3493
Sök

Överladda liten motor ("Formel sökes")

168 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#1
Hallå hallå.

Tänkte bara fråga ifall någon vet hur stort "ladd" jag behöver ha för att få någon effekt alls på en 4.5hk 2takts motor på 50cc? Bara som en udda grej hade jag tänkt mig kompressor mata denna.  Skulle detta projekt vara möjligt att utföra? Med tanke på att motorn är så liten och att det är en två taktare.

Lite info om motorn i fråga:

Cylinderd./ X Slaglängd.: 40 X 39.3mm
HK/Varv: 4.5HK/7500rpm
Komp: 11,8 : 1

Insug:  Förgasare + membran

Finns det någon formel man kan kolla på? Så man inte får för mycket ladd eller för lite. Är medveten om att bränsle mängden måste ökas.

Kunde självklart ställt frågan på någon av dessa andra moped forum men inget slår g.orgs forum!!
(hoppas jag ställt tråden i rätt avdelning tonguetonguesmile

8 251 Inlägg
4 april 2009
#2
Bättre att sugtrimma. 2-takt och överladdning är en knepig kombination att få att funka.


168 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#3
Hm, tänkte lite på sugtrim, men överladd känns lite mer udda. Vem som helst ska ju kunna skruva in en 70cc topp med kolv och lite extra lull lull. Men överladd känns lite mäktigare. Sen kanske skulle man kunna slänga in ovan nämnda delar :p

4 670 Inlägg
4 april 2009
#4
tror de blir svårt du måste för de första ha en så pass liten turbo som kan överladdas med hjälp av motorn. med tanke på att den ska snurra i en rätt bra hastighet. o du har bara 1 kolv i din emot en bil som har minst 4 som sätter igång den.

du måste ju ha avgaser för o få den i snurra i x antal varv. men visst de lär väl gå i praktiken men frågan är om du tjänar nått på de emot o sugtrimma den.

kommer inte ihåg vilket varv den måste vara i för o bilda övertryck men de är väldigt mycke.
men hittar du en så pass liten som din motor kan klara av så visst tryck dit skiten o va noga me kylning o olja osv. men tro inte att de kommer blir något överdrivet med effekt.
du kommer nog inte kunna ladda något alls mycke. o skulle de nu gå skulle du inte kunna köra den pga att när laddet skulle komma skulle du inte kunna köra de.! inget emot hur du kör men tänkt dig en bil med överladdning när x antar hk kommer å¨nån sekund de går snabbt när de väl händer o något på 2 hjul reser sig rätt fort! o ja vill inte vara den som ser till att du skadar dig

endast mina tankar osv!

/micke


168 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
#5
mickius skrev:
tror de blir svårt du måste för de första ha en så pass liten turbo som kan överladdas med hjälp av motorn. med tanke på att den ska snurra i en rätt bra hastighet. o du har bara 1 kolv i din emot en bil som har minst 4 som sätter igång den.

du måste ju ha avgaser för o få den i snurra i x antal varv. men visst de lär väl gå i praktiken men frågan är om du tjänar nått på de emot o sugtrimma den.

kommer inte ihåg vilket varv den måste vara i för o bilda övertryck men de är väldigt mycke.
men hittar du en så pass liten som din motor kan klara av så visst tryck dit skiten o va noga me kylning o olja osv. men tro inte att de kommer blir något överdrivet med effekt.
du kommer nog inte kunna ladda något alls mycke. o skulle de nu gå skulle du inte kunna köra den pga att när laddet skulle komma skulle du inte kunna köra de.! inget emot hur du kör men tänkt dig en bil med överladdning när x antar hk kommer å¨nån sekund de går snabbt när de väl händer o något på 2 hjul reser sig rätt fort! o ja vill inte vara den som ser till att du skadar dig

endast mina tankar osv!

/micke

Förstår vad du säger, Men hade tänkt mig något man kunde kontrollera. Inget som är där hela tiden som en turbo är. Tex. En mindre kompressor som man justerar laddtrycket på. Hittade en som laddar cirka 17bar men hur man får det in till motorn i små mängder är mitt bekymmer, (kanske någon luft tank och sedan en ventil och slang till förgasaren via en t-koppling(För att kunna köra vanligt sug)). Sen tror jag inte den kommer resa sig, handlar ju om ca 200kg delat på ungefär 4.5hk + max. ~~0.5hk från ladtrycket = 40kg/1hk Vilket säger mig inte så mycket iom. att sug trimma ger säkert 190kg + ~~7hk = ~~27kg/1hk

Rapidoz
688 Inlägg
4 april 2009
#6
hehe intressant tråd, jag och några till hade också tänkt testa på detta.

men vi sugtrimmar sen turbopumpar...

Ja så långt turbo går är det relativt svårt att finna så små turbo´s men event.

så skulle jag satsa på en Datsun typ 1,2L turbo lr liknande för dom hade extremtsmå på sina bilar.

eller tom en micra diesel turbo.. dom får snurr väldigt snabbt.

lycka till.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

7 275 Inlägg
4 april 2009
#7
Är inte problemet med turbo på 2taktare att den släpper ur avgaserna samtidigt som den drar in bränsle och då riskerar man bara att skicka ur allt i avgassystemet?


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
4 april 2009
#8
Brains skrev:
Är inte problemet med turbo på 2taktare att den släpper ur avgaserna samtidigt som den drar in bränsle och då riskerar man bara att skicka ur allt i avgassystemet?

Jo det stämmer. Expansionskammarens utformning är extremt viktig om du ska överladda en tvåtaktare, men det är inte omöjligt.

En annan aspekt på det hela är förgasarens placering. Om du ska överladda med aggregatet placerat innan förgasaren krävs en helt tätad förgasare och en bränslepump med någon typ av bränsletrycksregulator. Annars kommer du p.g.a. övertrycket trycka upp soppan i tanken igen (och ev ut genom alla möjliga hål i förgasaren). Dessutom är det ganska osäkert om flotör/flotörhus och dyl. i en "vanlig moppeförgasare" över huvud taget klarar av trycksättning.
Ett annat och enklare alternativ är att placera förgasaren före aggregatet. Då suger det igenom förgasaren precis som det är meningen och blandningen blir bra. Ev. komplikationer kan dock uppkomma av att bränsleblandningen sugs genom turbon.

Läs på lite mer om du ska genomföra detta, men det är inte omöjligt!

4 682 Inlägg
4 april 2009
#9
här står det ganska bra info om turbokonvertering av 2-takt ( s.109-110) : http://www.gikturbo.se/files/Teoridels.82-121.pdf

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 april 2009
#10
www.savarturbo.se pysslar med moppetrimning på seriös nivå.

låser tråden med hänvisning till att det är ett strikt bilforum.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök