3752
Sök

Driva framsystem och baksystem på samma steg, eller ha separata för bas, fram, och bak system?

Amatör
320 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Det jag kör just nu är dubbla 12or GAS, som jag driver med ett raveland 1200W steg. Ett GAS Alpha 4100 steg som driver mina 6.9or i hattisen, av märket Kicker. HU:n som jag har är Alpine CDE102RI. Låter ganska schysst. Men saken är den, vad är det för skillnad på 6.5or bak och 6.9or?
Jag får till ett ganska bra dunk i bak, dock inte skaffat framsystem, men det kommer så småning om. Samt nya baselemet. Men till saken iallafall. Vad är det för skillnad rent ljudmässigt på 6.5or och 6.9or bak?

Och en sak till, ska jag driva framsystemet på ett separat steg, eller ska jag köra både fram och bak system på samma steg?

http://www.brl.se/default.aspx?mc=800&p=6021

/A

16 197 Inlägg
6 april 2009
framsystemet är mycke viktigare än tex 6*9" bak...   6*9" ger lite mer bas än 6,5" men kör du me en 6,5" så låter de oftast bättre.

kör 4 kanals steget på bak å framsystem å sen köper du ett alpha monoblock till basarna.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Amatör
320 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Ah okej, killen på micro jag snackade med sa att det låter bättre med 6.9" i bak, dessutom fanns det ju plats för det, så behöver inte göra nya hål eller något. Tycker att det låter schysst som det är. Men är det det enda som är skillnaden, dvs lite mer bas?

Och en sak till, hur ska inställningarna på stereon vara? Vill ju ha mycket tryck och mycket bas, så jag har ställt in subben på max, och bass level på max också. Och sen har jag fade:at så att högtalarna inte brusar. Dock blir det lägre ljud från högtalarna i bak men basen låter mera.

Framsystemet/kittet har jag inte köpt än, men det kommer också!

/A

Amatör
320 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Och en sak till, varför ett mono block och inte ett bryggat 4 kanaligt? Kan hända att jag trycker in ett element i handfacket också, då är det väl bättre med fler kanaler?

/A

241 Inlägg
6 april 2009
Ett monoblock är oftast bättre på sin enda kanal än vad ett fyrkanaligt är per kanal.

Med tanke på dina dubbla 12" basar så behöver du nog inte mer bas i hyllan genom att byta ut 6.5orna till 6*9or. Det skulle nog bara bli mer grötigt.

130 Inlägg
6 april 2009
Har du skillda basar i bakluckan så är de smartare att skaffa litet mindre fram och baksystem som 5,25" eller 6,5" tycker jag. Då har du midbasar som är rappa och hänger bra med i snabbare musik och basar som sköter basjobbet. Kan bli lite segt i snabb musik annars. Och level på slutstegen skulle jag nog helst inte dra över halva vägen. Blir inte bra sen.

If it ain't broke, fix it 'til it is!

560 Inlägg
6 april 2009
Menar du mer effekt så är det oftast så.

Men oftast är ett mono steg oxå ett klass D steg och då låter det INTE bättre än ett klass AB steg som 4-kanals.

Robino skrev:
Ett monoblock är oftast bättre på sin enda kanal än vad ett fyrkanaligt är per kanal.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Amatör
320 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Jag kan ju inte köra ett monoblock när jag ska driva 2 basar, då blir det ju 2 basar på 1 kanal, och det fungerar väl inte?

Eller jo, om man seriekopplar?

/A

49 Inlägg
6 april 2009
aturai88 skrev:
Jag kan ju inte köra ett monoblock när jag ska driva 2 basar, då blir det ju 2 basar på 1 kanal, och det fungerar väl inte?

/A

jag driver 2 st 12or med ett monosteg.. så det funkar utmärkt.. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 april 2009
aturai88 skrev:

/A

Jo du kan serie eller parallellkoppla, funkar kalas! Vilken koppling du ska använda dig av beror på vad basarnas talpolar har för impedans och hur lågt du kan lasta steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Amatör
320 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Aha okej, för de jag gör nu är att jag bryggar ett 4 kanals steg till 2 kanals.. :p

/A

Amatör
320 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Är GAS 5.25 något att ha som framsystem? Om man jämför med det övriga jag har nu, eller vad skulle ni rekomendera som skulle "fitt:a" in?

/A

130 Inlägg
6 april 2009
Har du 2 basar på 4 ohm så köp ett monoblock som kan köras i 2 ohm och paralellkoppla basarna så får du ju ut max effekt av steget. Jag har ett monoblock som har dubbla utgångar lika som ett 2 kanals, fast de spelar ju mono, inte stereo. Det slutsteget är stabilt ner i 1ohm så därför skaffade jag en bas med dubbla 2ohms talspolar och paralellkopplade så får ja ner steget i 1ohm, dvs det ger 1000wrms istället för 450wrms i 4ohm smile

If it ain't broke, fix it 'til it is!

Sök