3058
Sök

Ljudbygge V70R

Hifi Freak
462 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Ja vill bygga ner så lite som möjligt. Lådan ska synas så lite som det bara går. Och ha en låda som nästan går i golvet. Då kan ja köra med min gamla låda. Som ja byggde till min gamla 850. Som är gjord o sitta i vänstra hörnet på golvet på passagerar sidan fram.

Magneten går förbi. Men inte när det kommer en låda av mdf där. Då blir det ännu mindre med plats. Och går dessutom inte vinkla den som ja vill ha den.

Tanken är väll att den ska spela lite snett neråt. Men ja den ska spela ner i golvet. Anledningen är också att sluttningen på golvet funkar som ett horn. Och förstärker basen. Enligt några ja pratat med. Det sista kan ja inte sj uttala mig om. Eftersom det är bara vad ja hört.

Men ja vet dock att RW10.an spelar sjukt bra fram. Så lite synd att det inte funkar med den basen i min bil.

Andreas gbg du har ju också lyssnat i Henkes 9-3.a och det lät väll inte dåligt med basen fram i den? Och den spelade rakt ner i golvet. Med DLS RW10.

Får väll helt enkelt testa med en flat bas. Verkar inte vara någon annan som testat någon sån bas. Så ja får väll bli försökskanin:P

Lonefox skrev:
T-RÖD skrev:
Jo ja kommer ersätta handskfacket. Handskfacklådan alltså. Den får ja offra. Men själva luckan ska vara kvar.

Och ang tidskompen. Så har ja inte sagt att det inte går. Men det blir inte lika bra. Hade det blivit det. Då hade ja inte bråkat med o ha basen fram. Men lite av samma princip som att ja inte har basen bakom soffan hemma..

Läste du mitt citat av dig? wink
Nej du har inte sagt att det inte går....men att det inte går lika bra smile

Ah....så som jag uppfattade det så skulle du ha kvar handskfacket.

Men du....hur långt ner kan du gå med basen som mest och hur långt ner hamnar DLS-basen om du måttar in den? För det ser ut som att magneten KANSKE går att få förbi värmepaktete om du låter dne spela rakt ner....dock med hörnladdningen runt 50-60Hz som ett brev på posten...(fick iaf den uppfattningen av Jonas när jag påpekade att jag har en peak där "Spelar du rakt ner med basen?" var det enda han frågade)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 juni 2009
Men....skit i mdf mot värmaren utan plasta istället wink
Då kan du kanske tom. få ut ett par liter till då den blir formad efter utrymmet...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
7 juni 2009
Lonefox skrev:
Men....skit i mdf mot värmaren utan plasta istället wink
Då kan du kanske tom. få ut ett par liter till då den blir formad efter utrymmet...

japp, plasta istället. lägg dit nå plast innan, sen bara glasfibra samt plasta det. kommer bli mkt bättre.

den gav väl 150wrms piobasen. inte så jäkla mkt egentligen. men den har säkert skönt dunk för det.

Hifi Freak
462 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Ska försöka bygga med så mycket mdf som möjligt. För o få den så stum som ja vill ha den. Sen är det inte helt lätt o plasta där. Ligga under panelen o försöka få på plast. Då lär man få mer plast i facet än på lådan..lol

Tror inte det kommer behövas så mycket effekt när den sitter fram.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
7 juni 2009
T-RÖD skrev:
Ska försöka bygga med så mycket mdf som möjligt. För o få den så stum som ja vill ha den. Sen är det inte helt lätt o plasta där. Ligga under panelen o försöka få på plast. Då lär man få mer plast i facet än på lådan..lol

Tror inte det kommer behövas så mycket effekt när den sitter fram.

haha:) sant, men bygger du den från ovan sidan så är de bara slänga ner några klippta plastpåsar samt pressa ner några glasfibermattor o slänga på polyester:)då kan du sedan lyfta ur lådan mest troligen samt förstärka den fett mkt:)

Men ja du gör som du vill:) så du har bestämt dig för pio där nu då?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 juni 2009
såg en sak på den nya instrumentbrädan, hur kommer de gå för din passagerare nu när airbagen inte kommer ploppa upp, utan fastna bakom? tongue

6 558 Inlägg
7 juni 2009
ett tips bara om du drar dig för att plasta på plats upp o ner ...varför inte göra en form av höns-nät som du sen tar ut å plastar utanför bilen så slipper du få hela nyllet me polyester ju big_smile smart va + att du får ju några liter extra ist än om du använder mdf ....en ide bara..... ser fram emot fortsättningen iaf mvh patrik smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

Hifi Freak
462 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Jo troligtvis blir det pioneer. Har inte helt bestämt mig. Men det kommer nog bli den. Blir nog en flat bas. Verkar inte finnas några andra basar som har mindre än 100mm mont djup. Hade varit kul o höra åsikter från någon som lysnat på en flat bas.... Ingen här som lyssnat på en sån? Tror iof inte dom låter sämre. Det är ju bara en annan konstruktion.

Plasta sidan mot värmepaketet kommer ja nog troligtvis få göra. Men vill bygga så mycket som det bara går med mdf.

Och så ska den bygga ner så lite som möjligt. Helst inte mer än 15cm under handskfacket. Om detta är möjligt.

Ang air bag. Så är den bort plockad. Ska bara löda dit ett motstånd så ja kan släcka srs lampan.

Finns det ingen här som lyssnat på en flat bas? ex Pioneer? eller något annat märke?

7 241 Inlägg
7 juni 2009
T-RÖD skrev:
Finns det ingen här som lyssnat på en flat bas? ex Pioneer? eller något annat märke?

*host host*
Lonefox skrev:
De flesta jag kommer att tänka på bygger över 100mm på djupet så.....såvida man inte kikar på JL, Pioneer, RF mfl flatbasar.
Och DÄR kan jag då rekomendera MacAudio Aliante10. Visst nu har jag bara hört dem på 90-talet under namnet Phase Linear, i olika slutna lådor från 9l upp till 16l i olika bilar. Hård o tight torr hifibas MEN drev på djuipt matad med 1Kw eller så roll

Lössenbo racing
35 Inlägg
7 juni 2009
kenwood har en bra flat bas som spelar på helt okej.

146,1 db med 1 impac 15 tumare i renaulten. skall gå att finna fler db

Hifi Freak
462 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Vad menar du?

Lonefox skrev:
T-RÖD skrev:

*host host*
Lonefox skrev:
De flesta jag kommer att tänka på bygger över 100mm på djupet så.....såvida man inte kikar på JL, Pioneer, RF mfl flatbasar.
Och DÄR kan jag då rekomendera MacAudio Aliante10. Visst nu har jag bara hört dem på 90-talet under namnet Phase Linear, i olika slutna lådor från 9l upp till 16l i olika bilar. Hård o tight torr hifibas MEN drev på djuipt matad med 1Kw eller så roll

Designer.
1 260 Inlägg
7 juni 2009
T-RÖD skrev:
Vad menar du?

Lonefox skrev:
T-RÖD skrev:

*host host*
Lonefox skrev:

Macaudio basen är nog flat/platt, antagligen det han syftade på smile Alltså att han har hört den, och att den är flat/platt.

http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … m-p128235/

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

21 761 Inlägg
7 juni 2009
Även med 13 liters låda så blir Qtc ganska lågt, vilket väl brukar ge en "torr" basåtergivning tror jag. Ser ut att kunna spela djupt i teorin iaf.

Hifi Freak
462 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Nu har ja bestämt mig. Kommer bli 3st DLS RW6  Vad tror ni om det? tongue

1 634 Inlägg
9 juni 2009
T-RÖD skrev:

4st wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

Hifi Freak
462 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
Det är hårfint att ja får plats med 3st. Så 4 går tyvär inte. Inte bakom handskfack iaf.

Blir sluten låda med 3st RW6

Va tror du om det?

andreas_gbg_ skrev:
T-RÖD skrev:

4st wink
Senast redigerat av T-RÖD (9 juni 2009)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
9 juni 2009
Det kommer bli gott, men hur blir det me volymen? 2 är ju till 17 portat så ja de sänks väl några liter med slutet. ja tror de blir blir bra smile

PS: glöm ej vem som rekomendera 6or wink
Senast redigerat av pattilatti2 (9 juni 2009)

2 594 Inlägg
9 juni 2009
Mindre snack å mer bilder!!!

7 241 Inlägg
9 juni 2009
pattilatti2 skrev:
Det kommer bli gott, men hur blir det me volymen? 2 är ju till 17 portat så ja de sänks väl några liter med slutet. ja tror de blir blir bra smile

Satt o räknade på´t och det blev 17l slutet för två RW6.......detta med ett Qtc på 0.7.....dock räknat på nettovolym så 18l brutto skulle jag tro....

Hifi Freak
462 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
pattilatti2 skrev:

Hihi nä ska ja inte glömma tongue Om du är snäll får du kanske lyssna när allt är klart. Om du har vägarna förbi Stockholm..smile

Volymen är nog inga problem. Det går o lura högtalaren. Så den tror att den sitter i större låda än den gör.

Ska försöka fixa lite bilder snart.

/Andreas

Sök