flytta dämparen om man vill slippa "strut bags"? Det här är alltså en fråga för att få bekräftat om jag tänker rätt eller inte, och inget ifrågasättande....

Helt rätt, men vid luftfjädring brukar man plocka bort stötdämparen helt, alternativt flytta den,
men då går det inte lika fort om man ska ha ett snabbt system,
luftfjädring erbjuder såpass mjuk väghållning så stötdämpare förlorar funktion,
om man inte ska åka banracing då, då använder man strut bags om man måste ha airride,
men det bästa är ju coilovers. Luftfjädring är endast för glidarbilar typ.

Det går även att använda strut bags på 140 då det är samma princip men det är fästena som skiljer,
en stötdämpare på en 140 är ju 2dm och en på 740 5dm. Finns både korta och långa strut bags,
för olika applikationer. Men strut bags är helt onödigt på 140 om man bara ska glida,
eftersom en helt vanlig bälg passar, som spar dig många tusen, mycket jobb,
och dessutom erbjuder snabbare lyft och i vissa fall högre lyft.

Alltså, på 740 är det så att man inte kan ta bort stötdämparen för det är en halvmeter mellan bärarmen och fjädertornet, så långa bälgar finns ej. Går säkert att bygga något eget övre fäste för bälgen,
men det är ju också en hel del jobb, sen ska det hålla att belastas med 2 tons tryck.

Precis så är det. Du har bra koll på det där wink
Iallafall, vi ska flytta stötdämparfästet eftersom jag lär ha det på besiktningen, vet inte varför det är så men tydligen vill dom det.
Sen efter reg.besiktningen är det bara att ta bort dem igen, för det fyller som sagt ingen funktion.

mustang1966
http://www.agwprodukter.se/gallery_29.html
Där finns lite info att få, inte kollat igenom hela men ett litet hum får du nog iaf smile


Avstängd
1 714 Inlägg
26 oktober 2010
#420
dyeltsbreh skrev:
Precis så är det. Du har bra koll på det där wink
Iallafall, vi ska flytta stötdämparfästet eftersom jag lär ha det på besiktningen, vet inte varför det är så men tydligen vill dom det.
Sen efter reg.besiktningen är det bara att ta bort dem igen, för det fyller som sagt ingen funktion.

Klart man har koll! har velat haft en bil med Luft länge, blir övertryck i hjärnan av all info man samlar på sig genom att läsa mängder fakta i tidningar, böcker osv, och sitta på amerikanska forum där dem äter, sover och skiter luftfjädring varje dag i 5 år wink

Jasså är det så illa? Visste jag faktiskt inte om. Men det är ju klart, SBP är ju inte alltid så duktiga på att göra sitt jobb, alltså att säkerställa trafiksäkerheten på bilen..

Bälgar är ju liksom det enda man behöver, med 12 bars lufttryck i fjädringen tror jag nog det räcker gott och väl till att både ta upp stötar (eftersom bälgen inte är stel och kan röra sig så fjädringen rör sig upp och ner fortfarande) och att stoppa gungningar. Men detta vet ju du dyeltsbreh.
Okej, finns väl si och så att säga om huruvida man vill eller inte vill ha 1958-cadillac-gung i sin 140,
då luftfjädring ändå gör att man åker på en luftkudde så det blir riktigt som ett flytande skepp..
Men gillar man det så gör man. "Feels like you're riding on air, because you are!"
Men att detta skulle försämra trafiksäkerheten är tjafs. Undra hur många på bilprovningen som kan förklara vad stötdämparens funktion är? Förhoppningsvis alla, annars blir man nästan mörkrädd. Fråga det när du åker till bilprovningen, svarar dem "dämpa stötar" så be att få en annan besiktare då den du har inte vet hur en hjulupphängning fungerar och inte borde ha rätt att bedöma trafiksäkerheten i ditt chassi wink

Ett tips!! Du vet om att du lär ha någon slags hållfastighetsberäkning på bälgarna när du reggar?
Senast redigerat av Emilius (26 oktober 2010)



Sök