2584
Sök

Vw sharan 2006. Fixa Kärvande handbromsarm på bromsok

353 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Hej! Har tyvärr ingen bild för tillfället. Jag har en vw sharan som på många vag bilar så är det ett bromsok med en arm för handbromsen.

Höger sida funkar bra. På vänster sida så har armen i oket fastnat i "åtdraget läge"  dvs nedåt.
Jag förstår inte den kan ha gjort det utan att handbromsen tar i och låser hjulet?

Hursomhelst funderar jag på att plocka isär och försöka smörja upp själva armen och axeln som finns på oket. Hoppas det funkar så den går igenom bess.
Tack.

5 738 Inlägg
för 3 timmar sedan
Har du hakat lös vajern och känt så det verkligen är hävarmen på oket som kärvar?

Kollat vad nytt eftermarknadsok kostar?
Bytte förra året på en Skoda Octavia jag hade och till den köpte jag 2st helt nya eftermarknadsok bak för just över 1000kr på Amazon.
Inte värt tiden att börja pilla isär och renovera oken när man fick nya för dom pengarna.

När hävarmen inte returnerar helt så kan inte mekanismen justers ut sig och då tar inte handbromsen fast hävarmen är helt dragen.
Jag har även varit med om att mekanismen gått sönder inuti oket så hävarmen inte rörde kolven alls.

3 345 Inlägg
för 2 timmar sedan
Är det själva hävarmen i oket finns inget enkelt sätt. Smörja utifrån går i regel inte in, och/eller så är det rostexpanderat så det är för trångt även med smörja.

Isf får man ta isär oket och slipa och fila till allt igen.  Har aldrig gjort det med integrerad handbroms. Säkert inte så bara och kräver mer än kolvtätningarna.
Kanske finns det en repsats. Annars hade jag tittat efter nya ok, och det är nog min första rekomendation.
Då är jag ändå generellt en som hellre lagar än byter saker.

Sök