Volvo544special65 skrev:
Fast på 140 går ju också stötdämparen genom framfjädern, så man borde väl behöva flytta dämparen om man vill slippa "strut bags"? Det här är alltså en fråga för att få bekräftat om jag tänker rätt eller inte, och inget ifrågasättande....
Helt rätt, men vid luftfjädring brukar man plocka bort stötdämparen helt, alternativt flytta den,
men då går det inte lika fort om man ska ha ett snabbt system,
luftfjädring erbjuder såpass mjuk väghållning så stötdämpare förlorar funktion,
om man inte ska åka banracing då, då använder man strut bags om man måste ha airride,
men det bästa är ju coilovers. Luftfjädring är endast för glidarbilar typ.
Det går även att använda strut bags på 140 då det är samma princip men det är fästena som skiljer,
en stötdämpare på en 140 är ju 2dm och en på 740 5dm. Finns både korta och långa strut bags,
för olika applikationer. Men strut bags är helt onödigt på 140 om man bara ska glida,
eftersom en helt vanlig bälg passar, som spar dig många tusen, mycket jobb,
och dessutom erbjuder snabbare lyft och i vissa fall högre lyft.
Alltså, på 740 är det så att man inte kan ta bort stötdämparen för det är en halvmeter mellan bärarmen och fjädertornet, så långa bälgar finns ej. Går säkert att bygga något eget övre fäste för bälgen,
men det är ju också en hel del jobb, sen ska det hålla att belastas med 2 tons tryck.