min bil spikar på alla växlar utom 1 ibland inte alls:S vid gaspådrag spikar 2 3 4 5 på 2 när den får fäste har bytt dump tändstift men spikar ändå, nån som vet nåt? vad de kan va för nåt? bilen har ett steg 3 chip från sqr!
Laddtrycksspärren menar du, när man planterar framtänderna i ratten.
98Oktan ska användas över steg1.. sqr(numera trollspeed) maptun, nordic, bsr.. Steg 3 = 98oktan.
Oktantalet höjs om du tankar i etanol. Etanol ligger på 104 RON.
Mitt tips är di-kassetten. Testbyt!
edit. Såg att du skrivit såhär om din bil...
Pysventil* Uppställt ladtryck laddar en bit utanför de röda skulle tippa på 1,5-1,7 bar! märktes rejält när ja höjde de!
...... Du har hittat svaret på din fråga. Hur tror du motorn ska kunna reglera knack/spik när den får mer laddtryck än den ber om, hur den än försöker adaptera?
okey, tack för alla svar, då vet att de säkert är pysventilen som gör de men, de är bara ibland den spikar de är de som är så konstigt, ibland går de och gasa utan att man får framtänderna i ratten, och ibland får man de,
tjoo, här kommer en helt hjärndöd saab kille;) undrar en liten sak...va e pysventilen?? för min gör precis likadant,att den slår ifrån. kör på 98 å har steg 1...vore fint om ngn vet vare e,för e lite små jobbigt i längden...
tjoo, här kommer en helt hjärndöd saab kille;) undrar en liten sak...va e pysventilen?? för min gör precis likadant,att den slår ifrån. kör på 98 å har steg 1...vore fint om ngn vet vare e,för e lite små jobbigt i längden...
Leta upp den här. Sitter på vänster sida sett framifrån vid kylaren. Slangarna från denna magnetventil skall gå direkt till wastegate, insug, och turbokompressorn UTAN några som helst skarvar. Om de gör det så behöver du inte oroa dig för att någon klåpare har satt dit en skadlig pysventil
Att den slår ifrån kan bero på att tändkassetten är sliten. Om man har tur så räcker det med att knacka ner stiften (som ska vara NGK BCPR7ES-11 och inget annat!) från 1.1mm till 0.9mm för att kassetten ska orka med igen. Att den fungerar på första växeln kan bero på laddtrycksbegränsningen. Laddtrycket blir inte lika högt på första växeln och tändkassetten kan därför klara det.
De vanligaste felorsakerna under förutsättning att ingen klåpare har "pystrimmat" bilen är magnetventil och tändkassett. Testa att rycka ur sladden till magnetventilen och se hur bilen beter sig då. Bilen går då på sitt grundladdtryck på runt 0.4 bar. Tänk på det jag skrev om tändkassetten och laddtryck. Det behöver som sagt inte vara magnetventilen det är fel på ifall bilen går fint på sitt grundladdtryck
Nej, pysventil och magnetventil är inte samma sak. En pysventil är en grej som man kan skruva på så att det blir ett "läckage"/tjuvluft. Mittenslangen på magnetventilen går till wastgaten. Tar man bort slangen så laddar turbon obegränsat. Det många då gör för att få bilen att gå bättre är att sätta en pysventil på slangen, då blir laddtrycket högre iomed att man "lurar" styrdonet. Det blir inte samma vacuum i WG klockan.
Så ett enkelt sätt att slippa ras är att se till att slangen märkt W (den i mitten) på MV går direkt till WG utan något däremellan.