3359
Sök

Ska köpa en 850 t5 imorgon, privatimporterad, bra eller dåligt?

109 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#1
Som rubriken säger.. för eller nackdel att köpa en privatimporterad 850 t5? Det är den vanliga med 225hk 2,3 liter iaf.

982 Inlägg
5 april 2009
#2
ja tycker man aldrig ska dömma en importerad bil ..visst mätarställningen kan va ändrad ?

va gör de då ?  döm bilen efter ägaren och skicket !

mvh benny

35 Inlägg
5 april 2009
#3
Jag har importerat ett antal bilar, min pappa ännu fler. Man ska aldrig döma bilarna bara för dom är importerade... Om mätaren skulle vara backad lär det märkas på skicket och hurd en är sliten med. Lita på förnuft och känsla


109 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#4
Måste säga att den var Väldigt fräsch.. helt orginal, 17k mil på mätaren (stor risk för mätarfiffel?) Dock glömde jag höra vars den är importerad ifrån, kanske inte har nån större betydelse? Eller går det lätt att ta reda på vars den är importerad ifrån? Tacksam för snabba svar! smile

Driver
2 111 Inlägg
5 april 2009
#5
Haka inte upp dig på att den är importerad. Kolla bilen noga så att allt verkar stämma. Slitage osv. Som vanligt med andra ord...

Trodde importskräcken lagt sig vid dethär laget...

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

982 Inlägg
5 april 2009
#6
Då kvittar de väl egentligen om mätarn är skruvad..om den va väldigt fräsch..ta reda på när kamrem är bytt.

35 Inlägg
5 april 2009
#7
Tyskland är väl det vanligaste eller Italien. Det är lika stor risk att bli blåst på en svensk bil.... Häng inte upp dig bara för den är importerad, det spelar ingen roll...


Driver
2 111 Inlägg
5 april 2009
#8
Sebbe_ skrev:
Måste säga att den var Väldigt fräsch.. helt orginal, 17k mil på mätaren (stor risk för mätarfiffel?) Dock glömde jag höra vars den är importerad ifrån, kanske inte har nån större betydelse? Eller går det lätt att ta reda på vars den är importerad ifrån? Tacksam för snabba svar! smile

Ska man nämna något land så är det väl italien importer man ska se upp extra mycket med.
Var och kollade på en m3 i grängesberg med en polare. Bilen såg kanonfräsch ut osv. Vanos,koppling o lite småsaker va slut men annars ok.

När vi sedan gick igenom bilen efter körningen hittade vi skarvar i karossen både fram o bak på bilen. Behöver inte vara så storr grej men se upp iaf. Kolla bilen noga oavsett om den är svensksåld,tysk,eng,italien import så ska de nog bli bra ska du se.

Om nu mätaren hade varit fifflad så tror jag personligen att de hade dragit tillbaks den mer isåfall, om bilen nu inte rullat 30k+ från början dvs... men tror inte risken ska vara så stor. Borde du se rätt snabbt.
Senast redigerat av Janken (5 april 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

82 Inlägg
5 april 2009
#9
Du ska nog kolla till lite extra om det är Italienimport. Det sitter en 2 liters snurra i Italien bilarna. Istället för 225hk så får du 211hk.
Det är för skattekraven blir högre på bilar över 2 liter där.....
Senast redigerat av destroyer (5 april 2009)

82 Inlägg
5 april 2009
#10
Såg efter mitt inlägg att det var den stora motorn big_smile

Då hade jag inget att tillägga.

Lycka till med ditt köp!!

582 Inlägg
5 april 2009
#11
se det så här istället en importerad bil har aldrig sett salt.skulle jag bo utomlands skulle jag aldrig i världen köpa en bil från sverige!!det lär ju ringa varningsklockor i resten av europa när en bil är från sverige.vad är det som dödar våra bilar jo det är salt.har varit mycket i asien där dom har samma klimat året om .och sett gammla toyotor o dyl från tidigt 80tal i mycket gott skick.kolla på en toyota från tidigt 80tal som har bott i sverige hela livet smile
Senast redigerat av jes (5 april 2009)

hej

109 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#12
Kul med snabba svar! Måste säga jag vart mindre orolig nu:) Dock, går det att enkelt ta reda på vars en bil är importerad ifrån? Nån hemsida eller nånting?

3 259 Inlägg
5 april 2009
#13
Ja och i tyskland är det autobahn som dödar!smile (mest sportbilarna men ändå) Till 99% sker fifflet med importbilar inom sveriges gränser, skulle personligen aldrig köpa en importbil om den säljs av han som importerat den och om den bara varit registrerad i sverige några veckor.. då är det stor risk att det är nåt lurt, kolla o jämför karosseriskarvar, om det är nylackat nånstans, lossa på listerna innanför dörrarna osv osv... Köp aldrig en bil som blivit importerad bara nåt år efter att bilen var ny.. tex en 97ans 850 som blev intagen 98 till sverige.. då är det stor risk att den är skarvad efter en större krock som ingen tyckt varit värd att göra nåt åt förutom bilskojande svenskar... har sett för många dåliga exempel på detta för att ens bekymra mig om att åka o titta på en bil som blivit importerad nåt år efter den var ny! Sen ska en importbil ligga under priset för vad en lika fin svensksåld ligger! Sen får folk tycka att det är hur bra som helst med importbilar men du får garanterat inte ut samma pengar som en svensksåld den dagen du ska sälja den!

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (5 april 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Driver
2 111 Inlägg
5 april 2009
#14
Sebbe_ skrev:
Kul med snabba svar! Måste säga jag vart mindre orolig nu:) Dock, går det att enkelt ta reda på vars en bil är importerad ifrån? Nån hemsida eller nånting?

Fråga ägaren?.

Är det en italienimport så var även beredd på att inredningen kan var mer sliten än miltalet säger, då de "är" mer i bilarna än vi här i sverige.Behöver dock inte alls var så men inte ovanligt tydligen. Så att säga. Ett stort plus är ju dock rostfritt! smile.

Lycka till med bilköpet smile.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

109 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
#15
Okey, nu blev dock denna bil importad 98 till sverige, gått 4 år i tyskland innan dess. 7 ägare i sverige så borde väl vara ganska lugnt?

Driver
2 111 Inlägg
5 april 2009
#16
JonR skrev:
Ja och i tyskland är det autobahn som dödar!smile (mest sportbilarna men ändå) Till 99% sker fifflet med importbilar inom sveriges gränser, skulle personligen aldrig köpa en importbil om den säljs av han som importerat den och om den bara varit registrerad i sverige några veckor.. då är det stor risk att det är nåt lurt, kolla o jämför karosseriskarvar, om det är nylackat nånstans, lossa på listerna innanför dörrarna osv osv... Köp aldrig en bil som blivit importerad bara nåt år efter att bilen var ny.. tex en 97ans 850 som blev intagen 98 till sverige.. då är det stor risk att den är skarvad efter en större krock som ingen tyckt varit värd att göra nåt åt förutom bilskojande svenskar... har sett för många dåliga exempel på detta för att ens bekymra mig om att åka o titta på en bil som blivit importerad nåt år efter den var ny! Sen ska en importbil ligga under priset för vad en lika fin svensksåld ligger! Sen får folk tycka att det är hur bra som helst med importbilar men du får garanterat inte ut samma pengar som en svensksåld den dagen du ska sälja den!

MVH/Jon

Att en bil är "svensksåld" är då inget plus i min bok. Med tanke på hur svenskar sköter sina bilar gentemot tyskar osv. Skiljer ganska mycket i bilkulturen där...Sen att autobahn dödar bilarna, våra svenska småvägar med hål o kärlskott dödar nog betydligt fler bilar...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Driver
2 111 Inlägg
5 april 2009
#17
Sebbe_ skrev:
Okey, nu blev dock denna bil importad 98 till sverige, gått 4 år i tyskland innan dess. 7 ägare i sverige så borde väl vara ganska lugnt?

Kolla bilen noga om det är så tätt mellan ägarbytena!!!. Kan vara något problem med bilen som gör att den bytt ägare ofta pga det... Behöver inte vara så men mina varningsklockor börjar dock ringa om en bil haft t ex tre ägare på 2 år. Om det är en vanlig bruksbil.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

643 Inlägg
5 april 2009
#18
destroyer skrev:
Du ska nog kolla till lite extra om det är Italienimport. Det sitter en 2 liters snurra i Italien bilarna. Istället för 225hk så får du 211hk.
Det är för skattekraven blir högre på bilar över 2 liter där.....

finns 2,3 liters bilar där åxå. jag har en 2,3 liters 250 hk R därifrån. andra ägaren på bilen likaså. han som köpte bilen flyttade till sverige och tog bilen med sig. .


35 Inlägg
5 april 2009
#19
Folk bryr sig inte längre om bilar är importerade eller inte. Oftast är importarna fräschare än vanliga svenska motsvarande bilar. Även om dom varit smällda och jobbet gjorts bra spelar det ingen roll. 7 ägare sen 1998 är ju lugnt...


3 259 Inlägg
5 april 2009
#20
Janken skrev:
Att en bil är "svensksåld" är då inget plus i min bok. Med tanke på hur svenskar sköter sina bilar gentemot tyskar osv. Skiljer ganska mycket i bilkulturen där...Sen att autobahn dödar bilarna, våra svenska småvägar med hål o kärlskott dödar nog betydligt fler bilar...

Om den är ett plus eller minus i din bok är ju rättså ovesäntligt då det inte är din bok som gäller för hela sveriges befolkning när dom ska köpa bil! Prova o sälj en importbil så förstår du ganska snabbt vad jag menar! Själv tycker jag det är roligare att köra på autobahn än i kärlskottshål så mina bilar skulle nog vara mer slitna i motorn än framvagnen om jag bodde i tyskland..

Sen skriver du att en bil som gått 17000 i italien är mer sliten i inredningen då dom "är" mer i bilen?!?!? Sitter vi svenskar brevid när vi kör våra 17000mil i våra bilar? Om man kör 17000mil med sin bil så kan man ju varken vara mer eller mindre i bilen när man kör dom milen.. big_smilebig_smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök