2859
Sök

Fyra växlar

13 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Ska väl ta med att börja och säga hej, är ny här .

Blev bilägare igår (big_smile) och var bara ute efter en billig bil att ha i ett år.
Det blev en fin välskött jetta -84. Den har ju endast fyra växlar, och jag började fundera lite "varför".
Det är ju en äldre bil, men betyder det att den, i och med endast fyra växlar, drar mer bensin?

Är inte så bilkunnig, så tur att man hittade hit. Tack wink

Edit: Om det redan fanns en tråd om detta, så ber jag om ursäkt, kunde inte hitta den i så fall ...
Senast redigerat av Search (4 april 2009)

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 april 2009
Det är ganska stor skillnad på de där två så de går inte att jämföra. Men din 1.6 med keihinförgasare kommer säkert vara snål och bra. Just den förgasaren är väldigt effektiv så den kommer säkert gå fint.

Ett klassiskt problem med de motorerna är att ventilstyrningarna kan vara lite slitna och då drar den olja. Om du inte märkt något så är det säkert ok. Ett annat problem kan vara att gummifoten under förgasaren spricker och läcker in tjuvlyft. Bilen rycker och blir orolig. Finns på Biltema.

Du kommer ha ungefär 4000 varv när du ligger i 120 på motorvägen så den blir ganska surrig, men å andra sidan håller min Rover Coupe också 4000 varv i samma fart och den är femväxlad...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 570 Inlägg
4 april 2009
Jag har kört några gamla mercor med fyra växlar. De drog aningen mer soppa och blir lite surriga på motorvägen men de skulle väl vara det billigaste alternativet på den tiden de kom. smile

13 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Tack för de snabba svaren.

Skönt och veta att den inte drar mer i alla fall. Och ska ta och kolla upp det du nämnde caromania.
Den är riktigt skön att köra.. Blir nästan som automat tongue Fyran går ju att slänga vid 40-50 km/h, om man nu vill köra lite ecodriving.

Sök