3392
Sök

Volvo 960 2,5L + M90. Frågor till er som äger/ägt en.

4 506 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#1
Tjenare jag är på jakt efter en ny bil nu och
en utav de intressanta modellerna är en 960 2,5 + m90

Så jag undrar lite smågrejer.
*Vanliga slitage delar
*Vanliga problem
*Hur funkar mulitlinken?
*Mkt bussnings byten vid inspirerad körning?
*Bränsleförbrukning
*Allmänt bra att veta innan jag åker och kolla
Senast redigerat av _Wallis_ (6 april 2009)

Kan du andas kan du dö.

378 Inlägg
2 april 2009
#2
www.carfolio.com

är ju datasiffor, är ju alltid något tills nån med erfarenhet skriver.

// KimpaaBooY

Fire And Silk
2 254 Inlägg
2 april 2009
#3
Vad jag har läst mig till, så ska 3,0'an till och med vara lite snålare än 2,5'an.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

4 506 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
#4
-Mackan- skrev:
Vad jag har läst mig till, så ska 3,0'an till och med vara lite snålare än 2,5'an.

Det visste jag, Men nu är det just 2,5'an + Manuell låda som jag är intresserad av, Thx ändå!
Senast redigerat av _Wallis_ (2 april 2009)

Kan du andas kan du dö.

4 506 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#5
Så nu har jag slängt upp lite mer frågor och hoppas på svar.

Kan du andas kan du dö.

1 004 Inlägg
6 april 2009
#6
sålde min 965 2.5 just för bränsleförbrukningen... kanon bil på alla sätt förutom det... låg runt 1,3 blandad körning....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

4 506 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#7
Hur långt hade den gått?
Du e ju en grabb som kan mecka så jag antar att den var väl servad?

Kan du andas kan du dö.

1 004 Inlägg
6 april 2009
#8
_Wallis_ skrev:
Hur långt hade den gått?
Du e ju en grabb som kan mecka så jag antar att den var väl servad?

runt 24k har jag för mig... ja den var hyggligt i ordning... /jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Maskinförare
287 Inlägg
6 april 2009
#9
bytte alla bussningar i framvagnen i höstas så dom får man väl kolla lite på.. men dom kanske aldrig var bytt före innan jag köpte den.. tycker inte den drar så mycket.. kommer inte ihåg just hur mycket då den har stått i garage hela vintern tills igår smile det enda som är tråkigt är när man tankar.. går ju i 80liter..
men jag har för mej att den låg runt litern.. beror helt på hur långt ner gaspedalen ligger smile

vet inte vanliga problem då min har gått problemfritt..

ska till å sänka min nu så då blir det bara dämpare bak då bladfjädringen går från däck till däck så hjulen kommer säkert luta lite.. men det kommer troligen dit en nybladfjädring men jag har inte kollat upp priser än..

Annars en väldigt skön bil.. ligger bra efter vägen även osänkt... om du kommer på något så kanske jag har svar på det..


huh?
10 427 Inlägg
6 april 2009
#10
Finns en köpguide/begguide för 960 95< under FAQ-delen på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum.
Ett tips bara tongue


3 714 Inlägg
6 april 2009
#11
Volvo 960 är ju en tung bil med sina 1700kg(ca) och bussningar i framvagnen är väl ett problem men annars så är det en mkt trevlig bil att köra.

Kompisens 960 2,5 ligger runt 1,0-1,1 blandad körning och med tanke på vikten så är det rätt billigt

nivåregleringen i multilinken kan haverera och den är inte direkt billigt att laga 
Det är ju en Volvo så några större problem ska det inte vara så länge den är välskött med service osv

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

erixon89
6 april 2009
#12
Det är ju som dom andra säger dricker en hel del.

Men det är ju en riktigt fin bil skön att köra.

Jag är helnöjd med min.

1 570 Inlägg
6 april 2009
#13
Värsta sk*ten jag kört men kan ju haft otur, snygg modell och rapp motor men kvalitetsmässigt dålig, allt pajade och automaten växlade som den ville så manuell låda kanske är bättre. Ett vanligt fel är slammer från stagen i framvagnen, ständigt återkommande.

4 005 Inlägg
6 april 2009
#14
Yes, 3.0an drar mindre bränsle och är starkare på lägre varv än 2.5an

Det finns några fåtal 3.0or som är manuell, de flesta så har ägarna bytt själva eller så är det import.

En 960 -96+ original är väl inte sådär världens bästa bil för aktiv körning direkt... Det är en komfortbil.
Edit: Detta har ju lite att göra med multilinken också då det är högre komfort men blir lite mer amerikan-stuk-svaj-komfort på det.

Nivåregleringen bak kan läcka också, då ligger bilen ner bak. Min har börjat att läcka och det kostar 3500kr/st att byta ut dämparna bak. Men jag köper vanliga dämpare + fjädrar istället för 800kr/st

Instämmer med slammer från stagen i framvagnen här med. Mina stabilistatorstag och styrledsstag är slut på min nu med 11k mil

Mycket negativt, men det var det du frågade efter smile

I Övrigt är det det en riktig trevlig bil. Den sista riktiga volvon. smile Komforten och lyxen är rätt hög för den prispeng du lägger ut.

Har en vän som har en S90 med dubbelturbo o 11" breda däck med lite skärmbreddning med, så visst går det att leka om man vill det, om du ni vill det.
Senast redigerat av linuslinje (6 april 2009)


Däckmissbrukare
144 Inlägg
6 april 2009
#15
Vanliga slitage delar
*Vanliga problem - aldrig haft nå problem med min förutom att c-låset slutat fungera
*Hur funkar mulitlinken? - skön väghållning men lite jobbbigt om man inte ska sänka tongue..en sänk sats kostar 4100 kr på gemotorsport
*Mkt bussnings byten vid inspirerad körning? - verkar inte vara värre än andra bilar körde ganska vilt med min i höstas och va blankt papper på besiktningen för en vecka sen smile
*Bränsleförbrukning runt 1,2 lit/mil landsväg
*Allmänt bra att veta innan jag åker och kolla

kolla så att stötdämparna bak inte är slut för dom är väldigt dyra har ja hört
kolla så den inte läcker olja å sånt
annars är de en väldigt bra bil som ja rekomenderar..är nöjd med min till 100 % smile

mvh jimmy

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

En gång till nu
760 Inlägg
6 april 2009
#16
linuslinje skrev:
Yes, 3.0an drar mindre bränsle och är starkare på lägre varv än 2.5an

Det finns några fåtal 3.0or som är manuell, de flesta så har ägarna bytt själva eller så är det import.

volvo s90 finns 3liters manuel vxlåda orginal. ruggiga överpriser dock! bätter köpa en 960, ser exakt likadana ut.


Problem ja kan komma och tänka på är väl bränsleförbrukningen. inte ens den lamaste kärring kan få dom bilarna och gå under litern.
men å andra sidan köper man inte en volvo 960 för bensinförbrukningens skull.
svingoa bilar att åka i, mycket tack vare multilink axeln bak, ångrar att ja sålde min men heey, då låg soppan på 14:- litern oxå mad.

märkte på min att växelspaken var jävligt seg på m90, men de tror jag mer är linkaget till växellådan som var boven faktist än själva lådans fel.

skrynkelskinn är standard på dessa bilar, finns plattor att köpa så man täcker dom snyggt. (alltså att skinnet lr vinylen drar ihop sig vid fönsterrutorna).



här har du lite siffror ja kommer ihåg ang bensinförbrukning:

Miltal - 80mil (veckopendla till ett borta jobb, 35+35mil en väg, plus kort körning till jobb från bostad varje dag).

4 pers i bil plus måttlig packning.

körde alltid lite över hastighet, 120 i snitt på 110 vägar, 110 på 90 vägar osv.

Inget extremt tungfotande på gasen, bara accelerera upp till hastighet och stannar där under långa stunder.

1.085 liter i snitt drog jag efter omräkning efter 2 tankningar. alltså i princip 1.1 liter milen. och detta var på långkörning.


hoppas detta hjälper dig i valet och lycka till.
Cheers

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

4 506 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#17
Tack för alla svaren, nu känner jag att jag har lite mer kött på bena.
Nu återstår det bara att se vad det blir, Står mellan 940LTT & 960 2,5.

Vh Wallis

Kan du andas kan du dö.

4 005 Inlägg
6 april 2009
#18
_Wallis_ skrev:
Tack för alla svaren, nu känner jag att jag har lite mer kött på bena.
Nu återstår det bara att se vad det blir, Står mellan 940LTT & 960 2,5.

Vh Wallis

Om jag var i din situation så finns det inget val. smile 960 -96+ helt klart! Eller en s90 om du hittar en billig.

Du kan ju inte köra runt i en sketen 940? smile


4 506 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
#19
Jo visst fan e 960 en grymt fin bil och skön att glida i.
Men jag är inte lika mycket ute efter komfort + fint yttre som
jag är efter något att bruka. Vill inte behöva åka runt och vara
rädd för att skada något, Vill kunna köra hårt och byta ut delar
när det pajjar, Så det lutar lite åt LTT ist pga de billigare delarna.

Kan du andas kan du dö.

En gång till nu
760 Inlägg
6 april 2009
#20
_Wallis_ skrev:
Jo visst fan e 960 en grymt fin bil och skön att glida i.
Men jag är inte lika mycket ute efter komfort + fint yttre som
jag är efter något att bruka. Vill inte behöva åka runt och vara
rädd för att skada något, Vill kunna köra hårt och byta ut delar
när det pajjar, Så det lutar lite åt LTT ist pga de billigare delarna.

gör en ombyggnation av 940in då, 960 front hadde la vart najs wink

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a


Sök