2317
Sök

Är en Honda NSX -92 värd 329 000:-?

///R-Rated
518 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#1
Denna håller samma prestanda som min gamla nissan 300zx.
Dock skiljer det 200 000:- mellan dessa två bilar, hur kan det komma sig?

LÄNK:
http://www.blocket.se/vi/20797249.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/20769373.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/20608019.htm?c … amp;last=1
Senast redigerat av nikotino (2 april 2009)

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

V-Power
1 186 Inlägg
2 april 2009
#2
Japp de ligger faktiskt där omkring. Jämför gärna med Tyskland som har större marknad, www.mobile.de

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

1 827 Inlägg
2 april 2009
#3
Hrmm... Honda NSX är en handgjord och handbyggd supersportbil. Den har ALLT en riktig supersportbil har som tex monocouqechassie, aluminiumkaross, mittmonterad motor mm mm mm.

Det enda som är likt den och din massproducerade 300 är effektuttaget.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

///R-Rated
518 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#4
R1kard skrev:
Japp de ligger faktiskt där omkring. Jämför gärna med Tyskland som har större marknad, www.mobile.de

Där fanns en för 69900 euro.

Hur kan detta vara möjligt, det är ju som sagt samma prestanda som skyline, supra, 300zx, rx7
men skiljer alltså så mkt. Honda är ju inget speciellt eller? Jag menar en Porsche eller ferrari kan jag förstå att priset är högt på men en Honda???

Undra vad nypriset var för denna modell, kan ju inte vart mkt i värdeminskning!
Senast redigerat av nikotino (2 april 2009)

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

653 Inlägg
2 april 2009
#5
nikotino skrev:
R1kard skrev:
Japp de ligger faktiskt där omkring. Jämför gärna med Tyskland som har större marknad, www.mobile.de

Där fanns en för 69900 euro.

Hur kan detta vara möjligt, det är ju som sagt samma prestanda som skyline, supra, 300zx, rx7
men skiljer alltså så mkt. Honda är ju inget speciellt eller? Jag menar en Porsche kan jag förstå att priset är högt på men en Honda???

Undra vad nypriset var för denna modell, kan ju inte vart mkt i värdeminskning!

Har för mig dom kostade runt 450-500 lökar nya, tillverkades inte i en uppsjö vad jag minns


1 827 Inlägg
2 april 2009
#6
Som sagt... Honda har till skillnad från dom flesta som byggt vidare på en vanlig bil, byggt en riktig tävlingsmaskin! Honda byggde en helt ny fabrik just till NSX där endast de mekaniker som visat framfötterna fick äran att arbeta. Alla NSX är handbyggda i denna fabriken och tillverkade helt och hållet i aluminium.

Dom enda företagen som gjorde så på den tiden var Ferrari och dom andra supersportbilarna. Hade inte "gentlemannaregeln" på 280hk max i Japan funnits hade det varit en av dåtidens snabbaste bilar.

Nypris 1992 var 820.000:- Att då jämföra med Porsche 911 från 92 som också låg i dom krokarna.
Vad kostade en 300zx i nypris?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

///R-Rated
518 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#7
Eisenhut skrev:
Som sagt... Honda har till skillnad från dom flesta som byggt vidare på en vanlig bil, byggt en riktig tävlingsmaskin! Honda byggde en helt ny fabrik just till NSX där endast de mekaniker som visat framfötterna fick äran att arbeta. Alla NSX är handbyggda i denna fabriken och tillverkade helt och hållet i aluminium.

Dom enda företagen som gjorde så på den tiden var Ferrari och dom andra supersportbilarna. Hade inte "gentlemannaregeln" på 280hk max i Japan funnits hade det varit en av dåtidens snabbaste bilar.

Nypris 1992 var 820.000:- Att då jämföra med Porsche 911 från 92 som också låg i dom krokarna.
Vad kostade en 300zx i nypris?

Jätte bra förklarat, hade inte en aning om att den var så pass speciell.
Din förklaring gör helt enkelt att man förstår dessa priser, om det är värt att lägga så mkt pengar på en så pass gammal bil låter jag vara osagt.

En Nissan 300zx kostade mellan 400-500:- beroende på vilket år man köpte den.
(Rätta mig om jag har fel)

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

19 Inlägg
2 april 2009
#8
NSX är en riktig apparat med väldigt mycket äkta sportbilskänsla. Är själv inte mycket för japanska bilar men begriper ändå att de flesta har sina kvalitéer. Just denna Honda var en upplevelse att köra på vägen. Sen mötte man sällan en likadan...

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=610468

OEM <3
6 957 Inlägg
2 april 2009
#9
nikotino skrev:
http://www.blocket.se/vi/20608019.htm?ca=17_s&last=1

Den där är ju rätt påkostad också smile

OEM <3

870 Inlägg
2 april 2009
#10
Om man läser Blisports Köpguide är det inte så konstigt att dom är dyra.
Så när som problemfria bilar med enastående prestanda och väghållning.
Lite citat från guiden:
"När Honda NSX började säljas i Sverige våren 1991 låg priset på 627.500 kronor."
"200 handplockade bilbyggare fick på sin höjd bygga 25 bilar om dagen. Kravet på en NSX-byggare var minst 10 års erfarenhet vid något annat Honda-band."
"Totalt byggdes drygt 18.000 exemplar i NSX-serien."
"... ligger de flesta bilarna här i landet runt 280.000 kronor"

Tidningen är snart fyra år gammal så hurvida priset stämmer är svårt att säga...
Senast redigerat av Nismo89 (2 april 2009)


clubjdm.se
462 Inlägg
3 april 2009
#11
Här kan du läsa om NSX http://www.clubjdm.se/?p=278

www.clubjdm.se

624 Inlägg
30 april 2009
#12
de kostar nästan inget o äga
betalar för mina
8000 helsörsäkring /år
kamremsbyte om man gör d på honda verkstad 7000:-
kopplingsbyte 11000:-
inte många bilar som ha chans på 201 meter , tro mig har testat
sen har jag kört 12 blank på strippen 402m ,så det e inte dåligt utan överladdning samt med 20" hjul


864 Inlägg
30 april 2009
#13
Eisenhut skrev:
Som sagt... Honda har till skillnad från dom flesta som byggt vidare på en vanlig bil, byggt en riktig tävlingsmaskin! Honda byggde en helt ny fabrik just till NSX där endast de mekaniker som visat framfötterna fick äran att arbeta. Alla NSX är handbyggda i denna fabriken och tillverkade helt och hållet i aluminium.

Dom enda företagen som gjorde så på den tiden var Ferrari och dom andra supersportbilarna. Hade inte "gentlemannaregeln" på 280hk max i Japan funnits hade det varit en av dåtidens snabbaste bilar.

Nypris 1992 var 820.000:- Att då jämföra med Porsche 911 från 92 som också låg i dom krokarna.
Vad kostade en 300zx i nypris?

Hur omständigt är det att trimma dessa då?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
30 april 2009
#14
Sen är det ju tillgång och efterfrågan...NSX sålde uruselt och finns inte längre. Vilket gör den lite till en klassiker.
Skulle väl komma en ny dock?


Golfare
164 Inlägg
30 april 2009
#15
nikotino skrev:
Denna håller samma prestanda som min gamla nissan 300zx.
Dock skiljer det 200 000:- mellan dessa två bilar, hur kan det komma sig?

LÄNK:
http://www.blocket.se/vi/20797249.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/20769373.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/20608019.htm?c … amp;last=1

Sistnämda bil (se deamon) är ombyggd med Veilside paketet och bara det kostar flis och finns i väldigt få ex.
Förbannat snyggt är det oxå och i mitt tycke en helt annan bil än en original NSX.

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
30 april 2009
#16
Vill man köpa nya stolar till sin NSX kostar det idag hos din Hondahandlare ca: 86.000 kronor… per styck… ex moms… ( dvs 215.000 ink moms för 2 stolar ) oj oj oj tongue

Sump Runk Rätt O Slätt!

Mollllgan
30 april 2009
#17
HyperSonica skrev:
Vill man köpa nya stolar till sin NSX kostar det idag hos din Hondahandlare ca: 86.000 kronor… per styck… ex moms… ( dvs 215.000 ink moms för 2 stolar ) oj oj oj tongue

Damn..

Om jag sj tycker bilen i fråga är värd dem pengarna???
Nej inte en chans.
Heller inte stolar för 215k roll

Men men vi har ju alla saker att lägga pengarna på=)

Ha det fint

Japan Quality
670 Inlägg
30 april 2009
#18
Teknikens värld Nr 14 årgång 1991. Där testas Honda NSX mot Porsche 911 Turbo.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

Avstängd
18 Inlägg
30 april 2009
#19
Powerman skrev:
Teknikens värld Nr 14 årgång 1991. Där testas Honda NSX mot Porsche 911 Turbo.

Går inte att jämföra en Honda med en Porsche..herregud.

Japan Quality
670 Inlägg
30 april 2009
#20
Nick_ skrev:
Powerman skrev:
Teknikens värld Nr 14 årgång 1991. Där testas Honda NSX mot Porsche 911 Turbo.

Går inte att jämföra en Honda med en Porsche..herregud.

Det var ingen jämförelse. En av rubrikerna lyder. Teknikens triumf över den råa styrkan.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni


Sök